مشاهده عینی خبرنگاران از باز بودن سوئیفت در بانک مرکزی

  مسعود طاهری- بعد از حدود دوماه از اجرایی شدن برجام و تشکیک باز بودن سوئیفت به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار نظام بانکی، دیروز بانک مرکزی میزبان خبرنگاران بود تا آنان از نزدیک در جریان صحت آن قرار گیرند. در واقع از آغاز اجرای برجام و صحبت‌های ولی‌ا… سیف مبنی بر بازب ودن سوئیفت […]

 

مسعود طاهری- بعد از حدود دوماه از اجرایی شدن برجام و تشکیک باز بودن سوئیفت به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار نظام بانکی، دیروز بانک مرکزی میزبان خبرنگاران بود تا آنان از نزدیک در جریان صحت آن قرار گیرند.

در واقع از آغاز اجرای برجام و صحبت‌های ولی‌ا… سیف مبنی بر بازب ودن سوئیفت برای ارسال پیام‌های بین بانکی، بسیاری بر باطل بودن این ادعا اشاره کردند و آن را دروغی واضح برشمردند. در تمام این مدت بانک مرکزی و برخی بانک‌هایی که سوئیفت در آنان دریافت و ارسال می‌شد، اشاره به بازبودن آن داشتند اما این حرف‌ها نیز برای منتقدان بانک مرکزی خریدار نداشت. سرانجام روز گذشته بانک مرکزی از خبرنگاران به عنوان چشمان بیدار جامعه دعوت کرد تا خود در این باره قضاوت کنند.

در جریان این بازدید، یعقوبی، مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی، تأکید داشت که باید بحث سوئیفت و روابط کارگزاری بانک‌ها را کاملاً از یکدیگر جدا کرد و این‌که برخی اعلام می‌کنند که چرا با وجود برقراری سوئیفت نمی‌توان تمام عملیات ارزی را انجام داد، به نظر می‌رسد نگاه حرفه‌ای نیست.

وی گفت: مگر در جریان تحریم سوئیفت کاملاً قطع و روابط برقرار نبود؟ این در حالی است که روابط وجود داشت، اما بسیار سخت و پرهزینه. پس باید عملاً بحث سوئیفت و روابط کارگزاری، ال‌سی و سایر موارد مربوطه را از یکدیگر جدا کرد.

یعقوبی همچنین از برقراری رابطه ۳۰۰ کارگزار خارجی با بانک‌های ایرانی خبر داد و یادآور شد که تعداد روابط می‌تواند بیش از این باشد، چرا که ممکن است یک کارگزار خارجی با چند بانک ایرانی رابطه برقرار کرده باشد.

مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی این را هم گفت که بانک مرکزی به دنبال ایجاد روابط با بانک‌های مرکزی و بعد از آن بانک‌های بزرگ دنیاست.

دریافت حواله‌های مستقیم شخصی و ضمانت‌نامه‌ها در بانک ملی

در جریان بازدید خبرنگاران از عملکرد سوئیفت در ساختمان بانک مرکزی، بخش دیگری از این بازدید به روند ارسال پیام در بانک ملی نیز اختصاص داشت.

پناهی، یکی از اعضای هیأت مدیره بانک ملی، با اعلام این‌که سوئیفت این بانک از ۲۶ بهمن‌ سال گذشته به عبارتی یک ماه پس از اجرایی شدن برجام برقرار شده است، گفت: طی این مدت ۳۸۰۰ پیام سوئیفتی در بانک ملی رد و بدل شده که حدود ۲۵۰۰ مورد صدور پیام و ۱۴۰۰ دریافت پیام بوده است.

وی همچنین اعلام کرد که حواله مستقیم از بزرگ‌‌ترین بانک ژاپنی نیز در بانک ملی و به نام شخص دریافت کرده‌ایم در عین حال که ضمانت‌نامه مستقیم نیز از سوی بانک‌های سوئیسی داشته‌ایم.

 

پناهی اعلام کرد که تمام واحد‌‌ها و حساب‌های بانک ملی در خارج از کشور آماده‌ انتقال وجوه اشخاص از طریق کارگزاری بانک ملی به داخل کشور هستند. در عین حال که برعکس این موضوع نیز وجود داشته و بانک ملی ایران توان انتقال وجوه از داخل به تمام حساب‌های خارجی خود را داراست.