سازوکار جدید سازمان ثبت برای مقابله با اختلالات سامانه‌های همکار در تنظیم اسناد رسمی

معاون امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: از هفته آینده، در صورت قطعی بیش از ۲۰ دقیقه‌ای هر یک از سامانه‌های همکار در تنظیم اسناد رسمی، آن سرویس به‌طور موقت از چرخه اتصال سامانه ثبت الکترونیک حذف خواهد شد تا روند خدمت‌رسانی به سایر مراجعان متوقف نشود و مسئولیت این […]

معاون امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: از هفته آینده، در صورت قطعی بیش از ۲۰ دقیقه‌ای هر یک از سامانه‌های همکار در تنظیم اسناد رسمی، آن سرویس به‌طور موقت از چرخه اتصال سامانه ثبت الکترونیک حذف خواهد شد تا روند خدمت‌رسانی به سایر مراجعان متوقف نشود و مسئولیت این تصمیم متوجه همان دستگاه سرویس‌دهنده خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از قوه‌قضاییه، سیدصادق سعادتیان؛ با اشاره به برخی انتقادات مطرح‌شده درخصوص تأخیر در تنظیم اسناد رسمی، اظهار کرد: سامانه ثبت الکترونیک اسناد برای صدور یک سند رسمی، به‌طور همزمان با حداقل ۱۲ سامانه ملی در ارتباط است و هرگونه اختلال یا قطعی در این سامانه‌های همکار روند ثبت نهایی سند را مختل می‌کند. معاون امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: سامانه ثبت الکترونیک اسناد سازمان ثبت با حداقل میزان اختلال، در حال خدمت‌رسانی به مردم است و عملکرد آن به‌صورت مستمر و لحظه‌ای پایش می‌شود. وی با بیان اینکه پایش لحظه‌ای اختلال احتمالی سامانه‌ها در سازمان علی‌الخصوص سامانه ثبت الکترونیک اسناد برای جلب رضایت متقاضیان تنظیم سند در دفاتر اسنادرسمی امری ضروری است، افزود: سازمان ثبت احوال، سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه ثنا، سامانه شاهکار، پیام ایران، شرکت ملی پست، سازمان تأمین‌اجتماعی، روزنامه رسمی، شهرداری‌ها، شرکت آسان‌پرداخت و وزارت راه‌وشهرسازی (از طریق سامانه املاک و اسکان) از جمله نهادهایی هستند که به صورت مستقیم در فرآیند تبادل اطلاعات با سامانه ثبت الکترونیک اسناد مشارکت دارند. معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ضمن تقدیر از همکاری متولیان سامانه‌های همکار با تأکید بر لزوم همکاری جدی دستگاه‌های همکار برای حفظ پایداری این تبادل اطلاعات، گفت: مردم به‌درستی انتظار دارند خدمات در دفاتر اسناد رسمی، دقیق، سریع و بدون وقفه ارائه شود. اما گاهی اختلال در یکی از این سامانه‌های همکار، هرچند موقت، باعث ناتمام ماندن روند ثبت اسناد و نارضایتی مراجعان می‌شود. وی تصریح کرد: ضمن تعامل مستمر وزارت راه‌وشهرسازی با این سازمان، اما انتظار داریم این وزارتخانه با اولویت‌بندی صحیح، تعیین کند که کدام اسناد واقعاً نیازمند اتصال به سامانه املاک و اسکان است تا در مسیر بلوغ تدریجی این سامانه، هم از ظرفیت آن به‌درستی بهره‌مند شویم و هم رضایت مردم تأمین شود. سعادتیان؛ در ادامه با اعلام سازوکار جدید سازمان ثبت برای مقابله با اختلالات و رصد دقیق پایداری شبکه در سامانه‌های الکترونیک ثبتی، گفت: از هفته آینده، در صورت قطعی هر یک از سامانه‌های همکار به مدت بیش از ۲۰ دقیقه در ساعات کاری، آن سرویس به‌طور موقت از چرخه اتصال سامانه ثبت الکترونیک حذف خواهد شد تا روند خدمت‌رسانی به سایر مراجعان متوقف نشود. مسئولیت این تصمیم متوجه همان دستگاه سرویس‌دهنده خواهد بود. وی با اشاره به آمادگی سازمان برای شفاف‌سازی عمومی در این خصوص، افزود: در صورت تداوم اختلال‌ها، نام سامانه و نوع اختلال به صورت رسمی اعلام خواهد شد تا مردم در جریان واقعیت‌‌ها قرار گیرند. معاون امور اسناد و سردفتران در پایان، گفت: با تلاش شبانه‌روزی تیم‌های فنی سازمان ثبت و همکاری دستگاه‌های مسئول، زیرساخت‌های لازم برای پایداری خدمات الکترونیکی فراهم شده است. با این حال، تحقق دولت الکترونیک نیازمند همکاری مؤثر، مسئولیت‌پذیری نهادهای مرتبط و اولویت‌دادن به رضایت مردم است.