ورود تاکسی‌های شاسی‌بلند برقی تا ۲ هفته آینده به خیابان‌های پایتخت

مهدی قره‌داغلی- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، از ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خبر داد و افزود: در کمتر از دو هفته آینده نخستین تاکسی‌های برقی وارد خیابان‌های تهران می‌شوند. این خودرو‌ها از نوع شاسی‌بلند و بسیار باکیفیت هستند و با هر بار شارژ، تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی […]

مهدی قره‌داغلی- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، از ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خبر داد و افزود: در کمتر از دو هفته آینده نخستین تاکسی‌های برقی وارد خیابان‌های تهران می‌شوند. این خودرو‌ها از نوع شاسی‌بلند و بسیار باکیفیت هستند و با هر بار شارژ، تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش دارند. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ در حاشیه رونمایی از سامانه تاکسی اینترنتی در جمع خبرنگاران، افزود: در حال‌حاضر ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در شهر تهران فعالیت می‌کنند و نظارت سنتی بر این حجم امکان‌پذیر نیست اما در سامانه هوشمند، از لحظه شروع سفر، اطلاعات ثبت می‌شود و ما می‌توانیم به‌راحتی متوجه شویم یک تاکسی در روز چند ساعت فعال بوده، چه مسافتی پیموده و چه میزان کرایه دریافت کرده است. وی اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که سامانه تاکسی برخط به‌زودی روی بسترهای دیگر هم فعال شود و شهروندان بتوانند به‌راحتی اپلیکیشن مخصوص تاکسی اینترنتی شهرداری تهران با عنوان تاکسی برکت شهرزاد را دانلود و از آن استفاده کنند. مالکی؛ در تشریح عملکرد این سامانه، افزود: مدل فعالیت این پلتفرم دقیقاً مشابه سایر پلتفرم‌های اینترنتی شناخته‌شده است؛ با این تفاوت که نرخ کرایه کاملاً براساس مصوبه شورای شهر دریافت می‌شود، هیچ کارمزدی از راننده دریافت نمی‌شود و اگر هم دریافت شود، عدد آن بسیار ناچیز است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، با اشاره به روند استقبال رانندگان، گفت: تا این لحظه بیش از ۵۰ هزار راننده تاکسی ثبت‌نام کرده‌اند و پنج هزار تاکسی اپلیکیشن را نصب کرده و در حال خدمات‌رسانی هستند. پیامک اطلاع‌رسانی برای تمام رانندگان ارسال شده و روند ثبت‌نام ادامه دارد. مالکی؛ در بخش دیگری، از ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خبر داد و افزود: در کمتر از دو هفته آینده نخستین تاکسی‌های برقی وارد خیابان‌های تهران می‌شوند، این خودرو‌ها از نوع شاسی‌بلند و بسیار با کیفیت هستند و با هر بار شارژ، تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش دارند. وی گفت: بسیاری از رانندگان در پایانه‌ها به‌صورت آزمایشی از این خودرو‌ها استفاده کرده‌اند و رضایت کامل داشته‌اند. از ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی که در مرحله ورود هستند، نزدیک به هزار دستگاه تاکنون ثبت‌نام شده‌اند و روند اداری بانکی‌شان در حال انجام است. وی در پاسخ به پرسشی درباره زیرساخت‌های شارژ، توضیح داد: در حال‌حاضر بیش از ۲۰۰ نازل شارژ سریع در شهر تهران فعال است. در یکی از پایانه‌ها روزانه بیش از ۱۲۰۰ تاکسی می‌توانند شارژ شوند بنابراین، تاکسی‌های برقی برای شارژ با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد. مالکی؛ درباره تسهیلات مالی اظهار کرد: در قالب یک توافقنامه، برای خرید شش هزار تاکسی برقی در تهران، وام یک‌میلیاردو۲۰۰میلیون تومانی بدون کارمزد به رانندگان اختصاص یافته است. همچنین، با همکاری بانک شهر، وام ۳۵۰ میلیون تومانی مکمل نیز برای کاهش آورده رانندگان در نظر گرفته شده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی همچنین، گفت: در پاسخ به مطالبات شهروندان، خدمات ویژه‌ای از جمله تاکسی بانوان، تاکسی کودک و تاکسی سالمند نیز در این سامانه پیش‌بینی شده که به‌زودی ارائه خواهد شد. وی در پاسخ به پرسشی درباره رقابت با دیگر پلتفرم‌های تاکسی آنلاین، تأکید کرد: ما رقابتی با سایر پلتفرم‌های حمل‌ونقل نداریم. همه فعالان این حوزه، همکار ما در خدمت‌رسانی به مردم هستند با تعامل دوجانبه، امیدواریم هم‌افزایی خوبی شکل بگیرد. البته اولویت رانندگان تاکسی، استفاده از پلتفرم شهرداری خواهد بود. مالکی؛ گفت: تاکسی‌های خطی طبق روال گذشته فعالیت دارند، اما در برخی خطوط که در ساعات غیراوج ترافیک مسافر کمتری دارند، رانندگان می‌توانند به‌صورت درصدی وارد پلتفرم شوند این کار هم به حل مشکل کمبود مسافر کمک می‌کند، هم بهبود معیشت رانندگان را به همراه دارد. مدیر سامانه شهرزاد، در ادامه این مراسم با رد شائبه‌هایی مبنی بر مقابله شهرداری با تاکسی‌های اینترنتی، تأکید کرد: وقتی به تجربه‌ شهرهای دیگر دنیا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که برخی شهرداری‌‌ها خودشان اپلیکیشن مستقل برای حمل‌ونقل دارند و برخی نیز با مدل‌های مشارکتی وارد عمل شده‌اند، اما هیچ‌کدام این صنعت را به حال خود ر‌ها نکرده‌اند. خورشیدی؛ افزود: در تهران نیز با دستور مستقیم شهردار، پلتفرمی طراحی شد تا بر عملکرد ۸۰ هزار تاکسی فعال به‌صورت هوشمند و برخط نظارت شود زیرا پیش از این، این نظارت به‌روز و کارآمد نبود. وی ادامه داد: مسئله مهم در این پروژه، ایجاد امنیت، پوشش کامل مناطق شهری، و ارائه سرویس به اقشار خاص مانند سالمندان، بانوان، و کودکان بود با طراحی این اپ، امروز تمام این خدمات در یک اپلیکیشن واحد تجمیع شده‌اند. خورشیدی؛ با اشاره به استقبال چشمگیر کاربران گفت: بیش از یک میلیون نفر به‌صورت مستمر از اپلیکیشن شهرزاد استفاده می‌کنند و در کمتر از ۲۴ ساعت از رونمایی سامانه تاکسی برخط، شش هزار راننده در این بستر فعال شده‌اند، طراحی اپ به‌گونه‌ای است که بسیار ساده و کاربرپسند بوده و برای تمام رانندگان قابل استفاده است. وی ادامه داد: در این پلتفرم با تدبیر مدیریت شهری، کمیسیون بسیار پایین بین ۳ تا ۱۰ درصد برای رانندگان در نظر گرفته شده همچنین، سفرهای اولویت‌دار مانند سرویس مدارس و تاکسی بانوان از ویژگی‌های جذاب این سامانه هستند. خورشیدی؛ افزود: اپلیکیشن مسافر نیز با قابلیت انتخاب نوع خودرو، سیستم قیمت‌گذاری شفاف و منطقی، و امنیت بالا طراحی شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.