به بهانه افزایش مجدد قیمت لبنیات

چرا هیچ درآمدی تولیدکننده را راضی نمی‌کند!

علی قره‌داغلی- تورم بزرگ‌ترین آفت زندگی ما شده است؛ کافی است یک روز تمام شود تا قیمت خیلی از محصولات افزایش پیدا کند! فرمول افزایش قیمت نیز چندان مشکل نیست؛ چند بار اعتراض به پایین بودن قیمت محصول، عدم عرضه محصول، نامه به مسئولان برای افزایش قیمت و در نهایت افزایش قیمت! نمونه درباره این […]

علی قره‌داغلی- تورم بزرگ‌ترین آفت زندگی ما شده است؛ کافی است یک روز تمام شود تا قیمت خیلی از محصولات افزایش پیدا کند! فرمول افزایش قیمت نیز چندان مشکل نیست؛ چند بار اعتراض به پایین بودن قیمت محصول، عدم عرضه محصول، نامه به مسئولان برای افزایش قیمت و در نهایت افزایش قیمت! نمونه درباره این ادعا بسیار است؛ از افزایش قیمت خودرو گرفته تا لبنیات و… . در واقع تورم مدت‌هاست که در کشورمان دیگر پدیده به حساب نمی‌آید و به آفتی همیشگی تبدیل شده است! با توجه به تأکید همیشگی مسئولان در مبارزه با افزایش قیمت‌ها، اما همواره شاهد افزایش قیمت محصولات هستیم. روز شنبه‌ای که گذشت دادستان کل کشور باز هم خبر از مبارزه با گران‌فروشی داد؛ وعده‌ای جذاب که ممکن‌شدنش به این سادگی‌ها نیست. آخرین ماه‌های سال پیش را به یاد بیاورید که چگونه قیمت سیب‌زمینی از ۶۰ هزار تومان فراتر رفته بود؛ پیش از آن نیز از افزایش قیمت گوجه‌فرنگی تا مدت‌ها نُقل محافل مجازی بود. قیمت برنج نیز از آخرین هفته‌های سال قبل تاکنون در حال قد کشیدن است و تنها امید موجود این است که محصول سال جدید بتواند قیمت برنج را که از مرز ۳۰۰ هزار تومان نیز فراتر رفته، کاهش دهد! حال سؤال این است که چرا این قدر تورم در کشور وجود دارد؟ از یک طرف انگار هیچ قیمتی نمی‌تواند تولیدکنندگان را راضی به عرضه محصول کند و از طرف دیگر افزایش روزانه برخی محصولات، باقی تولیدکنندگان را نیز تشویق به افزایش قیمت می‌کند! انگار در این مملکت هیچ رقمی تولیدکننده را راضی نمی‌کند و برخی‌ها فقط در فکر سودجویی هستند.

افزایش مجدد قیمت لبنیات

سال گذشته فیلمی از تولیدکنندگان شیر در فضای مجازی منتشر شد که آنان به‌خاطر عدم صرفه تولید، شیر را کف خیابان می‌ریختند! چندی بعد درخواست افزایش قیمت شیر ارسال و در نهایت به انجام رسید. از آن زمان تاکنون چند ماه بیشتر نگذشته، اما برخی از شرکت‌های تولیدکننده مجدداً قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند. در واقع این روز‌ها بازار لبنیات بار دیگر با رشد قیمت‌ها مواجه شده است؛ آن هم در شرایطی که هیچ مصوبه یا اعلام رسمی از سوی مراجع ذی‌ربط برای افزایش نرخ‌‌ها وجود ندارد. در همین رابطه، دیروز (یکشنبه) علی‌احسان ظفری؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد قیمت تمام‌شده لبنیات وابسته به نرخ شیر خام است، به ایسنا، گفت: تا زمانی که قیمت کارشناسی‌شده اعلام نشود، بلاتکلیفی در بازار لبنیات ادامه خواهد داشت. متأسفانه وزارت جهادکشاورزی در بخش تنظیم بازار تاکنون تصمیمی برای تعیین قیمت منطقی محصولات لبنی اتخاذ نکرده است. به همین دلیل، برخی از همکاران ما در صنعت لبنیات برای جلوگیری از زیان، به‌صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند. تا زمانی که قیمت کارشناسی‌شده و رسمی برای محصولات لبنی اعلام نشود، این وضعیت در بازار لبنیات ادامه خواهد داشت. بنابراین لازم است وزارت جهادکشاورزی در بخش تنظیم بازار هرچه سریع‌تر اقدام کارشناسی انجام داده و مصوبه لازم را صادر کند. گفتنی است؛ افزایش قیمت لبنیات در شرایطی اتفاق می‌افتد که مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور طی سال‌های اخیر روندی نزولی داشته است. گرانی‌‌ها موجب شده بسیاری از خانوارها، به‌ویژه دهک‌های پایین درآمدی، لبنیات را از سبد تغذیه خود حذف یا به‌شدت محدود کنند؛ موضوعی که می‌تواند تبعات جدی برای سلامت عمومی جامعه داشته باشد.