گروه خودرو- خودروسازان داخلی مدتهاست که درگیر مسائل تکراری هستند و روزبهروز نیز به این مسائل افزوده میشود. اما با انجام چندین کار کارشناسی در این حوزه میتوان دغدغههای خودروسازان را پایان داد و با ایجاد فضایی آزاد و رقابتپذیر، میتوان تعادل را در این حوزه به ارمغان آورد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، […]
گروه خودرو- خودروسازان داخلی مدتهاست که درگیر مسائل تکراری هستند و روزبهروز نیز به این مسائل افزوده میشود. اما با انجام چندین کار کارشناسی در این حوزه میتوان دغدغههای خودروسازان را پایان داد و با ایجاد فضایی آزاد و رقابتپذیر، میتوان تعادل را در این حوزه به ارمغان آورد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، ابوالقاسم جراره؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در سالهای اخیر صنعت خودرو به دلیل چالش قیمتگذاری و ایجاد اختلاف میان قیمت کارخانهای و بازار آزاد دچار آسیبهای جدی شده است. وی با اشاره به اینکه خودروسازان به دلیل عدم تعادل میان نرخ هزینههای تمامشده و قیمت بازار دچار زیان شدهاند، اظهار داشت: از آنجایی که اختلاف قیمت کارخانه با بازار برای دلالان بسیار جذاب است و عدهای سودجو از این جریان انتفاع میبرند، باید قیمت واحد و نزدیک به هزینههای تولید اعمال شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان سر به فلک کشیده است، تصریح کرد: مسئله نقدینگی در فرآیند خودروسازی هر روز بحرانیتر میشود. اختلاف هزینهها منجر به افزایش زیان شده و صنعت خودرو دچار زیانهای سنگینتر میشود. وی ادامه داد: انباشت زیانها منجر به افول جایگاه صنعت خودرو در میان صنایع دیگر میشود که میتوان با حل بحران نقدینگی در صنعت و حرکت به سمت تعیین قیمت واقعی هزینههای تمام شده از این شرایط خارج شد. وی تأکید کرد: وقتی هزینههای تمامشده به صورت دقیق مشخص شود و میزان حمایتهایی که از صنعت شده به صورت رسمی اعلام شود، میتوان یک قیمت واقعی برای محصول نهایی تعیین کرد که منجر به کاهش شدید زیان انباشته خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: در حالحاضر عوامل متعددی که در افزایش قیمت خودرو اثرگذار هستند که نهایتاً فشار مضاعفی را بر خودروسازان تحمیل میکنند و به دنبال آن فشار مضاعفی بر مصرفکنندگان هم تحمیل خواهد شد. وضعیت کنونی یک بازی باخت- باخت برای تولیدکننده و مصرفکننده است. وی خاطرنشان کرد: ادامه این روند منجر به کاهش شدید سطح تولید و توان تولیدکننده خواهد شد. هرچه صنعت خودرو از قیمتگذاری واقعی و ارائه آمارهای شفاف فاصله بگیرد فضا برای محصولات بیکیفیت دستچندم خارجی مهیا خواهد شد. همچنین شهباز حسنپوربیگلری؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز، اظهار داشت: وضعیت فعلی صنعت خودرو نیاز به اصلاح زیرساختها دارد و وزارت صمت باید از نقش تولیگری به نقش نظارتی تغییر مسیر دهد. وی با اشاره به اینکه سیاستگذاریهای اخیر در صنعت خودرو نتیجهای جز زیانهای سنگین نداشته است، اظهار داشت: در بحث کیفیت خودروسازان به دلیل سیاستهای چندگانه موفق به تولید محصولاتی کیفی نشده بودند که اگر وزارت صمت تمرکز خود را از بحث قیمتی بر روی سختگیری در رابطه با کیفیت محصولات تغییر دهد، بدون شک بازار خودرو هم به تعادل خواهد رسید. عضو کمیسیون صنایع مجلس، با تأکید بر اینکه وزارت صمت مسئول اصلاح روندهای کنونی بازار خودرو است، گفت: واقعیسازی قیمت محصولات منجر میشود که بازار خودرو حالت تعادلی به خود بگیرد. وقتی تمرکز روی کیفیسازی محصولات بیشتر شود، بدون شک هر محصولی با هر قیمتی به بازار ارائه نمیشود و اینجاست که کیفیت به برگ برنده خودروسازان تبدیل خواهد شد. حسنپوربیگلری؛ ادامه داد: بازار خودرو از یک انحصارگری و فضای غیرشفاف رنج میبرد. مهمترین دلیل آن هم وجود شرایط غیرمتعادل در بخش تولید است. تا زمانی که محصولات داخلی با تکیه بر اصل کیفیسازی تولید نشوند، نمیتوان انتظار کاهش زیان از خودروسازان داشت. عمده دلیل این موضوع هم اعمال سیاستهای چندگانه به صنعت خودرو است. عضو کمیسیون صنایع مجلس، افزود: وقتی خودروهای خارجی وارد بازار شوند، یک فضای رقابتی ایجاد میشود که محصولات داخلی باید در این شرایط کیفیت را به اصل فعالیت خود تبدیل میکنند. محصولات هم با قیمت واقعی و شفاف طبق اصل عرضه و تقاضا در بازار عرضه میشود. وی خاطرنشان کرد: صنعت خودرو نیاز به تولید محصولات با کیفیت و عرضه مناسب دارد که امید است با فعالیت بخشخصوصی و نظارت جدی وزارت صمت این موضوع محقق شود. اکبر رنجبرزاده؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره نقش واردات خودرو در رونق بازار خودرو، اظهار داشت: زمانی که عرضه خودرو در بازار کاهش پیدا میکند، واردات خودرو میتواند نقش بسزایی در تعادل عرضه و تقاضا در بازار ایفا کند. وی در ادامه، افزود: با توجه به اینکه در آییننامه جدید واردات خودرو هم تعرفه واردات کاهش پیدا کرده و هم امکان ورود خودروهای خارجی بدون انتقال ارز فراهم شده است، واردات از این طریق میتواند به ایجاد سود قابلتوجه برای واردکنندگان خودرو و ترغیب آنها به واردات هر چه سریعتر خودروها کمک کند. وی یادآور شد: اگرچه واردات خودرو میتواند خودروسازان داخلی را به رقابت با خودروهای خارجی ترغیب کند، اما دولت همزمان با واردات خودرو باید مشوقهایی را برای تولیدات داخل در نظر گرفته و مشکلات خودروسازان داخلی را در بخش قیمتگذاری و فروش محصولات، تأمین نقدینگی و تخصیص ارز برطرف کند. رنجبرزاده؛ تصریح کرد: واردات خودرو بدون رفع موانع تولید در صنعت خودرو مانند این است که دست و بال یک دونده را ببندیم و از او بخواهیم با سرعت بالا و متناسب با سرعت رقیب خود حرکت کند که قطعاً امکانپذیر نیست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه رقابت واقعی در بازار خودرو تنها در صورت شرایط برابر میان خودروسازان داخلی و واردکنندگان و ایجاد تعادل میان تولیدات داخلی و محصولات وارداتی حاصل میشود، تأکید کرد: تشویق واردکنندگان خودرو و تنبیه تولیدکنندگان داخل نهتنها کمکی به رقابتپذیری و رونق بازار خودرو نمیکند، بلکه به صنعت و بازار خودرو آسیب نیز وارد خواهد کرد.
مهدی قرهداغلی- دبیر انجمن همگن قطعهسازان، رقم بدهی جاری دو خودروساز به کلیه ذینفعان را ۴۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: اگرچه ایرانخودرو در پایان سال گذشته با تزریق نقدینگی توانست بدهی را از ۱۲۵ همت به ۱۱۰ همت برساند، اما روند همچنان نگرانکننده است. به گزارش مناقصهمزایده، در حاشیه برگزاری بیستمین […]
مهدی قرهداغلی -خصوصیسازی در صنعت خودروی ایران بهویژه در دو خودروسازی بزرگ ایرانخودرو و سایپا، همواره از موضوعات چالشبرانگیز اقتصاد ایران بوده، با وجود تأکید اصل ۴۴ قانون اساسی بر واگذاری بنگاههای دولتی به بخشخصوصی اما سیاستگذاری و نظارت فرآیند خصوصیسازی در صنعت خودرو همواره با موانع متعددی روبهرو بوده است. نقش دولت و نهادهای […]
پس از سالها وعده، خصوصیسازی صنعت خودروسازی وارد فاز اجرایی شده است. واگذاری ایرانخودرو در سال ۱۴۰۳ با انتقاداتی درباره صلاحیت خریدار همراه شد و اکنون سایپا در نوبت واگذاری قرار دارد. صنعت خودروسازی ایران، یکی از مهمترین و استراتژیکترین بخشهای اقتصادی کشور، همواره زیر ذرهبین نگاه عمومی، کارشناسان و سیاستگذاران بوده است. با وجود […]
مهدی قرهداغلی –در حالحاضر کشور در تحریمی سخت قرار دارد و خودروسازان به جز تعدادی از شرکتهای چینی، امکان همکاری و مشارکت با دیگر خودروسازان دنیا را تقریباً ندارند. در چنین شرایطی، انتقال تکنولوژی و فناوری روز دنیا به خودروسازی کشور انجام نمیشود، به همین جهت خودروسازان برای خروج از سایه زیاندهی و حتی رسیدن […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه