صدا و سیما و تکرار تاریخ

نگاهی به اطلاعیه دفتر رییس دولت نهم و دهم صدا و سیما و تکرار تاریخ مسعود طاهری ۱- در هفته‌ای که گذشت دفتر محمود احمدی‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به رییس سازمان صدا و سیما، نسبت به آنچه دروغ‌پراکنی و وارد آوردن اتهامات بی‌پایه و اساس از سوی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به […]

نگاهی به اطلاعیه دفتر رییس دولت نهم و دهم

صدا و سیما و تکرار تاریخ

مسعود طاهری

۱- در هفته‌ای که گذشت دفتر محمود احمدی‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به رییس سازمان صدا و سیما، نسبت به آنچه دروغ‌پراکنی و وارد آوردن اتهامات بی‌پایه و اساس از سوی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به او خوانده هشدار داد و با استناد به قانون اساسی، قانون مدنی و قانون حقوق شهروندی تأکید کرد که در صورت چنین رفتاری، باید وقت پاسخگویی به اتهامات وارده از سوی رسانه ملی در نظر گرفته شود.

در مهم‌ترین بخش این اطلاعیه آمده است: «شنیده می‌شود که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری بنا دارند از همان رویه سیئه دروغ و تخریب علیه دولت مردمی و انقلابی قبل بهره‌برداری نمایند. البته بر ملت معلوم است که آنان هیچ عقبه و سابقه و کارنامه قابل قبولی در خدمت صادقانه و مؤثر به مردم ندارند و می‌خواهند صرفاً با تخریب برای خود حیثیت جستجو کنند. جناب آقای عسگری! با تأکید مجدد بر این‌که آقایان احمدی‌نژاد و بقایی هیچ نماینده‌ای در بین کاندیداهای موجود ندارند و از هیچ کدام آنها نیز حمایت نخواهند کرد، به صراحت اعلام می‌داریم که به استناد اصول متعدد قانون اساسی، قانون مدنی و حقوق شهروندی، صدا و سیما مکلف است در صورت ورود کاندیدا‌‌ها به دروغ‌پراکنی و ایراد تهمت و افترا، معادل همان زمان را در اختیار دولت قبل و کسانی قرار دهد که مورد ظلم ناجوانمردانه قرار گرفته‌اند. این یک خواهش یا استدعا نیست بلکه یادآوری یک حق و از حقوق اساسی ملت است که حاکمان موظف و متعهد به صیانت از آن هستند. توهین کاندیدا‌‌ها به دولت قبل در اصل توهین به ملت است. دفاع از عملکرد دولت‌های نهم و دهم و در حقیقت دفاع از مردم و رای آنهاست و آقای احمدی‌نژاد مصمم‌اند که به این خواست مردم به‌طور جدی جامه عمل بپوشانند.»

در واقع رییس دولت‌های نهم و دهم با پیش‌بینی خود درصدد پاسخ به اتهاماتی شده که هنوز در صدا و سیما مطرح نشده است.

۲- در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ آیت‌ا…فقیدهاشمی‌رفسنجانی همچون رییس دولت نهم چنین درخواستی را مطرح کرد. وی در نامه‌ای به ریاست وقت سازمان صدا و سیما نوشت: «خواهشمند است دستور فرمایید قبل از اتمام مهلت تبلیغات انتخاباتی فرصت مناسب در اسرع وقت در همان شبکه جهت پاسخگویی و شفاف‌سازی درباره موارد کذب ادعا شده فراهم شود.» وی بعد‌‌ها با توجه به موارد مطرح شده علیه وی در جریان مناظرات انتخاباتی که خود در آن غایب بود، در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب -که بخشی از آن از نظر می‌گذرد- نوشت: «از صدا و سیما هم خواستم که فرصتی در اختیار طرف‌های ذی‌حق براساس مقررات سازمان قرار دهد که از خود دفاع نمایند که مع‌الاسف، این پیشنهاد خیرخواهانه عملاً پذیرفته نشد.»

۳- در این جریان نکته‌ای مهم وجود دارد که هم واقعیتی است اخلاقی و هم حقی است واجب.

 

طبق قانون اساسی و ابلاغیه آیین‌نامه روشنگری رسانه‌ای که شامل تمام رسانه‌های دیداری شنیداری مصوب سال ۸۸ می‌باشد، لازم است کسی که در رسانه‌ها مورد تهمت و افترا واقع شده، فرصتی برای دفاع از خود داشته باشد و این حقی است واجب که متأسفانه در انتخابات سال ۸۸ از آن غفلت شد و همین موضوع یکی از دلایل ناآرامی‌های پس از مناظرات انتخاباتی بود. صدا و سیما باید بداند که حق اعاده حیثیت به کسی که در مظان اتهام قرار گرفته، حقی است شرعی و قانونی که باید به آن پایبند باشد. حال با شروع فصل مناظرات انتخاباتی در صدا و سیما به خصوصی سیمای جمهوری اسلامی انتظار آن می‌رود که اگر هر شخصی، (مسؤولان قبلی و فعلی) مورد هجمه و تهمت افراد قرار بگیرد در همان رسانه بتواند از حقوق خود دفاع کند.