افزایش هزینه حمل دریایی بر قیمت کالا

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی، با بیان اینکه منطقه خلیج‌فارس مشمول بیمه جنگی نشد، گفت: اما شرکت‌های کشتیرانی به دلیل عدم اطمینان، هزینه حمل را افزایش داده‌اند که مستقیماً به قیمت نهایی کالا منتقل می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، روزبه مختاری؛ با اشاره به ناآرامی‌های حاصل از فعالیت‌های رژیم‌صهیونیستی بر امنیت دو تنگه هرمز و باب‌المندب […]

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی، با بیان اینکه منطقه خلیج‌فارس مشمول بیمه جنگی نشد، گفت: اما شرکت‌های کشتیرانی به دلیل عدم اطمینان، هزینه حمل را افزایش داده‌اند که مستقیماً به قیمت نهایی کالا منتقل می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، روزبه مختاری؛ با اشاره به ناآرامی‌های حاصل از فعالیت‌های رژیم‌صهیونیستی بر امنیت دو تنگه هرمز و باب‌المندب و فعالیت‌های دریایی، اظهار کرد: تنگه‌هرمز و منطقه خلیج‌فارس از سوی شرکت‌های بیمه مشمول بیمه جنگی شناخته نشده‌اند. وی افزود: با وجود عدم اعلام رسمی وضعیت جنگی، ریسک‌های عملیاتی برای شرکت‌های کشتیرانی در این منطقه بالاست و همین مسئله موجب افزایش هزینه حمل دریایی می‌شود. عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی، ادامه داد: هزینه‌های ناشی از این ریسک‌ها، به‌صورت مستقیم یا از طریق سوشارژ‌ها و مدل‌های خاص محاسبه، بر نرخ حمل بار و در نهایت بر قیمت تمام‌شده کالا تأثیر می‌گذارد. به گفته او، در حالی‌که مردم در زندگی روزمره کمتر متوجه اثرات حمل‌ونقل دریایی می‌شوند، بیش‌ترین تأثیر افزایش هزینه‌ها روی سفره خانوار‌ها نمایان می‌شود. وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه تنها در صورت وقوع رسمی جنگ، بیمه جنگی اعمال می‌کنند، یادآور شد: در خلیج‌فارس جنگی رخ نداده و تنها تأثیرات روانی و ترس از درگیری، نرخ‌‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است.عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی، بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها نیز بخشی از شرکت‌های خارجی تمایلی به همکاری با بنادر ایران ندارند که این مسئله باعث کاهش کیفیت خدمات و افزایش هزینه‌های حمل می‌شود. برای مثال، کشتی‌هایی که بار را به جبل‌علی می‌برند، نرخ پایین‌تری نسبت به مسیر بندرعباس دریافت می‌کنند. برخلاف خلیج‌فارس، در باب‌المندب حوادثی رخ داده و هنوز منبع تهدید در آنجا فعال است. از این‌رو، بیمه‌ها همچنان منطقه را پرریسک تلقی می‌کنند. مختاری؛ اضافه کرد: ۲۰ درصد انرژی جهان از خلیج‌فارس عبور می‌کند و به همین دلیل، این منطقه حتی نسبت به باب‌المندب اهمیت راهبردی بیشتری دارد. کاهش یا افزایش هزینه حمل دریایی به آرامش منطقه و افزایش تعداد شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری با بنادر ایران بستگی دارد.