وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد

دخالت بیجا در مسیر فعالیت بخش‌خصوصی ممنوع!

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: حضور بخش‌خصوصی می‌تواند توسعه پایدار اقتصادی را به‌دنبال داشته باشد و در این راه باید از دخالت‌های بیجا در مسیر فعالیت بخش‌خصوصی پرهیز شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ در مراسم امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در ناوگان ریلی مسافری، اظهار داشت: یکی از مهم‌‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها، میزان ریل و […]

محمد قره‌داغلی -وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: حضور بخش‌خصوصی می‌تواند توسعه پایدار اقتصادی را به‌دنبال داشته باشد و در این راه باید از دخالت‌های بیجا در مسیر فعالیت بخش‌خصوصی پرهیز شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ در مراسم امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در ناوگان ریلی مسافری، اظهار داشت: یکی از مهم‌‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها، میزان ریل و صنعت ریلی آن و همچنین ریل پایه شدن شهرسازی آن‌‌هاست. وی گفت: توسعه ریلی، ترانزیت پایدار و رفت و آمدهای پایدار را رقم می‌زند. وزیر راه‌وشهرسازی، خاطرنشان کرد: در جلسات کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورهای همسایه یکی از مهم‌‌ترین مواردی که پیگیری می‌شود، توسعه حمل‌ونقل ریلی است و همه تلاش ما این است که زنجیره ریلی به‌طور مستمر ادامه یابد. در این راه علاوه بر گلوگاه‌های داخلی، مشکلاتی در مرز‌‌ها نیز وجود دارد. این عضو کابینه دولت چهاردهم، تأکید کرد: به‌طور قطع ارتقای نسبت «میزان حمل کالا به ظرفیت» می‌تواند توسعه‌یافتگی بیشتری را برای کشورمان به دنبال داشته باشد. مزیت بزرگ ایران این است که از نظر سهولت، ایمنی و ارزان بودن مسیر موقعیت ویژه‌ای در بین کشورهای منطقه دارد. صادق؛ با بیان اینکه در توسعه بخش مسافری ریلی کم‌وکاستی‌های زیادی وجود دارد، گفت تا رسیدن به ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو و ۹۰۰ واگن مسافری، فاصله زیادی داریم و در این راستا نیازمند حضور بخش‌خصوصی هستیم. وی تصریح کرد: در این راستا از دخالت‌های بیجا در مسیر فعالیت بخش‌خصوصی باید پرهیز شود. صادق؛ با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه «سپهتن» به پایش مصرف سوخت بسیار کمک خواهد کرد، تأکید کرد: مهمتر از آن، توجه ویژه به صنعت ریلی است که کاهش مستمر مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت. وزیر راه‌وشهرسازی، همچنین بر لزوم خدمات‌رسانی به همه اقشار مردم به بهترین نحو تأکید کرد و اظهار داشت: ضرب‌العجلی تعیین کرده‌ایم که تا پایان شهریور ماه ایستگاه‌های قطار و واگن‌های ما باید خدمات را به بهترین نحو معلولان ارائه کنند. وی بیان داشت: اگر امروز دستمان به سمت بخش‌خصوصی دراز است، نه فقط به دلیل کمبود منابع مالی و اعتبارات، بلکه به دلیل توسعه پایداری است که با حضور بخش‌خصوصی میسر می‌شود و در این راه هر چقدر تولی‌گری دولتی کمتر شود، خدماتی که به مردم می‌توان ارائه داد بهتر و پایدارتر خواهد شد. وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه با تقدیر از مردم نجیب و شریف کشورمان در طول جنگ ۱۲روزه تحمیلی رژیم صهیونی، گفت: با وجود همه کاستی‌‌‌ها و محدودیت‌های موجود، به‌ویژه اینکه بخش اعظم بار سفرهای هوایی به بخش ریلی منتقل شده بود، اما مردم نجابت به خرج دادند و کم‌وکاستی‌‌‌ها را بخشیدند. وی با بیان اینکه در این ۱۲ روز به‌شدت تحت فشار بودیم، افزود: این رژیم بی‌ریشه هیچ حساب و کتابی در نحوه عمل خود نداشت و با وجود اینکه مدعی بود با غیرنظامی‌‌‌ها کاری ندارد، اما در عمل این‌گونه رفتار نمی‌کرد. صادق؛ خاطرنشان‌کرد: در کنار نجابت و حماسه مردم، همکاران ما به همه وجود خود تلاش کردند تا حداکثر خدمات را به مردم ارائه کنند. در ادامه، جبارعلی ذاکری؛ مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به جلسه پیشین امضای تفاهم‌نامه همکاری راه‌آهن با بخش‌خصوصی در اوایل سال‌جاری، اظهار داشت: تاکنون ۱۰۰ دستگاه واگن باری (از مجموع ۶۰۰ دستگاه واگن که قرار بود طی همان قرارداد‌‌ها اضافه شود) وارد شبکه ریلی شده است که واگن‌هایی مخزن‌دار است. وی بیان‌داشت: این واگن‌‌‌ها در ترانزیت بارهای نفتی از اقلیم کردستان عراق به سمت افغانستان در حال فعالیت است و امیدواریم ماهانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه واگن به شبکه ریلی اضافه شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری امروز با بخش‌خصوصی، خاطرنشان کرد: امروز با دو شرکت حمل‌ونقل ریلی کشور، برای بازسازی واگن‌های قدیمی و همچنین ورود واگن‌های جدید (در مجموع ۲۶۷ واگن) به ارزش حدود ۸٫۹ همت تفاهم‌نامه همکاری امضاء شد. وی گفت: دو شرکت یادشده متعهد شدند طی مدت دو سال مفاد تفاهم‌نامه‌ها را عملیاتی کنند که در این صورت حدود ۱۵ درصد به ظرفیت صندلی‌های موجود صنعت ریلی کشور اضافه می‌شود. مدیرعامل راه‌آهن، در ادامه با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای ایام اربعین امسال، گفت: ظرفیت شبکه ریلی برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین ۱۵ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است. وی بیان ‌داشت: با کم کردن از قطارهای فوق‌العاده سایر مسیرها، این قطار‌‌ها را در مسیرهای منتهی به کرمانشاه، اهواز و خرمشهر اضافه کردیم. ذاکری؛ خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین‌بار زائران را تا مرز شلمچه (با ایستگاه جدیدی که در نقطه صفر مرزی ایجاد شده) جابه‌جا خواهیم کرد و مسیر خرمشهر به شلمچه به صورت شبانه‌روزی فعال خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین سرعت قطار را در این محور به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهیم رساند تا از تراکم زائران در خرمشهر جلوگیری شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، اظهار داشت: دو خط و یک ایستگاه جدید آماده بهره‌برداری است و امیدواریم از هفتم مرداد ماه امسال بتوانیم زائران و مسافران را تا نقطه صفر مرزی انتقال دهیم. وی در ادامه، به اتمام مین‌روبی مسیر شلمچه‌ـ‌بصره اشاره کرد و افزود: احداث پل بر روی اروندرود (شط العرب) نیز در حال انجام است. ذاکری؛ گفت: ‌پیمانکار اسپانیایی که در عراق فعال است، درخواست کرده که عرض مین‌روبی را از ۶۰ به ۲۰۰ متر افزایش دهیم و راه‌آهن عراق نیز در نهایت پذیرفت که با شرکت ایرانی قرارداد منعقد کند و اکنون این قرارداد در حال اجراست. وی گفت: راه‌آهن و دولت عراق در حال رفع مشکلات موجود هستند و امیدواریم شرکت اسپانیایی نیز هرچه زودتر زیرسازی مسیر ۳۴ کیلومتری را آغاز کند. مدیرعامل راه‌آهن، خاطرنشان‌کرد: مشکلات مالی این پروژه حل شده است و اگر موضوع انتقال ارز هم حل شود، می‌توانیم به موقع به تعهدات‌مان عمل کنیم. ذاکری؛ از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی روزانه دو قطار در مسیر مشهد- کربلا خبر داد و گفت: این خط به‌ویژه برای زائران ایرانی و عراقی طراحی شده و در ایام پیک مانند اربعین ظرفیت بیشتری خواهد داشت.