موضع وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی ۹۶

موضع وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی ۹۶ سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام موضع این وزارتخانه در تعیین تعرفه‌های پزشکی امسال تأکید کرد: خدمات نظام سلامت باید مطابق با قیمت تمام شده واقعی و البته تحت‌پوشش بیمه و منابع دولتی باشد و پرداخت هزینه‌های سلامت به هیچ عنوان باعث فشار به جیب مردم نشود. به گزارش […]

موضع وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی ۹۶

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام موضع این وزارتخانه در تعیین تعرفه‌های پزشکی امسال تأکید کرد: خدمات نظام سلامت باید مطابق با قیمت تمام شده واقعی و البته تحت‌پوشش بیمه و منابع دولتی باشد و پرداخت هزینه‌های سلامت به هیچ عنوان باعث فشار به جیب مردم نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ایرج حریرچی در نشستی خبری با اشاره به بسته پایه خدمات سلامت و با طرح این سؤال که برای یک سال زندگی با کیفیت چقدر می‌توان در حوزه سلامت هزینه کرد، گفت: پاسخ به این سؤال و اعداد و ارقامی که برای آن مطرح می‌شود، در کشورهای مختلف، متفاوت است. معمولاً اکثر کشورهای دنیا ارزیابی خاص خود را از تکنولوژی‌های جدید نظام سلامت دارند و براساس آن نیم تا ۳ درصد درآمد سرانه را برای یک سال عمر با کیفیت هزینه می‌کنند.

حریرچی با تأکید بر آن‌که در نظام‌های سلامت باید حداکثر خدمات برای حداکثر افراد تأمین شود، افزود: در بسته پایه خدمات سلامت نیز باید میزان تأثیرگذاری آن، ایمن بودن، هزینه اثربخش بودن و همچنین تطابق آن با استطاعت‌های مالی در نظر گرفته شود. همچنین باید محرومان و افراد در معرض آسیب‌ها، اولویت‌ بیش‌تری داشته باشند. به این منظور باید در جامعه گفت‌وگو حاکم باشد و تمام ذی‌نفعان نظام سلامت درگیر این موضوع باشند؛ برای تعیین بسته پایه خدمات سلامت باید شفافیت و عدالت معیارهای اصلی باشند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در زمینه موضع وزارت بهداشت در حوزه تعرفه‌های پزشکی ۹۶ و همچنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کاهش تعرفه‌ها، گفت: موضع وزارت بهداشت در این باره روشن است. وزیر بهداشت و معاون درمان وزارتخانه و همچنین وزیر رفاه و دبیر شورای عالی بیمه اظهاراتی در این زمینه داشتند و دکتر نوبخت هم در این زمینه نامه‌ای ارسال کردند. تمام این اظهارات هم در یک راستا بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: آنچه که وزارت بهداشت در نظر دارد آن است که نباید در پرداخت هزینه‌های سلامت به مردم فشاری وارد شود. بالا‌‌ترین دستاورد را در کاهش پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های سلامت داشته‌ایم. به‌طوری که پرداختی از جیب مردم از ۵۴ درصد به حدود ۳۹٫۶ درصد در دو سال اخیر رسیده است. این در حالیست که هر یک از این درصد‌‌ها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود. یعنی ما تا کنون حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداختی سالانه از جیب مردم را بابت هزینه‌های سلامت کاهش داده‌ایم و تمام این هزینه‌ها در جیب خانوار‌‌ها مانده است. این بزرگ‌‌ترین دستاورد در طرح تحول نظام سلامت است.

وی ادامه داد: البته این آمار و ارقام هنوز هم ایده‌آل نیست. چرا که طبق قوانین برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه باید سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به زیر ۳۰ درصد می‌رسید و لازم است در جهت کاهش بیش‌تر پرداختی از جیب مردم تلاش شود. در مجموع در چنین محیطی افزایش پرداختی از جیب مردم به صلاح نیست. از طرفی هم باید خدمات مطابق قیمت تمام شده واقعی باشند که البته این قیمت‌ها باید تحت‌پوشش بیمه و منابع دولتی قرار داشته باشد. در صورت لزوم نیز سوبسید آن از منابع بیمه‌ای داده شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که وزارت بهداشت دولت یازدهم در چه شرایط مالی و اعتباری تحویل دولت دوازدهم داده خواهد شد، افزود: در انتهای سال گذشته دولت توجه خاصی به حوزه سلامت کرد و بودجه بیمه سلامت و همچنین وزارت بهداشت در سال ۹۶ مناسب‌تر دیده شد. بر این اساس، تصور می‌کنیم که در سال ۹۶ به جهت منابع دولتی سال بهتری را نسبت به سال‌های ۹۴ و ۹۵ خواهیم داشت، اما مشکل اصلی ما هنوز تأمین اجتماعی است و قسمت عمده مطالبات بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و… مربوط به تأمین اجتماعی است. امیدواریم سازمان تأمین اجتماعی هرچه زودتر این تأخیر‌‌ها را جبران کند.

 

وی افزود: طی ۱۳ ماه گذشته ۶۱۵۴ میلیارد تومان اسناد مالی به تأمین اجتماعی ارسال کرده‌ایم که تنها ۱۸۵۷ میلیارد تومان آن داده شده است. یعنی حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز درمانی از تأمین اجتماعی باقی مانده است.