صورتهای مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور-منتشر شده در کدال-نشان میدهد که مجموع زیان انباشته این شرکتها در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از مهر، بررسی صورتهای مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو -منتشر شده در کدال-نشان […]
صورتهای مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور-منتشر شده در کدال-نشان میدهد که مجموع زیان انباشته این شرکتها در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از مهر، بررسی صورتهای مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو -منتشر شده در کدال-نشان میدهد که مجموع زیان انباشته این شرکتها در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با پایان سال ۱۴۰۲ که حدود ۲۵۰٫۳ هزار میلیارد تومان بوده، حاکی از رشد ۲۲ درصدی و افزایش ۵۵٫۲ هزار میلیارد تومانی زیان انباشته است که نمایانگر ادامه چالشهای ساختاری در صنعت خودرو است. در مقابل، زیان عملیاتی تجمیعی سه خودروساز از ۲۷٫۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۲۳٫۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً ناشی از عملکرد مثبت ایرانخودرو است که موفق شد برای نخستین بار پس از سالها، سود عملیاتی ۴٫۶ هزار میلیارد تومانی به ثبت برساند. زیان انباشته ایران خودرو از ۱۲۲٫۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۰٫۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است که بیانگر رشد شش درصدی است. در عین حال، سود عملیاتی ایرانخودرو با جهشی چشمگیر به ۴٫۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. برای مشاهده متن کامل صورت مالی ایران خودرو اینجا را کلیک کنید. شرکت سایپا زیان انباشته خود را از ۱۰۲٫۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۸٫۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش داده است (رشد ۳۵ درصدی). همچنین زیان عملیاتی سایپا با افزایش قابلتوجهی از ۸٫۴ هزار میلیارد تومان به ۱۸٫۱ هزار میلیارد تومان رسیده است (رشد ۱۱۵ درصدی). برای مشاهده جزئیات صورت مالی سایپا اینجا را کلیک کنید. زیان انباشته پارسخودرو نیز از ۲۴٫۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۳۶٫۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته (۴۶٫۸ درصد رشد). زیان عملیاتی این شرکت از ۷٫۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰٫۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است (رشد ۲۹٫۵ درصدی). برای مشاهده جزئیات صورت مالی پارس خودرو اینجا را کلیک کنید. کارشناسان عمده دلیل رشد زیان انباشته و عملیاتی در سایپا و پارسخودرو را به تغییرات متعدد مدیریتی در این شرکتها نسبت میدهند. این تغییرات موجب بیثباتی مدیریتی، کاهش انسجام سازمانی، توقف یا تغییر مسیر برنامههای راهبردی و کاهش انگیزه کارکنان شده است. همچنین، بلاتکلیفی در روند واگذاری سایپا به بخشخصوصی، باعث افزایش نااطمینانی و کاهش اثربخشی مدیریت شده است. از سویی دیگر اگرچه ایرانخودرو موفق به بازگشت به سود عملیاتی شده است، اما زیان انباشته این شرکت همچنان روند افزایشی دارد و در کنار زیانهای بزرگ سایپا و پارسخودرو، صنعت خودروی کشور را با چالشهای جدی مواجه کرده است. اصلاحات ساختاری، مدیریت پایدار و تعیین تکلیف واگذاریها از ضروریات بازگرداندن ثبات به این صنعت است.
بررسی صورتهای مالی خودروسازان تا پایان مهر ۱۴۰۳ نشان میدهد که مجموع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور -فقط شرکتهای مادر- بالغ بر ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است. به گزارش مهر، پس از جهش ارزی سال ۱۳۹۱ و افزایش شدید قیمت خودروها، شورای رقابت وفق ماده (۵۸) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل […]
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور، گفت: زیان انباشته خودروسازان به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا نجفیمنش؛ با اشاره به انعقاد قرارداد با روسیه برای صادرات قطعات خودرو به این کشور، گفت: پتانسیل کشور روسیه برای واردات قطعات خودرو زیاد است، اما صادرات، تحقق و دستیابی به هدف […]
دیدگاه بسته شده است.