قرارداد برقی‌سازی ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی با شرکت چینی امضاء شد

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از امضای قرارداد برقی‌سازی ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی با شرکتی چینی خبر داد و گفت: افزایش قطارهای کانتینری دو کشور در دستور کار است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جبارعلی ذاکری؛ در دیدار با رئیس راه‌آهن چین، با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، برنامه راه‌آهن ایران برای توسعه شبکه ریلی و […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از امضای قرارداد برقی‌سازی ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی با شرکتی چینی خبر داد و گفت: افزایش قطارهای کانتینری دو کشور در دستور کار است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جبارعلی ذاکری؛ در دیدار با رئیس راه‌آهن چین، با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، برنامه راه‌آهن ایران برای توسعه شبکه ریلی و افزایش ترانزیت و حمل بار را تشریح کرد. ذاکری؛ به طرح‌های برقی‌سازی و دوخطه کردن کریدور شرق- غرب در ایران از مرز سرخس تا مرز رازی اشاره کرد و گفت: قرارداد برقی کردن حدود یک‌هزار کیلومتر از این محور با هدف افزایش ظرفیت حمل بار ریلی از پنج میلیون تن به ۱۵ میلیون تن، با یکی از شرکت‌های چینی منعقد شده است. وی با بیان اینکه کریدور شرق-‌غرب به سه شاخه شمالی، میانی و جنوبی تقسیم می‌شود، گفت: پیشنهادی از طرف راه‌آهن افغانستان به ایران مبنی بر ساخت خط ریلی از کاشغر چین به افغانستان با خط استاندارد در کریدور شرق- غرب داده شده است. این امر فرصت خوبی برای ایران و چین است که ارتباط ریلی بین این دو کشور به صورت یکپارچه و با خط ریلی استاندارد برقرار می‌شود. ذاکری؛ با اشاره به سرمایه‌گذاری تعدادی از شرکت‌های خارجی در بندر خشک ریلی آپرین، از راه‌آهن چین برای سرمایه‌گذاری در این بندر دعوت کرد. رئیس راه‌آهن چین نیز، در این دیدار با اشاره به تعمیق همکاری‌‌ها بین دو کشور در سال‌های اخیر، ازسرگیری قطارهای کانتینری بین چین و ایران از سال ۲۰۲۴ را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌‌ها بین دو راه‌آهن گسترش یابد. وی، ایران را شریکی مهم در چارچوب طرح «یک کمربند و یک جاده» دانست و بر لزوم هماهنگی برای ثبات قیمت‌ها و تسهیل فرآیندهای گمرکی در کریدور جنوبی تأکید کرد.