محمد قرهداغلی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، گفت: در حالحاضر، بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر خط ریلی و ۷۶۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور در دست احداث است. به گزارش مناقصهمزایده، هوشنگ بازوند؛ در آیین آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک-خرمآباد، گفت: این آزادراه بخشی […]
محمد قرهداغلی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، گفت: در حالحاضر، بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر خط ریلی و ۷۶۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور در دست احداث است. به گزارش مناقصهمزایده، هوشنگ بازوند؛ در آیین آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه اراک-خرمآباد، گفت: این آزادراه بخشی از کریدور عظیم «دریا به دریا» است که از دریای خزر آغاز شده و تا خلیجفارس امتداد مییابد. تاکنون ۵۳۳ کیلومتر این کریدور که یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی کشور محسوب میشود تکمیل شده، ۱۳۴ کیلومتر در حال اجراست و ۲۸۴ کیلومتر دیگر باقی مانده است. وی افزود: قطعه اراک-خرمآباد به طول ۶۸ کیلومتر، با سرمایهگذاری بنیاد تعاون و اجرای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء آغاز شده و انتظار میرود با تسریع در روند اجرا، به یکی از محورهای کلیدی حملونقل کشور تبدیل شود. همچنین، کنارگذر خرمآباد به طول ۳۴ کیلومتر و مسیر اندیمشک به اهواز از دیگر بخشهای این کریدور هستند که با جدیت دنبال میشوند و این پروژهها صرفاً با نگاه توسعه زیربنایی و نه اقتصادی طراحی شدهاند و هدف اصلی آنها تقویت زیرساختهای ملی است. بازوند؛ با اشاره به اینکه این پروژه مزایای متعددی برای کشور، بهویژه استانهای لرستان و مرکزی، به همراه دارد، گفت: این آزادراه، مسیر اراک به خرمآباد را ۳۲ کیلومتر کوتاهتر کرده و ۵۵ دقیقه در زمان سفر صرفهجویی میکند. وی درخصوص مزایای کریدور اصلی، گفت: صرفهجویی سوخت مهمترین مزیت است و سالانه حدود ۷۰ میلیون لیتر سوخت در این کریدور صرفهجویی خواهد شد که تأثیر قابلتوجهی در کاهش هزینههای ملی دارد. بازوند؛ افزایش ایمنی و کاهش تلفات را از دیگر مزیتها برشمرد و گفت: آزادراهها با کاهش نرخ تلفات جادهای به زیر پنج درصد (در مقایسه با راههای اصلی)، ایمنی سفر را بهطور چشمگیری بهبود میبخشند. حذف گردنههای پرخطر نیز از دیگر مزایای این پروژه است. وی تقویت ترانزیت و اقتصاد ملی را در این کریدور مورد تأکید قرار داد و افزود: این کریدور با ظرفیت جابهجایی ۲۰ هزار خودرو در روز، نقش مهمی در تسهیل صادرات، واردات و روانسازی ترافیک ایفا میکند. در طول اجرای پروژه، ۲۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد میشود و پس از بهرهبرداری، ۱۵۰ نفر بهصورت دایم مشغول به کار خواهند شد. معاون وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به اهمیت استراتژیک کریدورهای حملونقل، اظهار کرد: در آینده، جنگ کریدورها از جنگ انرژی مهمتر خواهد بود. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، ۱۱ کریدور بزرگ راهی، ۹ کریدور ریلی و شش کریدور آزادراهی تعریف کرده که با تأکید رئیسجمهور در حال اجرا هستند. در حالحاضر، بیش از ۶۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر خط ریلی و ۷۶۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور در دست احداث است. وی افزود: یکی از پروژههای کلیدی، کریدور زاهدان-چابهار به طول ۴۷۰ کیلومتر است که با تلاش شبانهروزی بیش از پنج هزار نفر در شرایط دشوار، در حال تکمیل است تا به آستارا متصل شود. این پروژه که توسط قرارگاه خاتمالانبیاء اجرا میشود، گامی بزرگ در تقویت شبکه ترانزیتی کشور محسوب میشود.بازوند؛ تأکید کرد: رئیسجمهور و مقام عالی وزارت راهوشهرسازی بر تسریع در اجرای پروژههای زیرساختی، از جمله آزادراه اراک-خرمآباد، نظارت دقیق دارند. وی از استانداران خواست تا با هماهنگی بین دستگاهها، موانع اجرای کریدورها، بهویژه مسائل مربوط به حریم راهها، را برطرف کنند. بازوند؛ به آغاز عملیات اجرایی آزادراههای ارومیه-تبریز و اراک-شازند-بروجرد-خرمآباد اشاره کرد و افزود: مسیر راهجرد به اراک نیز با تأیید پیشنویس در دولت، در سال ۱۴۰۴ با سرمایهگذاری بنیاد تعاون عملیاتی خواهد شد. همچنین، تکمیل ۴۴ کیلومتر باقیمانده از مسیر چالوس به تهران از دیگر برنامههای اولویتدار وزارت راهوشهرسازی است. وی تأکید کرد: آزادراه اراک-خرمآباد فراتر از یک پروژه منطقهای، طرحی ملی است که نهتنها به توسعه استانهای لرستان و مرکزی کمک میکند، بلکه با تقویت شبکه ترانزیتی کشور، در صادرات، واردات و بهبود زیرساختهای حملونقل نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. این پروژه با نگاه به آینده طراحی شده و در راستای تقویت اقتدار اقتصادی و زیرساختی کشور است. سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا رحمانی؛ مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء، گفت: در حوزه حملونقل ریلی، بیش از ۴۸۰۰ کیلومتر پروژه با مشارکت قرارگاه خاتم اجرا شده است. او اشاره کرد: در بخش احداث بزرگراهها نیز بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر و در حوزه آزادراهی از ۳۰۰۰ کیلومتر پروژه در کشور بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر آن توسط قرارگاه خاتم انجام شده است.
قرارگاه سازنده ۴۰۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور
در ادامه مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء، توضیح داد: پروژه آزادراه اراک، خرمآباد یکی از پروژههای کلیدی کشور است که فازهای ۲، ۳ و ۴ آن در گذشته به بهرهبرداری رسیدهاند و اکنون با آغاز عملیات اجرایی قطعه جدید، امیدواریم این مسیر راهبردی بهزودی آماده بهرهبرداری شود. رحمانی؛ با اشاره به برخی موانع پیشروی توسعه آزادراهها، تأکید کرد: در حوزه آزادراهی، بهرغم نیاز مبرم کشور به توسعه این شبکه حیاتی، میزان پیشرفت ما در قیاس با بخش ریلی بسیار پایینتر است. او یادآور شد: بیش از ۷۰ درصد از برنامههای توسعه ریلی کشور را محقق کردهایم و در حوزه آزادراهی نیز به ۳۵ درصد رسیدهایم، درحالیکه بیشترین بار ترانزیت کشور بر دوش آزادراههاست. مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء، متذّکر شد: نبود حمایت کافی، هزینههای بالای اجرایی، خلأهای جدی در قوانین مشارکتی و عدم جذابیت سرمایهگذاری در این بخش، موجب طولانیشدن زمان اجرای پروژههای آزادراهی شده است. رحمانی؛ تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت جذابکردن حوزه سرمایهگذاری تأکید داشتهاند و اگر قرار است در برنامه هفتم توسعه به اهداف مدنظر برسیم، باید حمایت از پروژههای آزادراهی و مشارکت بخشخصوصی جدیتر گرفته شود.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه