بررسی عملکرد سال ۹۵ و اولویت‌های کاری کمیسیون در سال ۹۶

در بیست‌ونهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مطرح شد بررسی عملکرد سال ۹۵ و اولویت‌های کاری کمیسیون در سال ۹۶ نخستین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت در سال ۹۶، در محل اتاق تهران برگزار شد. در این نشست با حضور اعضا و نیز کارشناسان حوزه بهداشت‌ و درمان، عملکرد سال گذشته این کمیسیون و دستاوردهای […]

در بیست‌ونهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مطرح شد

بررسی عملکرد سال ۹۵ و اولویت‌های کاری کمیسیون در سال ۹۶

نخستین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت در سال ۹۶، در محل اتاق تهران برگزار شد. در این نشست با حضور اعضا و نیز کارشناسان حوزه بهداشت‌ و درمان، عملکرد سال گذشته این کمیسیون و دستاوردهای آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در عین حال، برنامه‌های این کمیسیون برای سال جاری به بحث گذاشته شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت با بیان این‌که طی سال گذشته در مجموع ۲۸ جلسه از سوی این کمیسیون در محل اتاق تهران برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسات، موضوعات پرچالشی که کسب‌وکار در حوزه‌های درمان و سلامت را دچار اخلال کرده است به بحث گذاشته شد و تلاش کردیم تا راهکارهای رفع مشکلات و ارایه پیشنهاد‌ها به دستگاه‌های دولتی برای حل موانع کسب‌وکار را ارایه دهیم.

محمودنجفی‌عرب در همین زمینه به رسیدگی موضوعاتی از جمله لایحه برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت و نیز لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در بخش درمان، در طول جلساتی در این کمیسیون اشاره کرد و افزود: در رابطه با لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، پیشنهاد به دست آمده از نظرات بخش خصوصی در حوزه درمان، لحاظ کردن مالیات با نرخ صفر به جای معافیت‌های مالیاتی تبیین شده بود که از سوی کمیسیون به دولت ارایه شد.

به گفته وی، رقم تقریبی که واحدهای فعال در حوزه درمان و سلامت از بخش خصوصی به عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کرده‌اند، ۴۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون نیز بازگردانده نشده است.

رسیدگی به موضوع چالش‌برانگیز هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی و انتقاد از گستره فعالیت‌های آن در حوزه دارو و درمان، بررسی طرح برچسب اصالت دارو و محصولات آرایشی‌ و بهداشتی، مشارکت بیش‌تر بخش خصوصی در حوزه درمان، بررسی مشکلات مربوط به معوقات بنگاه‌های بخش خصوصی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، از دیگر موضوعاتی است که به گفته نجفی‌عرب در طول یک سال گذشته از سوی کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به گفته وی، اعضای این کمیسیون همچنین اصلاح قانون مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ را نیز در دستور کار خود قراردادند و طی چندین جلسه به آن پرداخته‌اند.

وی تصریح‌ کرد: در همین رابطه، ۵ کمیته کارشناسی برای بررسی بیش‌تر این قانون از سوی کمیسیون تشکیل شده است که نتایج بررسی این کمیته‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

بررسی مشکلات شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تولید پلاسما و همچنین پیگیری واگذاری برگزاری نمایشگاه «ایران هلث» از دیگر موضوعاتی است که به گفته نجفی‌عرب در این کمیسیون مورد بحث و نقد فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

در ادامه این نشست، از سوی برخی از اعضای کمیسیون اولویت‌های پیشنهادی برای بررسی در دوره یک سال پیش روی این کمیسیون مطرح شد و در همین رابطه نمایندگان بخش خصوصی به موضوعاتی همچون مالیات بر ارزش‌افزوده، هم اندیشی در رابطه با خصوصی‌سازی در حوزه سلامت، اجرای ماده ۳۹ و ماده ۱۰۱ قانون تأمین اجتماعی پیشنهاد شد.

 

در پایان این جلسه نیز، گزارشی از پیشرفت طرح ارایه پیشنهادات اصلاحی قانونی مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ برای اطلاع اعضا، ارایه شد.