چگونگي پيشگيري و يا برخورد با ادعاهاي غرامت حرفهاي هدف: درك بهتر عوامل اصلي و متداول بروز ادعاهاي غرامت حرفهاي و چگونگي برخورد با چنين ادعاهايي در هنگام بروز آنها. واژگان كليدي: ادعاها، قصور حرفهاي، مكاتبه، نظر و قضاوت مهندسي، منابع مالي، حقالزحمه (دستمزد حرفهاي)، خطاها و اشتباهات، چگونگي تنظيم ادعا. توجه: اين مطلب […]
چگونگي پيشگيري و يا برخورد با ادعاهاي غرامت حرفهاي
هدف: درك بهتر عوامل اصلي و متداول بروز ادعاهاي غرامت حرفهاي و چگونگي برخورد با چنين ادعاهايي در هنگام بروز آنها.
واژگان كليدي: ادعاها، قصور حرفهاي، مكاتبه، نظر و قضاوت مهندسي، منابع مالي، حقالزحمه (دستمزد حرفهاي)، خطاها و اشتباهات، چگونگي تنظيم ادعا.
توجه: اين مطلب ميبايست به همراه یادداشت زير مورد استفاده قرار گيرد:
«مديريت ريسك حقوقي»
۱- پيشگيري از بروز ادعاهاي قصور حرفهاي:
(۱-۱) ارتباط موثر
– ارتباط كتبي و شفاهي ساده و موثر را تمرين نماييد.
-در ارتباطات خود، موجز بوده و همواره به حقايق اشاره نماييد.
– همه مكاتبات و نامهها بايد توسط يك وكيل كنترل گردند.
– در قسمت مشخصات، تعاريف را به طور دقيق ارايه نماييد.
– به دقت، همه اسناد را غلط گيري و تصحيح نماييد.
– نقشهها بايد به طور ساده، دقيق و واضح طراحي گردند.
– هر يك از اندازهها و مقادير ميبايست فقط يك بار ذكر گردند.
– به طور مرتب در محل احداث پروژه، جلسه برگزار نماييد و صورت جلسه و خلاصه مذاكرات را پيش خود نگاه داريد.
– يك سيستم اصلاح و بازبيني مطمئن و دقيق براي نقشهكشي و طراحي ارايه نماييد.
– هنر مكاتبه و گفتگوي موثر را در ميان پرسنل خودارتقا دهید.
– در مسايل مهم و حياتي، از بيان دستورات شفاهي اجتناب نماييد.
– مكالمات تلفني خود را يادداشت برداري نماييد و در صورت لزوم، مكالمات فوق را به صورت مكتوب تاييد نماييد.
(۱-۲) خطاي اضافي
– يك دفتر روزانه مكتوب يا دفتر يادداشت منظم داشته باشيد.
– قضاوت مهندس خود را كامل و تقويت نماييد.
– از طريق زمان بندي دقيق، از بروز تاخير در ارايه اسناد و نقشهها پيشگيري نماييد.
– از پذيرش ضربالاجلهاي غير ممكن و غير عملي خودداري نماييد. از روشهاي كوتاه و ميانبر اجتناب نماييد.
– از به كارگيري پرسنل طراحي موقت خودداري نماييد.
(۱-۳) مسايل مالي
– فقط كارهايي را تقبل نماييد كه در توان شركت شما باشد.
– منابع مالي خود را كنترل نماييد.
– وضع مالي ساير اعضاي تيم حرفهاي خود را مدنظر قرار دهيد.
– در همان ابتداي كار، درباره دستمزد مناسب، مذاكره و گفتگو نماييد.
– به صورت مكتوب، حوزه شغلي و حيطه وظايف همه پرسنل را تعيين و تاييد نماييد.
– برآوردهاي خود را بر اساس واقعيت انجام دهيد و از طريق آن، چهار چوب پروژه را تعيين و تعريف نماييد.
(۱-۴) مسايل فني
– يك سيستم كنترل دقيق و مطمئن به وجود آوريد.
– فقط از مشخصات مطمئن و آزموده شده استفاده نماييد.
– توان ساير اعضا و تيم حرفهاي خود را مدنظر قرار دهيد.
– در صورت ضرورت، جزئيات طراحي استاندارد را مورد استفاده قرار دهيد.
– نقشههاي اجرايي را به طور دقيق بازبيني نماييد. (منظور، نقشهها و مشخصات فني است كه به كارخانه فرستاده ميشود)
– جهت تعيين و تعريف دقيق حوزه مسئوليتها، «مهر بررسي» ميبايست قيد گردد.
– با همه پروژهها، اعم از خرد و كلان، يكسان برخورد نماييد.
– از انجام كار پيمانكار يا به عهده گرفتن مسئوليتهاي او خودداري نماييد.
– در صورت مواجه با خدمات طراحي ناقص، با پرسنل نظارتي بعدي كه كار را به عهده ميگيرد، مكاتبه و ارتباط كافي و مناسب داشته باشيد.
– فقط از پرسنل ماهر و كارآمد استفاده نماييد.
– به طور مرتب، دانش فني خود را بروز نماييد.
(۱-۵) چگونگي مواجه با خطاها
– بلافاصله مراجع را در جريان بگذاريد.
– هيچ مسئوليت و تعهدي قبول نكنيد.
– به جاي عذر و بهانه آوردن، راه حل ارايه نماييد.
– با مراجع، ارتباط رو در رو و چهره به چهره داشته باشيد؛ خود را پشت نامه نگاري و مكاتبات پنهان نكنيد.
– بلافاصله، در مورد ادعاهاي رسيدگي نشده و معوقه، مذاكره نموده و آنها را حل و فصل نماييد.
۲- برخورد و مقابله با ادعاها
– بلافاصله، به صورت مكتوب با بيمهگر خود مشاوره نماييد.
– هيچ تعهد و مسئوليتي قبول نكنيد.
– در اسرع وقت، يك گزارش دقيق و مفصل به بيمهگر ارايه نماييد.
– به منظور به حداقل رساندن ميزان خسارت و ادعا، فورا يك اقدام جبراني به عمل آوريد ولي پيش از انجام هر اقدامي، ابتدا موافقت بيمهگر را جلب نماييد.
– بيمهگران خود را به طور كامل در جريان همه امور قرار دهيد.
– به محض دريافت يك ادعاي رسمي، يك درخواست جهت دريافت كليه جزئيات و تشريح همه حقايق و اسناد مربوطه، تنظيم و ارايه نماييد.
– آماده باشيد تا در صورت صلاحديد بيمهگران، در مذاكرات شركت نماييد.
– در صورت امكان، به صورت دو جانبه به توافق و مصالحه برسيد و از اقامه دعوي و طرح شكايت خودداری نماييد.
منبع
انجمن مهندسين مشاور آفريقاي جنوبی، وابسته به FIDIC
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.