نظام تعرفه‌ای باید مشوق تولید و کنترل کننده قاچاق باشد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک نظام تعرفه‌ای باید مشوق تولید و کنترل کننده قاچاق باشد قیمت تمام شده بالای تولیدات ایرانی به دلیل نرخ بهره بالای بانکی وجود مالیات سنگین و عوارض شهرداری، در دسترس نبودن مواد اولیه تولید، به روز نبودن تکنولوژی، رکود در بخش عرضه، واردات بی‌رویه و قاچاق از عمده چالش‌های […]

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک

نظام تعرفه‌ای باید مشوق تولید و کنترل کننده قاچاق باشد

قیمت تمام شده بالای تولیدات ایرانی به دلیل نرخ بهره بالای بانکی وجود مالیات سنگین و عوارض شهرداری، در دسترس نبودن مواد اولیه تولید، به روز نبودن تکنولوژی، رکود در بخش عرضه، واردات بی‌رویه و قاچاق از عمده چالش‌های صنعت پوشاک کشور است مشکلاتی که به گفته رییس اتحادیه پوشاک کشور تنها به حمایت‌های مالی نیاز ندارد و مجموعه سیاست‌های اقتصادی و هماهنگی لازم دستگاه‌ها با یکدیگر است که می‌تواند این صنعت را از بن‌بست موجود خارج کند.

به گزارش پانا، ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک به موانع، مشکلات، مزیت‌ها و فرصت‌‌‌‌ها در صنعت پوشاک کشور اشاره کرده و تأکید‌ کرد‌: جامعه‌، بخش تولید و دست‌اندرکان و سیاست‌گذاران باید از فرصت به وجود آمده برای مصرف کالای ایرانی استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که مجلس قانون مد و لباس را در سال‌های اخیر از تصویب گذرانده است‌، عنوان ‌کرد: کارگروه مد لباس نیز آیین‌نامه‌هایی را با همکاری وزارت ارشاد مصوب کرده و از حدود ۵ سال پیش با ورود دبیر کارگروه جدید رویه‌ای جدید در تولید مد و لباس در دستور کار قرار گرفته است اما این اقدامات هنوز به نتیجه لازم نرسیده است.

وی با بیان این‌که ۳۰ دستگاه دولتی در زمینه اجرای قانون مد و لباس مرتبط هستند‌، خاطرنشان ‌کرد: هماهنگی لازم میان دستگاه‌های مرتبط در اجرای این قانون به وجود نیامده و نشان می‌دهد که به این مقوله به شکلی ملی نگاه نشده است.

شیرازی با بیان این‌که اتحادیه پوشاک کشور در تلاش است تا طراحان و صاحبان ایده را در اجرای این طرح گردهم آورد‌، تصریح‌کرد: هماهنگی‌هایی نیز با نیروی انتظامی در اجرای این قانون انجام شده و هم‌افزایی‌های لازم صورت گرفته است اما طرح‌های مد و لباس هنوز ابتر مانده به این دلیل که این اقدامات مستمر نیست و یکی از دلایل آن این است که تغییر دولت‌های اجرای برنامه‌های در دستور کار با تغییر مدیران با تعلل مواجه می‌شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک خاطرنشان‌ کرد: گردش مالی قابل‌توجهی در صنعت پوشاک کشور وجود دارد که برآوردهای اولیه حجم آن را ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و پوشاک سهم عمده‌ای در سبد کالای خانوار دارد.

شیرازی با بیان این‌که پس از برجام سرمایه‌گذاران متعددی از کشورهای اروپایی و ترکیه علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری مشترک در تولید پوشاک ایران انجام داده‌اند‌، تصریح ‌کرد: اتحادیه پوشاک عضو رسمی فدراسیون جهانی پوشاک است و به دلیل حجم بالای مالی که این صنعت در ایران دارد علاقه‌مندی خود را به عضویت در این فدراسیون نشان داده‌اند و پس از برجام اولین تفاهمنامه در این خصوص در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منعقد شده است.

 وی با بیان این‌که تا‌کنون حضور برندهای پوشاک جهانی در ایران به صورت ساماندهی شده نبوده است‌، تصریح‌ کرد: از چند سال پیش مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت‌، معدن ‌و تجارت سامانه‌ای را تعریف کرده تا هر برندی که قصد دارد در ایران فعالیت کند ابتدا خود را در این سامانه تعریف کرده و پس از اخذ مجوز قانونی به فعالیت اقدام کند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک خاطرنشان‌ کرد: کم‌تر از ۳۰ برند در این سامانه ثبت‌نام کرده و حدود ۲۰ برند موفق به اخذ مجوز شدند و این امر نشان داد حضور بی‌شمار شعبی تحت عنوان نمایندگی‌های برند واقعی نبوده است.

وی با اشاره به تأثیرات قاچاق پوشاک در این صنعت تصریح‌ کرد: در طول سال‌های گذشته حجم گسترده قاچاق پوشاک به کشور موجب ایجاد ناامنی در این صنعت شده است و فضا را برای تولید‌کننده ناامن کرده است اما با ابلاغ دستورالعمل اخذ مجوز برند‌‌‌ها کارگروهی در این خصوص تعیین شد.

شیرازی با بیان این‌که بسیاری از واحدهای نساجی به دلیل بی‌توجهی‌های صورت گرفته یا به تعطیلی کشیده شده یا ظرفیت تولید در آنها کاهش یافته است‌، عنوان ‌کرد: حجم زیاد واردات پوشاک و پارچه به کشور موجب آسیب جدی به واحدهای نساجی کشور شده و وابستگی به واردات برای تأمین مواد اولیه تولید در این صنعت را افزایش داده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بیان ‌کرد: بزرگ‌‌‌‌ترین اتحادیه‌ای که مطابق با قانون نظام صنفی در‌گیر و دخیل در امر پوشاک کشور است، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک کشور است که از یک‌سو با دولت در ارتباط بوده و از سوی دیگر با فعالان این صنف در ارتباط است و درخواست‌های فعالان را به دولت ارایه می‌دهد و در تهران حدود ۲۰ هزار عضو دارد که ۶ هزار عضو آن تولید کننده هستند.

وی با اشاره به این‌که حدود ۵ هزار تولید‌کننده عضواتحادیه کشباف هستند و در کنار این اتحادیه فعال هستند‌، بیان ‌کرد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته به نام حمایت از تولید تعرفه واردات پوشاک به گونه‌ای تعیین شده است که انگیزه واردات قانونی را به شدت کاهش داشته و میل و رغبت قاچاقچیان به واردات قاچاق و غیرقانونی را افزایش داده است.

شیرازی گفت‌: سیاست دولت‌‌‌‌ها در صنعت پوشاک سیاست‌هایی دوگانه و متناقض بوده است و راهکارهای قانونی برای کنترل قاچاق را مسدود کرده است.

وی افزود: حتی در شرایط تحریم و اعمال قانون هدفمندی یارانه‌ها پوشاک جزو اولویت دهم تعیین شد و موجب شد تا تعرفه بالا موجب تشدید پدیده قاچاق در کشور شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک عنوان‌ کرد: سیاست‌های تعرفه‌ای در طول سال‌های گذشته نه تنها مشوق تولید نبوده که انگیزه قاچاق و واردات غیرقانونی را افزایش داده است به گونه‌ای که در‌ اواخر دولت دهم شرایط به گونه‌ای شد که واردات بی‌رویه موجب رکود در بخش عرضه نیز شده است.

شیرازی تصریح ‌کرد: رقابت نابرابر واردکنندگان و تولید‌کنندگان موجب شده تا هر روز تولیدات داخلی تضعیف شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به موازی کاری دستگاه‌های اجرایی‌، خاطرنشان‌ کرد: مدیریت کلان در کشور وجود ندارد و اتخاذ دستورات و سیاست‌های متفاوت موجب شده تا شرایط کار تولید‌کنندگان با دشواری‌هایی همراه باشد.

وی اضافه‌ کرد: یکی از درخواست‌های تولیدکنندگان این است که دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های مرتبط با تولید با هم هماهنگی داشته باشند.

شیرازی عنوان‌ کرد: واردات به‌طور قطع برای ایجاد رقابت باید آزاد اما مدیریت شده باشد اما متأسفانه برخی از اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری به گونه‌ای است که موجب نابسامانی‌های بیش‌تر در بازار می‌شود و این که برخی اعلام می‌کنند که واردات باید متوقف شود نه اصولی است و نه اجرایی.

 وی تصریح‌کرد: واحدهای تولیدی تازه تأسیس باید تا ۳ سال از پرداخت مالیات معاف باشند تا بتوانند توان و قدرت لازم را در تولید و بازار به دست آورند و یک دوره تنفس ۳ ساله به خلق واحدهای تازه ایجاد شده کمک خواهد کرد اما مالیات حقوق‌، ارزش افزوده و عوارض تابلو‌، نوسازی و پسماند که توسط شهرداری دریافت می‌شود از دیگر مواردی است که هزینه‌های تمام شده تولید را در واحدهای تولیدی افزایش می‌دهد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تأکید‌ کرد: اگر قانون اخذ مجوز واردات به درستی اجرایی شود در گام نخست برند‌‌‌ها به کشور وارد شده و شرکت ایجاد می‌کنند و در گام بعدی این الزام وجود دارد که ۲۰ درصد از تولیداتی را که در ایران تولید می‌کنند را صادر کنند.

شیرازی گفت: البته باید برندهایی به کشور وارد شوند که از کیفیت لازم برخوردار باشند و این در حالی است که برندهایی مانند ال‌سی‌واکی از تولیداتی است که در رده‌های تولید از کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی با اشاره به کمپین حمایت از تولیدات ایرانی صنعت پوشاک عنوان‌ کرد: اتحادیه پوشاک آمادگی دارد تا در تأمین پوشاک متحدالشکل برای مدارس کشور با وزارت آموزش‌ و پرورش همکاری‌های لازم را داشته باشد.

 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با تأکید بر ضرورت حفظ کیفیت و تنوع کالاهای تولیدی‌، بیان‌ کرد: برندسازی پوشاک موجب ایجاد فضای رقابتی در این صنعت می‌شود و حتی ا گر تیراژ تولید انبوه نباشد این نام‌‌‌‌ها و نشان‌‌‌‌ها باید باشد که با هم رقابت کنند.