گروه خودرو- شورایرقابت ضمن انتقاد از اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودرو و تصمیمگیری اخیر، پیرامون افزایش قیمت خودروهای سواری و برگزاری جلسهای در همین راستا اعلام کرد که انحرافهای مکرر از چارچوبهای مصوب، نهتنها منجر به نارضایتی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان شده، بلکه به بدنه صنعت خودرو نیز آسیب جدی وارد کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، […]
گروه خودرو- شورایرقابت ضمن انتقاد از اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودرو و تصمیمگیری اخیر، پیرامون افزایش قیمت خودروهای سواری و برگزاری جلسهای در همین راستا اعلام کرد که انحرافهای مکرر از چارچوبهای مصوب، نهتنها منجر به نارضایتی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان شده، بلکه به بدنه صنعت خودرو نیز آسیب جدی وارد کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، جلسه ۷۵۸ (هفتصد و پنجاه و هشتم شورایرقابت) به موضوع بررسی افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی توسط وزارت صمت از منظر انطباق با دستورالعملِ تنظیم بازار خودروی سواری شورایرقابت (دستورالعمل ۵۴۳ شورایرقابت) اختصاص یافت. سپهر دادجویتوکلی؛ سخنگوی شورایرقابت، درباره افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: شورایرقابت نقد و ایراد جدی به نحوه اجرای دستورالعمل خودرو توسط وزارت صمت دارد. حتی اظهارات وزیر صمت در هفته پیش درباره افزایش قیمت خودرو نشاندهنده عدم اشراف حتی به فرآیندهای قیمتگذاری خودرو است. وی افزود: تأثیرپذیری از فاکتورهای غیراقتصادی در تصمیمات اقتصادی و اجرا در این صنعت، از سوی وزارت صمت لطمات شدیدی به این بازار وارد کرده است. توکلی؛ تصریح کرد: با وجود دقت و همکاری مداوم سازمان حمایت بهعنوان سازمان تابعه این وزارتخانه متأسفانه در حوزه فنی و ستادی بهعنوان تنظیمگر فنی در صنعت خودرو، وزارت صمت عملکرد قابل دفاعی نداشته چه در حوزه واردات چه سیاستگذاریهای حمایتی و نظارتی و چه قیمتگذاری خودرو. وی افزود: شورایرقابت معتقد است اگر دستورالعمل خودرو در این حوزه بهدرستی و دقت انجام میشد هم مصرفکننده، هم تولیدکننده و هم سهامدار به رضایت نسبی میرسیدند اما متأسفانه انحرافهای مکرر از عمل دقیق به این دستورالعمل، موجب خسارت انباشته این صنعت میشود. سخنگوی شورایرقابت، اضافه کرد: تحلیلها و گزارشهای مربوطه از سوی شورایرقابت بهعنوان ناظر دستورالعمل خودرو به نهادهای نظارتی منعکس شده و شورا پیگیر اجرای درست این دستورالعمل است. توکلی؛ یادآور شد: نحوه اجرای افزایش قیمت خودرو در زمان نامناسب جنگ تحمیلی ۱۲روزه کجسلیقگی است. گفتنی است؛ طی چند روز گذشته و در بحبوحه جنگ تحمیلی ۱۲روزه، قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شد؛ ایرانخودرو بهعنوان اولین شرکت، اقدام به افزایش قیمت کرد و در ادامه نیز سایپا و پارسخودرو قیمت محصولات خود را افزایش دادند. وزارت صمت نیز در واکنش به این افزایشقیمت اعلام کرد که تمام مراحل فرآیند مربوط به افزایش قیمت خودرو بهصورت قانونی طی شده است. با این حال با توجه به انتقاداتی که به نحوه عملکرد وزارت صمت و خودروسازان در تعیین قیمتهای جدید خودرو وارد بود، مرکز ملی رقابت اقدام به بررسی افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی توسط وزارت صمت از منظر انطباق با دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورایرقابت، کرده است.
پس از ماهها تنش بر سر افزایش خودسرانه قیمت خودرو با نهادهای ناظر، شنیدهها حاکی از آن است که شورایرقابت به جای آنکه به وظایف نظارتی خود در جایگاه مقام ناظر قیمتها بپردازد، طرف خودروسازان را گرفته و به ضرر جیب مردم نظر داده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از تسنیم، اختلافنظرها و چندصدایی […]
حقوق رقابت[۱] یکی از حوزههای نسبتاً جدید در حقوق است که قواعد آن، سعی در حفظ رقابت بین عرضهکنندگان کالا یا خدمت است. این رشته در حقوق عمومی اقتصادی جایگاه ویژهای دارد. اساساً این رشته محصول اقتصاد آزاد است که در آن بازیگران بازار نقش تعیینکننده دارند. با این حال تجربه نشان داده که قواعد […]
تثبیت نرخ دستوری قیمت کارخانهای خودرو، در حالی طی ۱۹ ماهه گذشته ادامه دارد که در این فریز قیمت، هم خودروساز و هم مصرفکننده واقعی هر دو بازنده بودند. به گزارش پرشینخودرو، به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، اصلاح قیمت خودرو در این وضعیت علاوه بر تقویت توان مالی شرکتها، فرصتی برای خودروسازان خواهد بود […]
سخنگوی مرکزی ملی رقابت، گفت: شورایرقابت هیچ وقت قیمتگذار خودرو نبوده، بلکه شورایرقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ میکند. به گزارش مهر، سپهر دادجویتوکلی؛ سخنگوی مرکزی ملی رقابت، گفت: شورایرقابت هیچ وقت قیمتگذار خودرو نبوده، بلکه شورایرقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ میکند؛ نهادهایی هم که تنظیم گر فنی […]
دیدگاه بسته شده است.