نردبان طلا صعودی است!

نگاهی به سیگنال‌های طلایی در ایران و جهان نردبان طلا صعودی است! گروه بورس کالا- قیمت طلا طی ماه‌های آتی و همزمان با روی کار آمدن دونالدترامپ روزهای پر التهابی را سپری می‌کند. التهاباتی که بی‌شک اولین شوک آن همزمان با ورود ترامپ به کاخ‌سفید رقم خورده و ادامه سیاست‌های پولی و مالی در ینگه […]

نگاهی به سیگنال‌های طلایی در ایران و جهان

نردبان طلا صعودی است!

گروه بورس کالا- قیمت طلا طی ماه‌های آتی و همزمان با روی کار آمدن دونالدترامپ روزهای پر التهابی را سپری می‌کند.

التهاباتی که بی‌شک اولین شوک آن همزمان با ورود ترامپ به کاخ‌سفید رقم خورده و ادامه سیاست‌های پولی و مالی در ینگه دنیا باعث شده تا سرمایه‌گذاران با ایجاد جو روانی مناسب اقدام به خرید طلای بیش‌تر کنند.

مسأله‌ای که باعث افزایش تقاضای کاذب طلا و در نهایت افزایش قیمت می‌شود که آمار‌‌ها نیز حاکی از ادامه روند افزایش قیمت طلا دارد.

همچنین روند رو به رشد معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران که از آبان پارسال شروع شد همچنان ادامه دارد و با توجه به تحلیل بازار مبنی‌بر رشد قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی انتظار می‌رود روند رو به رشد معاملات آتی سکه در این بازار مالی همچنان ادامه داشته باشد.

به موازات رونق بازار مبادله سکه بهار آزادی در بورس‌کالا، حجم معاملات شمش طلا هم در بورس‌کالا در حال افزایش است. سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان سکه معادل ۱۵۰ هزار و ۷۲۴ قرارداد در بورس‌کالا خریداری کردند. همچنین قیمت هر سکه بهار آزادی برای تحویل در دی‌ماه به یک‌میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید.

روند رو به رشد معاملات آتی سکه که از آبان پارسال شروع شد همچنان ادامه دارد و با توجه به تحلیل بازار مبنی ‌بر رشد قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی انتظار می‌رود روند رو به رشد معاملات آتی سکه در بورس‌کالا همچنان ادامه داشته باشد، به موازات رونق بازار مبادله سکه بهار آزادی در بورس‌کالا، حجم معاملات شمش طلا هم در بورس‌کالا در حال افزایش است.

سالانه نزدیک به یک تن طلا در ایران تولید می‌شود که از این مقدار از سال قبل ۶۵۰کیلو در بورس‌کالا دادوستد شده است، این به‌معنای این است که بخش عمده معاملات طلای ایران، در بورس‌کالا مبادله می‌شود. از سوی دیگر همگام با رشد آهسته قیمت نفت، قیمت طلا نیز در بازارهای جهانی در حال رشد است و حتی پیش‌بینی می‌شود قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ظرف چند سال آینده بیش از ۵۰درصد رشد کند. همگام با این تحولات حجم تقاضا برای خرید سکه طلا در بازار داخلی هم رشد کرده است و این موضوع از یک سو روی قیمت‌ها و از سوی دیگر روی معاملات آتی بورس‌کالا تأثیر گذاشته است.

قیمت هر سکه بهار آزادی سال قبل بیش از ۱۷درصد رشد کرده است و از یک میلیون و ۵ هزار تومان در ابتدای سال به یک میلیون ۱۷۰هزار تومان رسید. این بیش‌ترین میزان رشد در میان بازارهای سرمایه‌گذاری مانند بورس، دلار و مسکن بود، قیمت دلار سال قبل ۱۰درصد، مسکن ۷٫۵ درصد و یورو ۷درصد افزایش یافت. بورس هم با ۴درصد زیان سال را به پایان رساند.

به‌نظر می‌رسد این رویه در سال۹۶ هم در حال تکرار است از ابتدای امسال قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار نقدی به‌طور مداوم در حال رشد است و در بازار مبادلات آتی بورس‌کالا قیمت در برخی سررسیدهای دورتر حتی به یک‌میلیون و۳۹۲هزار تومان هم رسیده است.

با چنین شرایطی با توجه به وضعیت اقتصادی جهان بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت طلا در هفته‌های آینده در بازارهای جهانی رشد کند، درصورت افزایش قیمت در بازارهای جهانی قیمت سکه بهارآزادی در بازارهای داخلی باز هم رشد خواهد کرد.

تداوم کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

در همین حال قیمت طلا در معاملات بازار جهانی با فروکش کردن نگرانی‌های ژئوپلتیکی کاهش یافت اما بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به اصلاحات مالیاتی پیشنهادی ترامپ، کاهش بیش‌تر قیمت این فلز ارزشمند را محدود کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات بازار سنگاپور ۰٫۲ درصد کاهش یافت و به ۱۲۶۶٫۹۴ دلار رسید. بهای معاملات این بازار تا رکورد پایین ۱۲۵۹٫۹۰ دلار سقوط کرده بود که پایین‌‌‌ترین حد در دو ماه گذشته بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۰٫۳ درصد صعود کرد و به ۱۲۶۸٫۳۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار با ۳ دلار یا ۰٫۲ درصد کاهش، در ۱۲۶۴٫۲۰ دلار بسته شده بود.

به گفته یک معامله‌گر طلا در شانگهای، طلا به دلیل کاهش ریسک‌های ژئوپلتیکی جهانی دچار عقب‌نشینی شده، اما بازار همچنان نسبت به این‌که آیا سیاست کاهش نرخ مالیات دولت آمریکا اجرا خواهد شد نگران است، زیرا این کاهش بسیار شدید است در حالی‌که منابع مالی زیادی برای جبران این سیاست وجود ندارد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، طرح یک صفحه‌ای درباره کاهش مالیات برای بسیاری از شرکت‌ها را رونمایی کرد. اگر این طرح اجرا شود کسری مالی فدرال به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت به همین دلیل معرفی این طرح با استقبال محتاطانه بازارهای مالی روبه‌رو شده است.

تغییرات در نرخ مالیات آمریکا برای طلا تبعاتی خواهد داشت زیرا کاهش مالیات، به رشد بیش‌تر دارایی‌های پرریسک مانند سهام کمک می‌کند و احتمالاً تقاضا برای دارایی‌های امن را ضعیف خواهد کرد. پیشنهاد مالیاتی دولت ترامپ شامل مشوقی برای بازگرداندن سود خارجی شرکت‌های آمریکایی است که برای دلار مثبت است و به طلا لطمه می‌زند.

از سوی دیگر دولت ترامپ اعلام کرد قصد دارد از طریق تحریم‌های بین‌المللی شدید و فشار دیپلماتیک، کره‌شمالی را وادار کند برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را برچیند.

با این همه به گفته جفری‌هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، طلا برای افزایش قیمت قابل‌توجه در کشمکش مانده زیرا نگرانی‌های معامله‌گران نسبت به تنش‌های ژئوپلتیک هفته گذشته ضعیف شده است.

براساس گزارش رویترز، بازار‌‌ها همچنین منتظر نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هستند که انتظار می‌رود طی آن سیاست فوق تسهیلی تغییری نکند، اما احتمال دارد سیاست‌گذاران این بانک تحت تأثیر دورنمای رشد بهتر اقتصاد منطقه، سیگنالی درباره آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی در نشست آینده خود ارسال کنند.

 

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰٫۱ درصد کاهش یافت و به ۱۷٫۴۴دلار رسید. بهای معاملات این فلز به پایین‌‌‌ترین حد در بیش از یک ماه گذشته سقوط کرده بود. هر اونس پلاتین با ۰٫۱ درصد افزایش، به ۹۴۸٫۱۰ دلار رسید و هر اونس پالادیوم بدون تغییر ماند و در ۸۰۸ دلار ایستاد.