مناقصه۴۶میلیاردی بدون مجوز شورا پروژه «پل طبیعت» که قرار است در رشت احداث شود، هرچند با الگوبرداری از طرحی موفق به همین نام در تهران بوده و قرار است محلی برای تفریح شهروندان و همچنین جذب گردشگر در این شهر باشد، در واپسین روزهای حضور شورای چهارم، به چالشی جدید بین شورا و شهرداری رشت […]
مناقصه۴۶میلیاردی بدون مجوز شورا
پروژه «پل طبیعت» که قرار است در رشت احداث شود، هرچند با الگوبرداری از طرحی موفق به همین نام در تهران بوده و قرار است محلی برای تفریح شهروندان و همچنین جذب گردشگر در این شهر باشد، در واپسین روزهای حضور شورای چهارم، به چالشی جدید بین شورا و شهرداری رشت تبدیل شده است.
به گزارش مهر این پروژه که زمزمه احداث پر حاشیه آن از یک سال پیش به گوش میرسد، قرار است به طول ۷۷۰ متر و عرض پنج الی ۱۰ متر در دو طبقه پیاده راه و دوچرخه رو طراحی شده و به همراه فضاهای دیگری همچون رستوران، کافیشاپ، کافه کتاب، نمازخانه و کتابخانه، محلات قدیمی شهر مانند ساغریسازان را به حاشیه گوهررود، بوستان مفاخر، باغ سالار مشکات و تالاب عینک متصل کند تا علاوه بر بهرهمندی از ظرفیت طبیعی و گردشگری موجود، مشوقی برای پیادهروی و دوچرخه سواری شهروندان نیز باشد.
در نیمههای سال گذشته بود که پس از مطرح شدن اجرای این پروژه در کمیسیون بهداشت و محیطزیست شورای شهر، ابعاد مختلف پروژه پل طبیعت مورد بررسی قرار گرفت.
در جلسه مذکور، علاوه بر برخی انتقادها نسبت به بخش عمرانی پروژه و معماری آن، برخی ایرادات به پروژه مطرح شده شهرداری گرفته شد که میتوانست در صورت اجرا به طبیعت منطقه آسیبهای جبرانناپذیری وارد کند.
در نهایت مصوب شد که در صورت رفع ایرادات موجود، پروژه مجدداً تحت بررسی و مشاوره قرار گیرد تا پس از جلب رأی متخصصان در کمیسیون فوق و البته شورای شهر از سوی شهرداری اجرایی شود.
با وجود چنین تصمیمی، اخیراً از سوی شهرداری رشت، اجرای پروژه پل طبیعت به مناقصه گذاشته شد. تصمیمی که سبب تعجب و البته به وجود آمدن چالشی جدید بین شورا و شهرداری رشت شد.
رییس کمیسیون بهداشت و محیطزیست شورای شهر رشت درباره این اقدام شهرداری اعلام نارضایتی کرده و در گفتوگو با مهر دلایل مخالفت با پروژه مطرح شده در کمیسیون فوق را توضیح میدهد.
پروژه «پلطبیعت» آبستن آسیبهای جدی است که میتواند محیطزیست منطقه را با چالشهای اساسی روبهرو کند فرانکپیشگر با اشاره به تأثیر زیباییهای طبیعی در منطقه محل پروژه میگوید: پس از مطرح شدن در کمیسیون، پروژه آبستن آسیبهایی بود که میتواند به محیطزیست منطقه وارد شود.
وی میافزاید: باغ سالار مشکات که به عقیده کارشناسان، یکی از محدود ذخیرهگاههای ژنی گیاهان در سطح کشور است نباید محل عملیاتی عمرانی قرار گیرد که هیچ تناسبی با محیطزیست ندارد.
این عضو شورا بر این عقیده است اگرچه اجرای پروژههای گردشگری برای شهر الزامی است اما نباید داشتههای شهر را تخریب و سپس فضاهای مصنوعی را به جای آن بنا کرد.
وی ادامه میدهد: همینطور نباید برای اجرای پروژهها درختان را قطع کرد زیرا فلسفه اجرای چنین سازهای ایجاد پیوند بین طبیعت و زندگی است در حالی که در پروژه ارایه شده شهرداری به کمیسیون، این ایراد نیز گرفته شد و بر این نکته نیز تأکیدات زیادی شد.
اجرای مناقصهای ۴۶ میلیارد تومانی بدون مجوز شورا
پیشگر میافزاید: در اقدام شهرداری در باغ سالار مشکات عملاً آسیبهایی به درختان و این ذخیرهگاه وارد شده که تکرار این آسیبها با اجرای پروژهای به وسعت پل طبیعت جبرانناپذیر است. در حالی که ظرفیتهای طبیعی شهر رشت برای معرفی و زیباترسازی نیاز به مشاورههای تخصصی و همینطور کارشناسی شده دارد تا داشتههای شهر را برای اجرای یک پروژه عمرانی به راحتی از دست ندهیم.
علاوه بر رییس کمیسیون بهداشت و محیطزیست شورای شهر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز از مخالفان اجرای پروژه پل طبیعت است.
اجرای مناقصه ۴۶ میلیارد تومانی بدون مجوز شورا تخلف قانونی محسوب میشود چرا که شهرداری موظف است برای اجرای مناقصات بالای ۱۲ میلیارد تومان بهطور مستقیم از شورا مصوبه دریافت کند.
امیرحسین علوی با بیان اینکه اجرای مناقصهای ۴۶ میلیارد تومانی بدون مجوز شورا تخلف قانونی محسوب میشود، به مهر میگوید: در بودجه سال گذشته ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای پروژه پیشبینی شده بود که به دلیل مخالفت اعضا با اجرای آن در وضعیت نابسامانمالی شهرداری، مناقصه آن صورت نگرفت. امسال، ۳ میلیارد تومان برای پروژه پل طبیعت در بودجه شهرداری پیشبینی شده است حال شهرداری مناقصهای ۴۶ میلیارد تومانی را برگزار کرده است!
وی میافزاید: از سوی دیگر طبق مصوبه شورا، شهرداری برای اجرای مناقصات بالای ۱۲ میلیارد تومان باید بهطور مستقیم از شورا مصوبه دریافت کند اما عملاً چنین اتفاقی رخ نداده و شهرداری مستقلاً بدون مصوبه شورا وارد اجرای مناقصه پروژه شده است.
اجرای مناقصه پل طبیعت بدون مصوبه شورا تخلف محرز شهرداری است
این عضو شورا چنین تخلفی از سوی شهرداری را غیرقابل قبول دانسته و بر این موضوع تأکید دارد که شهرداری باید نسبت به این عملکرد به سازمانهای نظارتی بالادستی جواب پس بدهد.
علوی میافزاید: میزان تحقق بودجه سال گذشته شهرداری نشان میدهد که عملاً وضعیت مالی شهرداری چندان مطلوب نیست که بتواند پروژهای به این وسعت را اجرایی کند لذا اصرار برای اجرای این پروژه آن هم در شرایط مالی نگران کننده شهرداری هیچ اولویتی ندارد.
از سوی دیگر معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت دریافت مصوبه شورا برای اجرای مناقصه را مطرح میکند.
فرامرز جمشیدپور به مهر میگوید: پیش از برگزاری مناقصه، هیأت رییسه شورا مصوبه اجرای مناقصه را با امضا به شهرداری مطرح کرد و به نوعی موافقت لازم برای اجرای مناقصه اعلام شد.
وی میافزاید: پروژه در بودجه پیشبینی شده است و مطمئنا اجرای آن میتواند تحولی در گردشگری شهر به وجود آورد.
معاون شهردار رشت تصریح میکند: ایرادات پروژه برطرف شد که هیأت رییسه شورا مجوز را به شهرداری داد و البته تا زمانی که مناقصه برگزار نشده باشد پروژه را ارزیابی کیفی نمیکنند.
اشاره جمشیدپور به دریافت مجوز از شورا برای برگزاری مصوبه شامل مطرح شدن آن در هیأت رییسه است و بنا بر اذعان فرانکپیشگر و امیرحسین علوی بدون طرح در صحن شورا، از سوی هیأت رییسه صورت گرفته است و بدون مطرح شدن در صحن شورا، موافقت به شهرداری اعلام شده است.
اعطای مجوز به شهرداری برای پروژه پل طبیعت بدون مطرح شدن در صحن شورا و مشاوره با سایر اعضا بوده است در جلسه غیرعلنی ۲۷ فروردین همین مسأله سبب بروز اعتراضهای اعضا به رییس شورا مبنی بر اعطای مجوز به شهرداری برای پروژه پل طبیعت بدون مطرح شدن در صحن و مشاوره با سایر اعضا شد.
حال با گذشت چند هفته از دریافت مجوز تلویحی هیأت رییسه شورا و اجرای مناقصه، بنابر اعلام رییس کمیسیون بودجه شورای رشت در یکصدوهشتادوششمین جلسه علنی این شورا، لایحه پروژه پل طبیعت مجدداً با اقدام به موقع سازمان بازرسی، به شورا بازگشته است.
به نظر میرسد اگرچه پل طبیعت ایجاد آشتی و پیوند بین طبیعت و زندگی شهرنشینی را در تعریف خود دارد اما هنوز از نواقصی برخوردار است که در نخستین گام، اجرای آن را به گسست و ناپیوستگی سوق میدهد.
پل طبیعت میتوانست گامی مؤثر برای شهر رشت و توسعه گردشگری آن باشد اما حواشی به وجود آمده و اصرار شهرداری برای اجرای آن و اکراه شورا برای قبول آن، این پل را به خاطرهای گس و تلخ برای شهر رشت تبدیل کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.