ابلاغیه راهنمای نحوه برگزاری مزایده‌های الکترونیکی اجرای احکام

رؤسای محترم کل دادگستری استان‌های سراسر کشور موضوع: ارسال نسخه اصلاح‌شده راهنمای برگزاری مزایده‌های الکترونیکی اجرای احکام   با سلام و احترام؛ پیرو نامه شماره ۹۰۰/۱۱۰۹/۹۰۰۰ مورخ ۸/۲/۱۴۰۴ به استحضار می‌رساند با عنایت به اخذ نظرات اصلاحی دادگستری استان‌ها و معاونت محترم حقوقی و امور مجلس، به پیوست نسخه اصلاح‌شده «راهنمای برگزاری مزایده‌های الکترونیکی اجرای […]

رؤسای محترم کل دادگستری استان‌های سراسر کشور

موضوع: ارسال نسخه اصلاح‌شده راهنمای برگزاری مزایده‌های الکترونیکی اجرای احکام

 

با سلام و احترام؛

پیرو نامه شماره ۹۰۰/۱۱۰۹/۹۰۰۰ مورخ ۸/۲/۱۴۰۴ به استحضار می‌رساند با عنایت به اخذ نظرات اصلاحی دادگستری استان‌ها و معاونت محترم حقوقی و امور مجلس، به پیوست نسخه اصلاح‌شده «راهنمای برگزاری مزایده‌های الکترونیکی اجرای احکام» جهت بهره‌برداری ارسال می‌شود.

ضمناً با توجه به مراحل قانونی اعطای نیابت، ماده مرتبط با اعطای نیابت از راهنمای قبلی حذف شد و فرآیند اعطای نیابت حسب مقررات قانونی باید انجام شود.

همچنین مواردی که در راهنما اضافه شده است با خط زیرین مشخص شده است.

سیدمحمد صاحبکار خراسانی

رونوشت:

– معاونین محترم فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان‌ها، برای استحضار

– جناب آقای دکتر توفیقی، رئیس محترم مرکز توسعه تجارت الکترونیک، برای استحضار

– جناب آقای مهری، سرپرست محترم حوزه معاونت راهبردی، برای پیگیری و اقدام لازم

 

 

ابلاغیه راهنمای نحوه برگزاری مزایده‌های الکترونیکی اجرای احکام

(نسخه تیر ۱۴۰۴)

مبحث اول: تعاریف

ماده ۱- اصطلاحات و اختصارات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر می‌باشد:

– ستاد: سامانه تدارکات الکترونیکی دولت.

– مزایده: مزایده‌های الکترونیکی در بستر ستاد.

– متقاضی: شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان خریدار در مزایده شرکت می‌کند.

– اتاق مزایده: بخشی از ستاد که به برگزاری و مدیریت مراحل مختلف مزایده اختصاص دارد.

– تضمین: ده درصد قیمت پایه که متقاضی جهت شرکت در مزایده تودیع می‌نماید.

– برنده مزایده: شخصی که در جریان مزایده بالاترین پیشنهاد را ثبت کرده و به عنوان برنده اعلام می‌شود.

– آگهی مزایده: اعلامیه‌ای که مشخصات مال مورد مزایده، زمان و شرایط شرکت در آن برابر مقررات اجرای احکام مدنی درج می‌شود.

– اختلال ستاد: هرگونه قطعی یا ایراد فنی در ستاد که مانع از برگزاری مزایده یا تداوم جریان آن شود.

– سامانه پشتیبان ستاد (تیکتینگ): بخشی از سامانه ستاد که رابط بین کاربران و ستاد است و به منظور رفع اشکال و اطلاع‌رسانی در جریان مزایده استفاده می‌شود.

– معاونت: معاونت راهبردی قوه قضاییه.

– دادرس: قاضی مستقر در واحد اجرا که به نمایندگی از دادگاه مسئول انجام وظایف و اختیارات قانونی دادگاه در فرآیند اجرای احکام است.

 

مبحث دوم: اقدامات پیش از برگزاری مزایده

ماده ۲- ستاد مکلف است مطابق اعلام معاونت، دسترسی لازم را برای واحدهای برگزارکننده مزایده و سمت‌های اعلامی جهت انجام مزایده الکترونیکی فراهم و اصلاح نماید.

ماده ۳- آگهی مزایده الکترونیکی در ستاد منتشر می‌شود.

ماده ۴- نشر آگهی[۱] درستاد برای برگزاری مزایده، دارای کلیه آثار قانونی نشر آگهی مقرر در قوانین است و نیازی به انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و محلی نیست. این امر مانع از انتشار این آگهی مزایده، به درخواست و هزینه محکوم‌له در سایر رسانه‌ها نیست.

تبصره: به استناد ماده ۱۳۹ قانون اجرای احکام مدنی، الصاق آگهی مزایده در محل ملک الزامی است.

ماده ۵- در صورت انصراف متقاضی پیش از آغاز مزایده، ستاد مکلف است بلافاصله از تضمین رفع اثر نماید.

ماده ۶- سپرده تضمین، پرداخت مابقی ثمن و استرداد تضامین صرفاً از طریق ستاد انجام می‌شود.

ماده ۷- در صورتی که محکوم‌علیه مطابق ماده ۱۳۰ قانون اجرای احکام مدنی درخواست فروش مقدم یا مؤخر اموال خود را داشته باشد، باید این درخواست را پیش از برگزاری مزایده به شعبه اجرای احکام ارسال نماید.

ماده ۸- متقاضیان مکلفند برای شرکت در مزایده الکترونیکی در ستاد ثبت‌نام کرده و نام کاربری و رمز عبور را از ستاد دریافت نمایند.

ماده ۹- ستاد مکلف است حسب مورد، از طریق اتصال به سامانه سازمان ثبت‌احوال کشور، سامانه اتباع خارجی (شناسه فیدا)، پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی و سامان اهلیت متعاملین، نسبت به احراز هویت و اهلیت متقاضی اقدام کند. در صورت تأیید هویت و اهلیت، امکان مشارکت اشخاص در مزایده فراهم می‌شود.

تبصره- فروش اموال به اتباع خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه انجام خواهد شد.

ماده ۱۰- ستاد موارد منع شرکت در مزایده را بررسی و به کلیه متقاضیان اعلام می‌کند. متقاضی مکلف است عدم وجود منع قانونی برای شرکت در مزایده را به صورت سیستمی تأیید نماید. مسئولیت حقوقی و کیفری کشف خلاف برعهده متقاضی است.

ماده ۱۱-رئیس حوزه قضایی یا سرپرست مجتمع قضایی با توجه به تعدد شعب اجرا و مزایده‌های الکترونیکی حتی‌الامکان برگزاری مزایده‌ها را به صورت متمرکز به یک واحد مزایدات محول نماید.

ماده ۱۲- معاونان فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان‌ها موظفند در صورت تغییر اطلاعات واحدهای قضایی و شعب اجرای احکام مرتبط با ستاد، از قبیل شماره حساب، آدرس، شماره تلفن و همچنین مشخصات تغییر دادورز، نماینده دادسرا و سایر مباشران امر مزایده، اطلاعات اصلاحی را در اسرع‌وقت در ستاد اعمال نمایند.

 

مبحث سوم: فرآیند برگزاری مزایده

ماده ۱۳- دادورز موظف است آگهی برگزاری مزایده را مطابق مواد ۱۲۲ و ۱۳۸ قانون اجرای احکام مدنی در ستاد بارگذاری کرده و وقت مزایده،‌ متن آگهی تنظیم‌شده و شماره مزایده مربوطه را به طرفین، وکلای ایشان و صاحب مال از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک (ثنا) ابلاغ کند.

ماده ۱۴- متقاضی شرکت در مزایده مکلف است مبلغ ده درصد از قیمت پایه مال موضوع مزایده را به عنوان تضمین برای شرکت در مزایده در حسابی که ستاد اعلام می‌کند، پرداخت نماید.

تبصره- به استناد ماده (۱۲۷) قانون اجرای احکام مدنی، محکوم‌له یا متقاضی دستور فروش نیز در صورت تسلیم تضمین، امکان شرکت در مزایده را دارد.

ماده ۱۵- متقاضی می‌تواند از تضامین غیرنقدی به جای تضمین نقدی، مطابق دستورالعمل موضوع تبصره (۳) ماده (۹) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها و بند الف ماده (۱۰۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور استفاده نماید.

ماده ۱۶-دادورز و نماینده دادسرا باید دسترسی لازم جهت  اجرا و نظارت بر فرآیند برگزاری مزایده را داشته باشند. قطع جریان مزایده الکترونیکی پس از شروع آن ممنوع است. دادورز یا نماینده دادسرا در صورت مشاهده تخلف یا ایرادی که به صحت جریان مزایده خلل وارد می‌نماید، مکلف است مراتب را به دادرس اجرای احکام اعلام کرده و براساس نظر وی اقدام نماید.

ماده ۱۷- قیمت پیشنهادی در مزایده نوبت اول باید معادل یا بیش از قیمت پایه باشد. امکان ثبت قیمت برابر یا کمتر از آخرین قیمت ثبت شده یا انصراف از پیشنهاد توسط ستاد به متقاضی داده نمی‌شود.

تبصره- به جهت شفاف‌سازی و برگزاری مزایده عادلانه، در صورتی که پیشنهاد قیمت در ۶۰ ثانیه انتهای زمان مزایده ثبت شود، سامانه به صورت خودکار ۱۸۰ ثانیه زمان مزایده را تمدید می‌نماید. تکرار این امر تا انتهای وقت اداری امکان‌پذیر است. لازم است این فرآیند در آگهی مزایده اطلاع‌رسانی گردد.

 

مبحث چهارم- اقدامات پس از اتمام زمان مزایده

ماده ۱۸-در صورتی که متقاضی برای مزایده وجود نداشته باشد یا در جریان مزایده کسی حاضر به خرید مال نشود، محکوم‌له می‌تواند ظرف یک هفته از تاریخ مزایده معادل طلب خود، تمام یا بخشی از مال موضوع مزایده را بر مبنای قیمت پایه قبول نماید.

ماده ۱۹- پس از پایان فرآیند مزایده،‌ اعم از فروش یا عدم فروش مال مورد مزایده، صورت‌مجلس در ستاد تنظیم و به صورت الکترونیکی توسط دادورز و نماینده دادسرا امضاء می‌شود.

تبصره-در صورت فروش مال، مشخصات مالک، خریدار، مال موضوع فروش، قیمت نهایی و تاریخ فروش در صورت‌مجلس مزایده، درج و به امضای خریدار نیز می‌رسد.

ماده ۲۰- در صورت عدم فروش مال، مراتب از طریق سامانه ثنا به محکوم‌له ابلاغ می‌شود. به استنادتبصره (۳) ماده (۹) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها در صورتی که در نوبت دوم مزایده، مال خریداری نداشته باشد یا محکوم‌له آن را حداکثر تا یک هفته از تاریخ مزایده قبول ننماید، به تقاضای محکوم‌له فقط یک نوبت مزایده حضوری برای مقررات قانون اجرای احکام مدنی برگزار خواهد شد.

ماده ۲۱- ستاد بلافاصله پس از پایان مزایده، برنده مزایده را اعلام می‌کند. در صورت عدم تعیین‌تکلیف نتیجه مزایده توسط دادورز و نماینده دادستان، پس از گذشت ۷ روز از برگزاری مزایده، ستاد به صورت خودکار امکان واریز مابقی مبلغ مزایده را ضمن اطلاع به دادورز و نماینده دادستان، برای برنده فراهم کرده و ایشان مکلف است ظرف حداکثر سی روز از تاریخ برگزاری مزایده نسبت به پرداخت این مبلغ از طریق ستاد به حساب دادگستری اقدام نماید. در غیر این صورت، تضمین وی مطابق مقررات به نفع دولت ضبط و مزایده تجدید می‌شود. چنانچه اطلاعات مالک مال مشاعی در ستاد ثبت‌شده باشد، سهم وی از مابقی مبلغ توسط ستاد کسر می‌گردد.

ماده ۲۲- ستاد مکلف است بلافاصله پس از پایان مزایده و تنظیم صورتجلسه، نسبت به استرداد تضامین کلیه متقاضیان، به جز برنده مزایده، اقدام نماید. وجه تضمین برنده مزایده نیز بلافاصله توسط ستاد به حساب سپرده دادگستری واریز می‌شود.

 

مبحث پنجم- سایر موضوعات

ماده ۲۳- تعطیلی‌های غیرمترقبه مانع از برگزاری مزایده‌های ثبت‌شده در آن روز نمی‌باشد و در صورت وجود هرگونه ایراد و فساد، مزایده می‌تواند توسط شعبه ابطال گردد. تمهیدات لازم مانند اعطای مأموریت در تعطیلات غیرمترقبه به دادورز و نماینده دادستان انجام می‌شود.

ماده ۲۴- در صورت طرح ادعای اختلال در ستاد، دادورز موظف است دلایل مدعی را اخذ کرده و با استفاده از گزارش‌های مندرج در ستاد و تهیه مستندات لازم، مراتب را به دادرس اجرای احکام مربوطه اعلام نماید.

ماده ۲۵- چنانچه یک هفته پس از برگزاری مزایده شکایتی واصل شود، دادرس اجرای احکام مطابق مقررات به آن رسیدگی می‌کند.

تبصره- پس از گذشت مواعد قانونی، دادرس اجرای احکام با احراز صحت جریان مزایده، دستور تسلیم و صدور سند انتقال مال را به نام برنده مزایده صادر می‌کند.

ماده ۲۶-در صورت ابطال مزایده، ستاد مکلف است به درخواست برنده مزایده یا معاون فناوری اطلاعات دادگستری کل استان، از طریق سامان پشتیبان ستاد (تیکت)، کارمز را به حساب برنده مسترد نماید.

ماده ۲۷-شعب اجرای احکام موظفند ایرادات و اشکالاتی که در برگزاری مزایده الکترونیکی با آن مواجه می شوندو همچنین پیشنهادهای اصلاحی خود را به معاونت اعلام کنند تا نسبت به رفع مشکل و ارائه ارشاد لازم اقدام شود.

ماده ۲۸- ستاد مکلف است به منظور نظارت بر برگزاری صحیح مزایده‌های قوه‌قضاییه و اطلاع از قطعی‌های سامانه، دسترسی لازم و امکان گزارش‌گیری را برای معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کل استان‌ها ایجاد نماید.

ماده ۲۹- معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان مکلف است گزارش مزایده‌های حوزه‌های قضایی را هر سه(۳) ماه یکبار به معاونت و رئیس کل دادگستری استان ارائه نماید.

 

[۱] براساس ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری و نظریه مشورتی اداره کل حقوقی به شماره ۶۱۱/۱۴۰۰/۷ مورخ ۱۵/۰۶/۱۴۰۰