لزوم بازنگری سیاست‌ها در حوزه خودرو

گروه خودرو- صنعت خودرو همواره محلی برای پیشرفت صنعت کشور در نظر گرفته می‌شود، اما سیاست‌گذاری نادرست مسئولان در این حوزه باعث شده که روزبه‌روز این حوزه با مشکلات و مسائل عدیده‌ای روبه‌رو شده که برای برطرف شدن این مشکلات لزوم بازنگری در حوزه را می‌طلبد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، علی حدادی؛ عضو […]

گروه خودرو- صنعت خودرو همواره محلی برای پیشرفت صنعت کشور در نظر گرفته می‌شود، اما سیاست‌گذاری نادرست مسئولان در این حوزه باعث شده که روزبه‌روز این حوزه با مشکلات و مسائل عدیده‌ای روبه‌رو شده که برای برطرف شدن این مشکلات لزوم بازنگری در حوزه را می‌طلبد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، علی حدادی؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره بر ضرورت توجه وزارت صمت بر سه موضوع اصلی در حوزه خودروسازی، گفت: یکی از موضوعات مهمی که هم وزارت صمت و هم شورای‌رقابت و هم سایر مجموعه‌های مرتبط با این حوزه از جمله؛ سازمان ملی استاندارد باید به آن توجه کنند، ارتقای کیفیت تولیدات خودروسازان است که باید در اولویت قرار گیرد چرا که یکی از مطالبات جدی مردم است. وی، تصریح کرد: قطعاً نظارت بر این روند باید در دستور کار هم وزارت صمت، هم شورای‌رقابت، هم شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی و سایر مجموعه‌هایی که در این حوزه مسئولیت دارند از جمله سازمان ملی استاندارد قرار گیرد. وی یادآور شد: ما بار‌ها تأکید کردیم که باید بر بخش مهم قیمت‌گذاری، نظارت جدی وجود داشته باشد. ضمن اینکه افزایش قیمت بدون توجه به ارتقای کیفیت اقدام صحیحی نیست. این نماینده مجلس، افزود: خودروسازان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند به این بهانه که بدهی‌های خود به قطعه‌سازان و سایر بخش‌ها را تسویه می‌کنند، اما متأسفانه نظارت کاملی بر نحوه فعالیت آن‌ها وجود ندارد که این موضوع هم باعث نارضایتی مردم و هم قطعه‌سازان شده است. حدادی؛ بیان کرد: در بخش قطعه‌سازی نیز دو موضوع وجود دارد؛ اول اینکه برخی قطعه‌سازان استاندارد‌ها را رعایت می‌کنند اما بخش دیگری از آن‌ها معروف به زیرپله‌ای هستند که متأسفانه هیچ نظارتی بر روند فعالیت آن‌ها وجود ندارد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: وزیر صمت باید برای ساماندهی بازار خودرو به‌طور جدی ورود کرده و چاره‌اندیشی کند ضمن اینکه ما نیز قطعاً پیگیری این موضوع را در اولویت دستور کار کمیسیون قرار خواهیم داد. همچنین احمد فاطمی؛ از نمایندگان مجلس، در انتقاد به نابسامانی موجود در بازار خودرو و افزایش مکرر قیمت خودروها، گفت: متأسفانه وزارت صمت در حوزه خودرو و ساماندهی این بازار سردرگمی عجیبی دارد و به‌رغم اینکه مجلس واردات خودرو را تصویب کرد و سه‌میلیارد و۲۰۰میلیون یورو برای آن تعیین کرد اما متأسفانه عدم اجرای قانون باعث بروز نابسامانی در این بازار شده است. فاطمی؛ ادامه داد: قیمت خودرو زمانی تعیین می‌شود که بازار خودرو را با واردات خودرو چه کار کرده و چه نو ساماندهی کنیم. وی تصریح کرد: وقتی به‌رغم مصوبه مجلس و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن، روند واردات خودرو کند یا متوقف شده است نشان می‌دهد که هنوز این بازار انحصاری و کارتلی است و باید این انحصار را از طریق واردات و تنظیم بازار خودرو درهم بشکنیم. وی، یادآور شد: بی‌تردید مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد چرا که افزایش قیمت چه توسط ایران خودرو، چه سایپا و چه سایر شرکت‌های خودروسازی به هیچ وجه قابل قبول نیست. فاطمی؛ تأکید کرد: ما زمانی می‌توانیم از افزایش قیمت خودرو سخن بگوییم که بازار رقابتی باشد و مصرف‌کنندگان حق انتخاب داشته باشند و در راستای مصوبه مجلس در قانون بودجه، واردات خودرو داشته باشیم، هر چند تعرفه‌ها تقریباً بالا است اما می‌تواند بازار را رقابتی کرده و انحصار را در هم بشکند. همچنین علیرضا سلیمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز، درخصوص اینکه چرا در صنعت خودروسازی وضعیت‌مان مطلوب نیست، افزود: علت این است که مدیریت در این بخش مشکل داشته است. وی تصریح کرد: در واقع در این بخش اراده جدی برای تحول وجود نداشته است، زیرا مافیا در قسمت هم خودرو و هم قطعات چنبره انداخته و اجازه پیشرفت را نداده است. سلیمی؛ با اشاره به تسلط سیاست‌زدگی در خودروسازی کشور، افزود: در واقع مدیران صنعت خودروسازی ما مدیران فنی نبودند، بلکه مدیران سیاسی بودند و تخصص لازم برای تحول آفرینی در این صنعت مهم را نداشتند. وی ادامه داد: همین مدیران سیاسی نیرو‌هایی را در خودروسازی به کار گرفتند که نیرو‌های کیفی نبودند.