رئیس کمیسیون IT نصر تهران مطرح کرد

طراحی ۳ فاز برای بازگشت کسب‌وکارهای دیجیتال به شرایط عادی

طراحی برنامه تداوم کسب‌وکار‌ها در دنیا مسئله جدیدی نیست، اما اقتصاد دیجیتال کشور از این برنامه‌ها بی‌بهره است و متأسفانه بعد از به وجود آمدن یک رخداد، این برنامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. به گزارش پیوست، مجتبی میرجعفری؛ رئیس کمیسیون IT سازمان نظام صنفی استان تهران، معتقد است: می‌توان برای تداوم فعالیت شرکت‌ها در دوره […]

طراحی برنامه تداوم کسب‌وکار‌ها در دنیا مسئله جدیدی نیست، اما اقتصاد دیجیتال کشور از این برنامه‌ها بی‌بهره است و متأسفانه بعد از به وجود آمدن یک رخداد، این برنامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. به گزارش پیوست، مجتبی میرجعفری؛ رئیس کمیسیون IT سازمان نظام صنفی استان تهران، معتقد است: می‌توان برای تداوم فعالیت شرکت‌ها در دوره پس از جنگ سه فاز طراحی کرد و همچنین می‌توان سناریوهای مختلفی برای آن متصور شد. یکی از این سناریوها، تثبیت فناوری‌های نوین به‌عنوان موتور محرک برای بازسازی ملی و امنیت پایدار است. مجتبی میرجعفری؛ رئیس کمیسیون آی‌تی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، گفت: متأسفانه در کشور ابتدا با مشکل مواجه می‌شویم و بعد از آن سراغ برنامه تدام کسب‌وکار‌ها می‌رویم در حالی که در دنیا برنامه تدام‌ کسب‌وکار‌ها در اولویت است. معتقدم می‌توان سناریوهایی برای تداوم کسب‌وکار‌ها داشت و سناریو اول تثبیت فناوری‌های نوین به‌عنوان موتور محرک برای بازسازی ملی و امنیت پایدار است. او ادامه داد: در این بازسازی و بازنگری باید اتفاقی از جنس مشارکت بیافتد و همکاری و مشارکت‌های درستی بین ذی‌نفعان از جمله بخش خصوصی، شکل بگیرد. سپس برای بازتوانی شرکت‌ها، آسیب‌های دوران پس از جنگ برطرف شود تا این کسب‌وکار‌ها بتوانند به روال سابق خود برگردند. برای تداوم و جلوگیری از آسیب بیشتر، کسب‌وکار‌ها باید برنامه‌های احتمالی برای مواقع ضروری طراحی کنند. میرجعفری؛ گفت: به نظر می‌رسد این بازتوانی، باید در سه فاز اجرایی شود که در این برنامه بتوانیم از مشکلاتی که ممکن است برای اکوسیستم پیش بیاید جلوگیری کنیم و برنامه اضطراری داشته باشیم. فاز اول، برنامه اورژانسی است که در مواقع ضروری استفاده می‌شود. فاز دوم باید مختص به برنامه بازسازی باشد. بازسازی شرکت‌ها، نیروی انسانی و ثبات اقتصادی از جمله اقدامات این فاز است. فاز سوم نسبت به فازهای قبل، بلندمدت‌تر است تا بتوانیم در این فاز برنامه‌هایی برای تاب‌آوری و ایجاد فضای پایدار را برای شرایط مشابه که در آینده محتمل است، طراحی کنیم. او افزود: این مسائلی است که باید آن را دنبال کنیم و بسیاری از کشورهای دنیا این برنامه‌ها را دارند و موضوع جدیدی نیست. متاسفانه در کشور هیچ برنامه‌ از پیش تعریف شده و مشخصی برای پایداری کسب‌وکارهای دیجیتال طراحی نشده بود. در بازه زمانی جنگ شاهد بودیم که الزامات سازمان‌های مختلفی که متولی امنیت و پدافندهای غیرعامل بودند نیز بازدهی نداشت و این موضوع یکی از نقاط ضعف و زمینه ضربه خوردن بود. او ادامه داد: هدف پدافند غیرعامل، جلوگیری از مختل شدن تداوم چرخه خدمات در زمان بحران بود و این اتفاق نیز به صورت کلی نیافتاد و چرخه خدمات در حوزه دیجیتال تقریباً از کار افتاد و مشخص شد آسیب‌پذیری‌های حوزه‌های حساس و حیاتی و مهم شناسایی نشده‌اند یا در صورت شناسایی شدن تمهیداتی که در نظر گرفته شده بود در این حوزه اثربخش واقع نشده است؛ نمونه‌های آن را می‌توان در خدمات بانکی و حمل‌‌ونقل دید. دو بانک بزرگ کشور با گذشت این همه مدت از حملات، هنوز درگیر بازیابی اطلاعات هستند و کسب‌وکا‌رهای دیگر نیز هنوز مشکل دارند. حتی کسب‌وکارهای آی‌تی که خدمات زیرساختی به دولت و بخش‌خصوصی ارائه می‌دهند به واسطه قطع اینترنت تقریباً از کار افتادند. رئیس کمیسیون آی‌تی سازمان نصر تهران، گفت: آنچه رخ داده نشان می‌دهد هیچ‌کدام از تمهیدات و الزامات در این ۱۲روز و حتی در دوران پس از جنگ مؤثر واقع نشده است. به تعبیری دیگر تمهیدات ما ناکارآمد واقع شده است و باید از نو ساخته شود. برای اعمال این تدابیر و انجام آنها، کارگروه تاب‌آوری و پایداری اکوسیستم دیجیتال در نظام صنفی به‌زودی تشکیل می‌شود.