رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور را وجود وسایل نقلیه فرسوده عنوان کرد و گفت: فراکسیون روند اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده را طبق قانون برنامه هفتم توسعه بررسی میکند. به گزارش مناقصهمزایده، سمیه رفیعی؛ با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه کشور به خبرنگاران، گفت: براساس […]
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور را وجود وسایل نقلیه فرسوده عنوان کرد و گفت: فراکسیون روند اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده را طبق قانون برنامه هفتم توسعه بررسی میکند. به گزارش مناقصهمزایده، سمیه رفیعی؛ با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه کشور به خبرنگاران، گفت: براساس برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شوند. چرا که یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور وجود وسایط نقلیه فرسوده است. رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آمار بالای خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده در کشور، افزود: دلیل فرسودگی و تکنولوژیهای قدیمی بیشتر موتورسیکلتها، بعضاً چندین برابر خودروهای جدید سوخت مصرف میکنند و جدا از این امر، به دلیل نبود بهسوزی مناسب، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند. نماینده مردم تهران در مجلس، به قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره کرد و یادآور شد: براساس این قانون مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است که در این خصوص فراکسیون محیطزیست مجلس این روند و تحقق موارد قانونی و موارد مطرح شده در این حوزه را بررسی میکند. نائبرئیس کمیسیون کشاورزی و محیطزیست مجلس، ابراز امیدواری کرد که با همافزایی دولت، مجلس و بخشخصوصی روند اسقاط خودروهای فرسوده شتاب گرفته و قانون برنامه هفتم در این بخش محقق شود. بر همین اساس، به دلیل افت روند اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۱۳۹۷ و همچنین بههم خوردن معادله عرضه و تقاضای بنزین در کشور، وضعیت مصرف سوخت بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف دوهزار لیتر بنزین در سال میشود که ارزش صادراتی آن برابر با یکهزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است. هر خودروی فرسوده نسبت به یک خودروی غیرفرسوده ۱۴٫۳ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. اگر سالیانه ۳۰۰ هزار خودرو اسقاط شوند، بیش از ۵۴۰ میلیون دلار معادل ۱۶٫۲ هزار میلیارد تومان در سال در مصرف بنزین صرفهجویی میشود. همچنین اگر قیمت هر لیتر بنزین را ششدهم دلارحساب کنیم، وجود هر خودرو فرسوده در سطح شهر سالیانه باعث خسارت ۶۰۰ دلاری در حوزه سوخت میشود. سن فرسودگی موتورسیکلت شش سال تعیین شده و سن فرسودگی خودرو نیز متفاوت است؛ بهطور مثال خودرو شخصی ۲۰ سال و عمومی ۱۰ سال در نظر گرفته شده است، در حالی که شاهد تردد حجم زیادی خودروی فرسوده در سطح کلانشهرها هستیم. به اعتقاد کارشناسان، یک خودروی فرسوده اعم از سواری، موتورسیکلت و کامیون تقریباً دو برابر خودرو نو سوخت مصرف میکند. اگر این وضعیت همچنان ادامه یابد، ما واردکننده سوخت خواهیم شد و شاید هم کیفیت سوخت پایین بیاید؛ بنابراین باید مدیریت مصرف سوخت را با سیاستگذاریهای درست، توسعه حملونقل عمومی برقی و استفاده از فناوریهای خودروهای کممصرف و برقی جبران کنیم تا هم شاهد کاهش مصرف سوخت و هم کاهش آلودگی هوا باشیم.
اگرچه در راستای کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و نوسازی ناوگان حملونقل، خودروهای فرسوده باید از چرخه حملونقل خارج شوند اما روند اسقاط خودروهای فرسوده چندان رضایتبخش نیست. در سال ۱۴۰۲ مجموع وسایل نقلیه در حال تردد کشور ۳۵ میلیون و ۱۵۹ هزار دستگاه بود که از این تعداد ۱۳ میلیون و […]
دیدگاه بسته شده است.