۳۴ مؤسسه ایرانی در فهرست مؤسسه‌های علمی تأثیرگذار جهان!

مؤسسه آموزش‌عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۵ رتبه‌بندی خود نام ۳۴ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های تأثیرگذار جهان آورده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۲۹ مؤسسه در میان مؤسسه‌های فعال در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل جای گرفته بودند. رتبه‌بندی تأثیر […]

مؤسسه آموزش‌عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۵ رتبه‌بندی خود نام ۳۴ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های تأثیرگذار جهان آورده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۲۹ مؤسسه در میان مؤسسه‌های فعال در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل جای گرفته بودند. رتبه‌بندی تأثیر آموزش‌عالی تایمز، میزان موفقیت دانشگاه‌های جهان را در برآوردن اهداف توسعه پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌کند. در ویرایش ۲۰۲۵ نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش‌عالی تایمز»، روی هم، نام ۲۵۲۶ مؤسسه از ۱۳۰ کشور جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۲۱۵۲ مؤسسه از ۱۲۵ کشور ارزیابی و رتبه‌بندی شده بودند. رتبه‌بندی تأثیر آموزش‌عالی تایمز تنها نظامی است که دانشگاه‌ها را بر پایه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی می‌کند. این نظام از شاخص‌هایی که به دقت طراحی شده‌اند برای ارائه مقایسه‌های جامع و متوازن در چهار حوزه گسترده بهره‌برداری می‌کند: پژوهش، مدیریت، تعامل، و آموزش. در این نظام رتبه‌بندی ۱۷ هدف توسعه پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند داده‌های مربوط به هر تعداد از اهداف توسعه پایدار را تا جایی که بتوانند ارائه کنند. هر هدف دارای یکسری معیار است که برای ارزیابی عملکرد دانشگاه در آن هدف استفاده می‌شود. هر دانشگاهی که داده‌های مربوط به هدف ۱۷ و دستکم سه هدف دیگر را ارائه دهد، در رتبه‌بندی کلی گنجانده می‌شود. در هر یک از اهداف توسعه پایدار سه نوع شاخص پیش‌بینی شده‌اند: (۱) شاخص‌های ارزیابی پژوهش: این شاخص‌‌ها از داده‌های ارائه شده توسط انتشارات الزویر استخراج می‌شوند. برای هر هدف، یک پرسمان طراحی شده که دامنه شاخص را به مقاله‌های مرتبط با آن هدف محدود می‌کند. این بخش با انتشارات شناسایی شده توسط هوش‌مصنوعی تکمیل می‌شود. (۲) شاخص‌های پیوسته: این شاخص‌‌ها میزان مشارکت در تأثیر را که به‌طور پیوسته در یک محدوده تغییر می‌کند، می‌سنجند؛ به‌عنوان مثال، شمار دانش‌آموختگان در حوزه علوم پزشکی. این شاخص‌‌ها معمولاً براساس اندازه مؤسسه نرمال‌سازی می‌شوند. (۳) سیاست‌‌ها و اقدام‌‌ها با پشتوانه مدارک مستند: در این موارد، دانشگاه‌ها باید مدارکی برای حمایت از ادعاهای خود ارائه دهند (مانند وجود برنامه‌های مشاوره). به این مدارک و عمومی بودن آن‌‌ها امتیاز داده می‌شود و این شاخص‌‌ها معمولاً براساس اندازه مؤسسه نرمال‌سازی نمی‌شوند. امتیاز هر هدف به‌گونه‌ای محاسبه می‌شود که بالا‌ترین امتیاز در هر هدف در محاسبات کلی ۱۰۰ و کم‌ترین امتیاز صفر باشد. این روش برای تنظیم تفاوت‌های جزئی در محدوده امتیازدهی در هر هدف و اطمینان از اینکه با دانشگاه‌ها به‌طور عادلانه رفتار می‌شود، کارآمد است. امتیاز کلی یک دانشگاه در یک سال معین با ترکیب امتیازهای آن دانشگاه در چهار هدف (هدف شماره ۱۷ و سه هدف دیگر از ۱۶ هدف باقیمانده، که دانشگاه بیش‌ترین امتیاز را در آن‌ها آورده است). هدف شماره ۱۷ به تنهایی ۲۲ درصد از کل امتیاز را پیش‌بینی می‌کند و سه هدف دیگر، هر کدام ۲۶ درصد امتیاز. این بدان معناست که دانشگاه‌های مختلف براساس مجموعه متفاوتی از اهداف امتیازدهی می‌شوند که بستگی به تمرکز آن‌‌ها بر اهداف معینی دارد. امتیاز رتبه‌بندی کلی، میانگین امتیازات کلی دو سال گذشته است. این رتبه‌بندی هر دانشگاهی را که در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارد، ارزیابی می‌کند. اگرچه آثار پژوهشی بخشی از روش‌شناسی این نظام هستند، داشتن تعداد مشخصی مقاله الزامی نیست. در جدول یک، رتبه‌های ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی و در جدول دو، امتیاز آن‌ها در چهار هدف برترشان آمده‌اند.

جدول ۱. امتیاز کل و رتبه مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش‌عالی تایمز» در سال ۲۰۲۵ میلادی

نام مؤسسه امتیاز کل رتبة ملی رتبة جهانی
دانشگاه علوم پزشکی ایران ۲٫۷۶ – ۳٫۷۹ ۱ ۳۰۱ – ۴۰۰
دانشگاه الزهرا(س) ۳٫۷۰ – ۱٫۷۶ ۲ ۴۰۱ – ۶۰۰
دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۷۰. ۳ – ۷۶. ۱ ۲ ۴۰۱ – ۶۰۰
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۷۰. ۳ – ۷۶. ۱ ۲ ۴۰۱ – ۶۰۰
دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ۶۵. ۶ – ۷۰. ۲ ۵ ۶۰۱ – ۸۰۰
دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۶۵. ۶ – ۷۰. ۲ ۵ ۶۰۱ – ۸۰۰
دانشگاه شهید بهشتی ۶۵. ۶ – ۷۰. ۲ ۵ ۶۰۱ – ۸۰۰
دانشگاه تهران ۶۵. ۶ – ۷۰. ۲ ۵ ۶۰۱ – ۸۰۰
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۶۰. ۹ – ۶۵. ۵ ۹ ۸۰۱ – ۱۰۰۰
دانشگاه تربیت مدرس ۶۰. ۹ – ۶۵. ۵ ۹ ۸۰۱ – ۱۰۰۰
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه بوعلی‌سینا ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه علوم پزشکی قزوین ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه شهید باهنر کرمان ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه کردستان ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه محقق اردبیلی ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه زنجان ۴۹. ۸ – ۶۰. ۸ ۱۱ ۱۰۰۱ – ۱۵۰۰
دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا… ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه گلستان ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه علوم پزشکی همدان ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه ایلام ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه صنعتی کرمانشاه ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه پیام‌نور ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه صنعت نفت ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه هرمزگان ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه مراغه ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه علم و فرهنگ ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه سیستان و بلوچستان ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ۱. ۷ – ۴۹. ۷ ۲۰ ۱۵۰۱ +

 

بر پایه ویرایش ۲۰۲۵ میلادی نظام رتبه‌بندی تأثیر «مؤسسه آموزش‌عالی تایمز»، «Western Sydney University» پیشگام در جهان است و «University of Manchester»، «Kyungpook National University»، «Griffith University»، «University of Tasmania»، «Arizona State University (Tempe)»، «Queen’s University»، «University of Alberta»، «Aalborg University»، و «Universitas Airlangga» در جایگاه دوم تا دهم هستند. در این نظام رتبه‌بندی، هند با ۱۳۵ مؤسسه در صدر کشورهای جهان است. پاکستان با ۱۲۰ مؤسسه، فیلیپین با ۱۱۳ مؤسسه، ترکیه با ۱۰۸ مؤسسه، و عراق با ۸۸ مؤسسه در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند. اما در میان کشورهای منطقه، ایران با ۳۴ مؤسسه در جایگاه هفتم منطقه و ۲۱ام جهان ایستاده است. در جدول سه، شمار مؤسسه‌های کشورهای منطقه در نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش‌عالی تایمز» در سال ۲۰۲۵ میلادی گزارش شده است

جدول ۲٫ شمار مؤسسه‌های کشورهای منطقه در نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش‌عالی تایمز» در سال ۲۰۲۵ میلادی

کشور شمار مؤسسه‌ها رتبه در جهان رتبه در منطقه
پاکستان ۱۲۰ ۲ ۱
ترکیه ۱۰۸ ۴ ۲
عراق ۸۸ ۵ ۳
ازبکستان ۵۹ ۱۱ ۴
مصر ۵۱ ۱۷ ۵
قزاقستان ۳۶ ۱۹ ۶
عربستان‌سعودی ۳۴ ۲۱ ۷
ایران ۳۴ ۲۱ ۷
آذربایجان ۲۵ ۲۷ ۹
اردن ۱۷ ۳۷ ۱۰
ترکمنستان ۱۴ ۴۱ ۱۱
امارات متحده عربی ۱۳ ۴۳ ۱۲
لبنان ۱۰ ۴۸ ۱۳
فلسطین ۶ ۶۲ ۱۴
عمان ۶ ۶۲ ۱۴
گرجستان ۶ ۶۲ ۱۴
سوریه ۶ ۶۲ ۱۴
کویت ۵ ۷۱ ۱۸
بحرین ۳ ۸۵ ۱۹
افغانستان ۳ ۸۵ ۱۹
یمن ۳ ۸۵ ۱۹
ارمنستان ۳ ۸۵ ۱۹
قطر ۱ ۱۰۵ ۲۳
رژیم اشغالگر قدس ۱ ۱۰۵ ۲۳
تاجیکستان ۰
قرقیزستان ۰