افزایش ۲۷ درصدی صادرات فولاد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خبر داد افزایش ۲۷ درصدی صادرات فولاد گروه معدن و زمین- در حالی که هدف‌گذاری‌ها برای توسعه صادرات و کسب بازارهای جهانی در خصوص فولاد به اذعان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ۵٫۸ میلیون تن بود، دبیر این انجمن از صادرات ۵٫۵ میلیون تن فولاد در سال گذشته خبر داد. به گزارش […]

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خبر داد

افزایش ۲۷ درصدی صادرات فولاد

گروه معدن و زمین- در حالی که هدف‌گذاری‌ها برای توسعه صادرات و کسب بازارهای جهانی در خصوص فولاد به اذعان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ۵٫۸ میلیون تن بود، دبیر این انجمن از صادرات ۵٫۵ میلیون تن فولاد در سال گذشته خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، رسول‌خلیفه‌سلطان با بیان این‌که سنجش خروجی فولادسازان دیگر ارقام تولید نیست، اظهار کرد: بنابر وضعیتی که در تولید و جذب بازار صورت گرفته است، عملکرد فولاد نشان می‌دهد که از هدف‌گذاری ۵٫۸ میلیون تنی صادرات فولاد در سال گذشته ۵٫۵ میلیون تن صادرات قطعی صورت گرفته و این رقم از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه وضعیت خروجی فولاد را براساس صادرات محاسبه می‌کنیم، نه تولید.

وی در ادامه با اشاره به رشدی که در حوزه صادرات به وجود آمده است، گفت: رقمی که در سال گذشته به آن رسیدیم نشان می‌دهد رشد قابل‌توجهی در صادرات فولاد صورت گرفته و می‌توان گفت حدود ۲۷ درصد رشد صادرات فولاد نسبت به سال ۱۳۹۴ اتفاق افتاد که پیش‌بینی می‌کنیم این رشد با شتاب بیش‌تری ادامه داشته باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حالی که اوضاع فولاد را امیدوارکننده توصیف کرد، اظهار کرد که در دولت قبل دچار رکود در حوزه فولاد بودیم و رشد اقتصادی منفی بود اما می‌بینیم که با وجود خالص واردات ۱۱ میلیون تن فولاد در سال ۱۳۸۶، صنعت فولاد موفق شد به ۲٫۵میلیون تن خالص صادرات فولاد در زمان بعد از بحران و این رکود دامنگیر برسد که به عبارتی بیش از ۱۳ میلیون تن رشد و ارتقا در این صنعت محقق شده است.

پیش‌بینی رشد ۱۰ درصدی فولاد در سال جاری

خلیفه سلطان در ادامه با اشاره به رقم رشد فولاد در سال‌های گذشته گفت: با نگاهی به تاریخچه عملکرد فولاد می‌توان دید که در سال‌های گذشته رشد مناسبی در این صنعت صورت گرفته و در سال‌های قبل به‌طور میانگین نیز رشد صنعت فولاد حدود ۵٫۷ درصد بود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند امیدوارکننده‌ای که در پیش است، در سال پیش رو این رشد می‌تواند به ۱۰ درصد هم افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که به عنوان یک هدف‌گذاری کلان از سوی دولت و متصدی معادن و صنایع معدنی یعنی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود، فضای این رقم را بیش‌تر یک هدف‌گذاری عنوان کرد تا موضوعی که به صورت کامل دست‌یافتنی باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در زمینه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، فضایی وجود دارد که باید آن را به عنوان یک هدف بالادستی در نظر گرفت که ما هم در این مسیر حرکت می‌کنیم که البته وابسته به طرح‌های فولادی است که هم‌اکنون در دست ساخت بوده و قرار است طی سال‌های آینده وارد چرخه تولید این محصول شود.

صادرات حدود ۲۰ میلیون تنی فولاد خام در افق چشم‌انداز

البته در این زمینه کیوان‌جعفری‌طهرانی، مدیر بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن گفت: جمهوری اسلامی براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ صادرات ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن فولاد خام را پیش‌بینی کرده و این درحالی است که نیاز بازار مصرف داخل هم حدود ۳۵ میلیون تن برآورد شده است.

جعفری‌طهرانی افزود: افق چشم‌انداز فولاد خام برای سال ۱۴۰۴ ظرفیت ۵۵ میلیون تنی پیش‌بینی شده است.

براساس اطلاعات موجود، اکنون ظرفیت فولاد خام کشور به ۳۰ میلیون تن رسیده و عملکرد ۱۱ ماهه ۱۳۹۵ نشان می‌دهد میزان تولید فولاد خام ۱۶میلیون و ۸۶٫۲ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۴ تغییر معناداری ندارد.

انتخابات ایران مورد توجه هیأت‌های خارجی

جعفری‌طهرانی یادآور شد: سال ۱۳۹۶ را درحالی آغاز کرده‌ایم که برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم و این امر موجب شده از ۶ ماه قبل حضور هیأت‌های خارجی در کشورمان کاهش یابد.

وی افزود: نتیجه انتخابات برای مناسبات بین‌المللی ایران اهمیت بسیار زیادی دارد و امروز کشورمان به عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان مطرح است.

برپایه اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت حجم مناسبات تجاری کشورمان در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار بود که برای دومین سال، تراز تجاری ایران مثبت شد.

بهره‌برداری از کارخانه‌های ۸۰۰ هزار تنی

جعفری‌طهرانی یادآور شد: چین به عنوان کشور نخست جهان در زمینه تولید فولاد از سال ۲۰۱۵ برنامه خارج‌سازی واحد‌های کوچک فولاد‌سازی را اجرا کرد، به گونه‌ای که در این سال کارخانه‌های با ظرفیت زیر یک میلیون تن از مدار تولید خارج شدند و برای سال ۲۰۱۶ کارخانه زیر دو میلیون تن و امسال زیر ۵ میلیون تن تعطیل می‌شوند، اما در ایران بهره‌برداری از ۷ طرح فولاد استانی که ظرفیت‌های ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن پیش‌بینی شده، در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: روشن نیست که چه هدفی را با راه‌اندازی اینگونه واحد‌ها دنبال می‌کنیم، اما عملکرد تولیدکنندگان فولاد جهان را باید همواره مورد توجه قرار دهیم.

ذوب آهن بزرگ‌ترین وارد کننده زغال‌سنگ

جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: امروز ذوب آهن اصفهان سالانه ۱٫۷ تا ۲ میلیون تن زغال‌سنگ مصرف می‌کند که ۷۰۰ هزار تن زغال خود را از استرالیا خریداری و بقیه در کشور تأمین می‌شود و این کارخانه در واقع بزرگ‌ترین وارد کننده این ماده معدنی است

گفتنی است که برپایه آمارهای منتشر شده گمرک ایران، سال ۹۵ بالغ بر ۲۷۹ هزار و ۱۷۰ تن زغال‌سنگ و کک به ارزش ۲۸ میلیون دلار صادر شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۷ و ۳۴ درصد نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته است.

فولادسازان به حضور تک محصولی در بازار‌ها نیندیشند

مدیر بین‌الملل انجمن یاد شده اظهار داشت: واقعیت این‌که بازار جهانی در سال ۲۰۱۷ رویکرد به سمت تولیدکنندگانی دارد که تنوع تولیدات خود را در بازار عرضه می‌کنند، بنابراین فولادسازان کشورمان چنانچه بخواهند در بازارهای برون مرزی حضور فعالی داشته باشند، باید از حضور تک‌محصولی صرفه نظر و تنوعی از تولیدات خود را به مشتریان عرضه کنند.

صادرات در چارچوب برند

جعفری طهرانی صادرات فولاد را در قالب برند در بازارهای بین‌المللی بسیار مهم خواند و گفت: تجارب صدور زعفران فله کشور به اسپانیا و ترکیه مهم است، زیرا اکنون سهم ایران در این بخش به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده و آنها جایگاه اول و دوم را در این محصول کشاورزی به دست آورده‌اند و در بخش فولاد تعریف برند برای حضور در بازار‌های خارجی به عنوان یک اصل مطرح است.

رمز حضور در بازارهای خارجی مذاکرات رودررو

وی اضافه کرد: امروز در جهان بازاریابی در قالب مذاکرات چهره‌به‌چهره (رودررو) صورت می‌گیرد و با ارسال ایمیل در بازار‌ها نمی‌توان نفوذ کرد، بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد ۸۰ درصد رمز موفقیت در قالب مذاکرات رو در رو کسب می‌شود.

فولادسازان در عرصه جهانی صاحب قدرت

جعفری طهرانی گفت: امروز چین به عنوان کشور اول فولادساز دنیا، ظرفیت ۱٫۱ میلیارد تنی دارد، اما تولید خود را به ۸۰۰ میلیون تن رسانده است. درعین حال فولادسازان در اقتصاد جهانی آنقدر اقتدار دارند که هر حرکتی را در جهت منافع خود بخواهند انجام دهند، قادرند آن را اجرایی کنند و امسال که ۱۰ رویداد انتخاباتی در جهان در قالب مختلف (انتخاب رییس‌جمهور، الحاق یا جدا‌سازی از اتحادیه اروپا و…) شکل می‌گیرد، هر کدام به سهم خود در بازار فولاد می‌تواند منشأ اثر باشد، بنابراین موضوع به دقت باید مورد توجه قرار گیرد.

براساس عملکرد تجارت خارجی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی، صادرات زنجیره فولاد و محصولات پایین‌دستی در سال ۱۳۹۵ به رقم ۶ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۱۹۷ تن به ارزش دو میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از نظر وزن وارزش به ترتیب ۴۹ درصد و ۰٫۳ درصد رشد نشان داد.

سهم ۱۵ درصدی تولید فولاد ایران با زغال‌سنگ

همچنین احسان‌دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن گفت: امروز در جهان ۸۰ درصد تولید فولاد به وسیله زغال‌سنگ صورت می‌گیرد اما جمهوری اسلامی به دلیل منابع گازی ارزان رویکرد متفاوتی دارد و سهم زغال‌سنگ در تولید فولاد این واحد، ۱۵ درصد است.

وی یادآوری کرد: براساس افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد پیش‌بینی شده است و در صورت تحقق آن سرانه فولاد به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد. در این برنامه باید ۲۰ میلیون تن صادرات صورت گیرد.

دشتیانه افزود: اکنون میزان صادرات فولاد (برپایه آمار سال ۱۳۹۵) به ۶ میلیون تن رسیده است و چنانچه بخواهیم صادرات برابر سند چشم‌انداز رشد کند، ارتقای ۴ برابری از میزان کنونی ضرورت دارد.

دشتیانه یادآوری کرد: مجوز دولت در سال ۱۳۹۳ برای آزادسازی صادرات فولاد، سیاست غلطی را که در سیاست‌گذاری این بخش وجود داشت، برداشت؛‌ زیرا نمی‌توان با اعمال تعرفه، رشد تولید و صادرات را به ارمغان آورد.

معاون ذوب آهن گفت: تحقق برنامه صادراتی در چارچوب سند چشم‌انداز به برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز دارد که هنوز برای آن تدبیر نشده است.

 

به گفته وی، ذوب آهن در زمینه تولید ریل و همچنین تولید تیرآهن بال پهن جایگاه نخست را در خاورمیانه دارد.