درآمد ۱۳ میلیاردی از خوابیدن

  وزارت آموزش و پرورش در نوروز امسال با اجاره ۱۰۵ هزار کلاس درس، ۱۳ میلیارد تومان درآمد کسب کرد. به گزارش ایسنا، اعضای ستاد هماهنگی سفر در گزارش نوروزی خود که حدوداً به بازه زمانی ۲۶ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ اختصاص داشت، آمارهایی را از ترددهای جاده‌ای، سفر با وسیله حمل و […]

 

وزارت آموزش و پرورش در نوروز امسال با اجاره ۱۰۵ هزار کلاس درس، ۱۳ میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

به گزارش ایسنا، اعضای ستاد هماهنگی سفر در گزارش نوروزی خود که حدوداً به بازه زمانی ۲۶ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ اختصاص داشت، آمارهایی را از ترددهای جاده‌ای، سفر با وسیله حمل و نقل عمومی، امداد و نجات‌، اقامت در مراکز غیررسمی و تصادفات ارایه کردند.

سید محمد بطحایی، معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام این‌که نزدیک به ۱۳ میلیون «نفر روز» در مراکز اقامتی آماده شده در مدارس و مجموعه‌های فرهنگی اسکان داده شدند‌، افزود: این آمار شامل یک میلیون خانوار می‌شود که در کل ۵ میلیون نفر جمعیت را در بر می‌گیرد و در ۶۸۱ پایگاه اسکان، ۱۱ هزار و ۳۰۰ مدرسه و ۲۰۰ مرکز رفاهی و مهمان‌سرا اقامت داشتند.

وی درباره درآمد آموزش و پرورش از این اسکان اظهار کرد: میزان دریافت‌های مالی که به خزانه واریز شده، کاملاً مشخص است. بنا به تعرفه‌ ابلاغی که به نسبت سال گذشته افزایش نداشته، نوروز امسال حدود ۱۳ میلیارد تومان از بابت اسکان در ۱۰۵ هزار کلاس درس به خزانه واریز شد.

بطحایی افزود: علاوه‌ بر این مبلغ، وزارتخانه و سایر استان‌ها اعتباری را به همین میزان اختصاص داده‌اند تا هزینه‌های جاری و خسارت‌های رخ داده ناشی از مهمان‌پذیری جبران شود.

او با بیان این‌که ظرفیت مورد استفاده در این اقامتگاه‌ها نوروز امسال به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشت، تأکید کرد: مأموریت آموزش و پرورش این نیست که کلاس‌‌‌ها را برای اسکان تجهیز کند، بلکه این امکانات برای اسکان اضطراری در نظر گرفته می‌شوند. با این حال بررسی‌های ما نشان می‌دهد در نوروز امسال کم‌ترین مسأله و بیش‌ترین رضایت را داشتیم.

بطحایی درباره تخلف برخی از واحدهای اقامتی فرهنگی و اظهارات بعضی از مسافران مبنی بر پرداخت ۸۰ هزار تومان بابت اجاره یک کلاس درس بدون تجهیزات و امکانات، اظهار کرد: اگر این اتفاق رخ داده باشد، خلاف است. مبالغ دریافتی از مسافران از طریق دستگاه پز مستقیم به حساب خزانه واریز می‌شود. گرفتن مبلغ دستی خلاف بوده است.

او یادآور شد: تعرفه کلاس‌های آماده شده برای اسکان نوروزی از ۱۲ هزار تا ۲۵ هزار تومان تعیین شده بود.

۱۳ فروردین بیش‌ترین مصدوم را داشت

ناصر چرخ‌ساز، رییس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز اعلام کرد: حوادث غیرترافیکی بیش‌ترین سهم امداد و نجات نوروزی این سازمان را به خود اختصاص داد.

وی گفت: از ۵ هزار و ۱۰۰ مورد امداد و نجات ۴۰ درصد به حوادث ترافیکی و ۶۰ درصد به حوادث غیرترافیکی از جمله امدادرسانی به‌کاروان راهیان نور و سوانحی چون برف و کولاک‌، طوفان شن‌، گرد و غبار و رانش زمین اختصاص داشت.

او با بیان این‌که عملیات امدادرسانی نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش داشت‌، گفت: بیش‌ترین مأموریت‌های امداد و نجات در استان‌های مازندران‌، خوزستان و فارس و کم‌ترین در قم، کردستان و چهارمحال و بختیاری بوده است.

چرخ‌ساز همچنین اظهار کرد: بیش‌ترین مأموریت‌ها به دلیل نزولات جوی و بیش‌ترین نجات‌‌یافتگان و مصدومان به روز ۱۳ فروردین و بیش‌ترین امداد رسانی‌‌‌ها در ۲۶ اسفند ماه به دلیل برف و کولاک صورت گرفت.

اعلام آمار نهایی فوتی‌‌‌ها‌ی جاده‌ای تا یک ماه دیگر

عین‌ا… جهانی، معاون پلیس راهبر ناجا نیز در گزارشی اعلام کرد: نوروز امسال تصادفات منجر به فوت، ۴ درصد کاهش داشت. البته آمار نهایی را پزشکی قانونی تا یک ماه دیگر اعلام می‌کند.

او یادآور شد: واژگونی مهم‌ترین عامل تصادفات جاده‌ای بود که ۴۴ درصد سهم داشت. مقصران تصادفات نیز بین ۲۵ تا ۳۰ سال بود که این نشان می‌دهد افرادی که هنوز مهارت رانندگی در جاده را ندارند، مسؤولیت وسیله نقلیه را به عهده گرفتند.

 

به گفته جهانی، خواب‌آلودگی‌، خستگی‌، لغزندگی جاده‌، انحراف به چپ‌ از خط وسط و عدم رعایت حق تقدم از دیگر عاملان اصلی تصادفات نوروز امسال بوده است.