بررسی ارایه مشاوره در حوزه ادعاهای خسارت

بررسی ارایه مشاوره در حوزه ادعاهای خسارت هدف: ارایه مسایلی که می‌بایست در نظر گرفته شوند و اقداماتی که باید صورت گیرد در صورتی که نیاز باشد یکی از اعضا، نظر مشورتی ارایه نماید یا به عنوان شاهد کارشناس فعالیت نماید. واژگان کلیدی: نظر مشورتی، شاهد کارشناس، موازین اخلاقی، بیمه، ادعا، خسارت.  (۱) زمانی که […]

بررسی ارایه مشاوره در حوزه ادعاهای خسارت

هدف: ارایه مسایلی که می‌بایست در نظر گرفته شوند و اقداماتی که باید صورت گیرد در صورتی که نیاز باشد یکی از اعضا، نظر مشورتی ارایه نماید یا به عنوان شاهد کارشناس فعالیت نماید.

واژگان کلیدی: نظر مشورتی، شاهد کارشناس، موازین اخلاقی، بیمه، ادعا، خسارت.

 (۱) زمانی که شرکا، مدیران یا اعضای انجمن مهندسین مشاور آفریقای‌جنوبی (CESA) منصوب می‌شوند تا در رابطه با یک ادعای خسارت یا ادعای بیمه از هر نوعی، یک نظر مشورتی ارایه نمایند یا به عنوان شاهد کارشناس اقدام نمایند، این انتظار از آنها می‌رود که طبق بالا‌ترین موازین اخلاقی عمل نمایند.

(۲) بدیهی است که هر مشاور حرفه‌ای در درجه اول نسبت به مراجع خود تکلیف و مسؤولیت دارد ولی اعضا می‌بایست به هنگام ادای این تکلیف در مقابل سایر مشاوران و طرفین دخیل در مسأله، یک رفتار حرفه‌ای و مسؤولانه از خود نشان دهند.

(۳) در صورتی که یک مهندس مشاور جهت ارایه مشاوره، به‌کار گرفته شود باید در همان ابتدا از این مسأله اطمینان حاصل نماید که آیا قبلاً مشاور حرفه‌ای دیگری در رابطه با موضوع مورد بحث، اقدامی انجام داده است یا خیر. چه برای همان مراجع و چه برای هر نهاد دیگری که با موضوع در ارتباط است. در صورت مثبت بودن پاسخ، می‌بایست حیطه وظایف و حوزه اختیارات مهندس مشاور مشخص گردد به‌طوری که از بروز هر گونه سوء رفتار حرفه‌ای یا تضاد منافع جلوگیری گردد. جهت نیل به این هدف بهترین راه این است که تا حد ممکن اطمینان حاصل گردد که مراجع در خصوص انتصاب دوم و هدف از این انتصاب، مشاور حرفه‌ای دیگر را در جریان گذاشته است. در صورتی که مراجع از انجام این کار استنکاف نماید، خود مشاور می‌بایست در این زمینه اقدام نماید.

(۴) اقدام مراجع یا بیمه‌گر به منظور دریافت نظر مشورتی در هر موضوعی که با یک ادعا یا اختلاف در ارتباط است، نباید سبب اعتراض و نا خشنودی اعضا گردد. همه مشاوران حرفه‌ای به منظور حفظ منافع مراجعان خود می‌بایست با یکدیگر همکاری نمایند تا یک راه‌حل مطلوب برای مسأله یا اختلاف مورد نظر پیدا نمایند.

از ارایه‌کنندگان نظر مشورتی و شاهدان کارشناس این انتظار می‌رود که مشاهدات و نتایج خود را بر اساس حقایق مربوطه ارایه نمایند به گونه‌ای که هیچ قصد و غرضی در میان نباشد.

(۵) طرفی که از خدمات یک مهندس معین بهره‌مند می‌گردد باید نسبت به مسؤولیت خود در خصوص پرداخت حق‌الزحمه مورد توافق به مهندس مربوطه آگاه گردد. نباید تصور نمود که لزوماً طرف دیگری (مثل بیمه‌گر)، هزینه‌های ایجاد شده توسط بیمه‌گزار را پرداخت می‌نماید مگر آن‌که در این زمینه، قبلاً توافقی صورت گرفته باشد؛ بنابراین هرگونه توافقی در مورد حق‌الزحمه می‌بایست به صورت مکتوب در همان زمان انتصاب میان مهندس و مراجع حاصل گردد.

(۶) می‌بایست به نکات زیر توجه کرد:

الف) بسیاری از بیمه‌گذاران صرفاً بیمه‌نامه خود را مطالعه می‌نمایند آن هم مدت‌ها قبل از بروز یک ادعا. در نتیجه، آنان اغلب اوقات از شرایط دقیق بیمه‌نامه مربوطه در مورد پرداخت اضافی، گزارش‌های فوری، الزام به کاهش و تعدیل زیان و… آگاه نیستند. بنابراین، ارایه راهنمایی در این موارد ضروری است.

ب) بروز ادعای خسارت بیمه، شرایط بسیار ناراحت‌کننده و وحشتناکی برای مدعی پدید می‌آورد، بنابراین افرادی که به منظور مشاوره در این زمینه منصوب می‌شوند، می‌بایست دقت لازم و کافی مبذول نمایند و صرف‌نظر از این‌که نماینده کدامیک از طرفین هستند باید علاوه بر داشتن اطلاعات در زمینه ادعاهای خسارت بیمه و روال اجرایی مربوطه، دانش فنی کاملی درمورد مشکل مربوطه داشته باشند.

(۷) یک مشاور، چه زمانی که برای یک بیمه‌گر فعالیت می‌نماید، به یک کارشناس برآورد خسارت مشاوره می‌دهد، یا مشاور یک بیمه‌گذار است می‌بایست این زحمت را به خود بدهد که جوانب فنی مسأله را به زبان ساده برای همه طرفین مسأله تبیین و تشریح نماید، به ویژه مسایل مرتبط با زمان را که ممکن است مطرح باشد در مواردی ممکن است ضروری باشد که اصول کلی بیمه به مراجعان بی‌تجربه تفهیم گردد.

(۸) اگر مورد خاصی وجود داشته باشد که در آن، مسأله خسارت به یک خانه مطرح باشد، باید توجه نمود که معمولاً برای صاحب‌خانه‌ها، خسارت فوق تبدیل به یک دغدغه جدی و شخصی شده و برای آنها در مقایسه با ساختمان‌ها و تأسیسات دیگر، موضوع اهمیت بیش‌تری پیدا می‌نماید. بنابراین، ممکن است این دسته از مراجعان نسبت به مهارت و تخصص پیمانکاران و مشاوران سطح انتظارات بالاتری داشته باشند. در اینجا، مشاور منصوب شده باید از این موضوع آگاه بوده و با ارایه مشاوره درمورد آنچه که معقول و منطقی است از شکل‌گیری انتظارات نامعقول و نامناسب جلوگیری نماید.

(۹) مشاوران به‌کار گرفته شده به منظور ارایه نظرات مشورتی و کارشناسی از نتیجه‌گیری زود هنگام و عجولانه خودداری نمایند و باید نسبت به انتصاب حرفه‌ای قبلی کاملاً آگاهی کسب نمایند و با همه طرفین دخیل در مسأله مشورت نمایند.

(۱۰) هنگام فعالیت به عنوان یک شاهد کارشناس، شما باید به خاطر داشته باشید که واقعاً یک کارشناس هستید و خدمات شما به منظور تشخیص و تعیین علل احتمالی یک شکست یا قصورات مرتبط با آن به‌کار گرفته شده است. در اکثر موارد، از شما انتظار می‌رود که زمان زیادی را برای نمایندگان حقوقی صرف نمایید. به خاطر داشته باشید که وظیفه شما به عنوان یک کارشناس صرفاً بیان نظر کارشناسی در محکمه یا دادگاه نیست، بلکه شما باید گروه حقوقی را از پیچیدگی‌های مسایل مهندسی مرتبط با ادعا آگاه و مطلع نمایید. یک وکیل به منظور انجام وکالت صحیح در قبال موکل خود می‌بایست خودش نیز در زمینه موضوع مورد بحث، تبدیل به یک کارشناس گردد.

منبع:

 

انجمن مهندسین مشاور آفریقای جنوبی، وابسته به FIDIC