کنسرسیوم‌های صادرات سنگ ۳ برابر می‌شوند

دبیر انجمن سنگ خبر داد کنسرسیوم‌های صادرات سنگ ۳ برابر می‌شوند در حالیکه پیش از این کارشناسان از جمله راه‌های بهبود وضعیت بازار صادرات محصولات معدنی را ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی می‌دانند، دبیر انجمن سنگ ایران از افزایش ۳ برابر شده کنسرسیوم‌های این محصول معدنی تا پایان سال خبر داد. به گزارش ایسنا، احمد شریفی، با […]

دبیر انجمن سنگ خبر داد

کنسرسیوم‌های صادرات سنگ ۳ برابر می‌شوند

در حالیکه پیش از این کارشناسان از جمله راه‌های بهبود وضعیت بازار صادرات محصولات معدنی را ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی می‌دانند، دبیر انجمن سنگ ایران از افزایش ۳ برابر شده کنسرسیوم‌های این محصول معدنی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد شریفی، با بیان این‌که تا کنون ۳ کنسرسیوم سنگ در تهران و حدود ۷ کنسرسیوم در شهرستان‌ها تشکیل شده است، گفت: موضوع ایجاد کنسرسوم‌ها قطعاً می‌تواند به صادرات و بهبود شرایط فروش محصول به بازار‌های جهانی کمک کند و با این‌که تا کنون حدود ۱۰ کنسرسیوم سنگ در ایران ایجاد شده است، این برنامه وجود دارد که تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد این کنسرسیوم‌‌ها به ۳۰ مورد برسد.

وی در ادامه با بیان این که حمایت از کنسرسیوم‌ها از وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است، اظهار کرد: این سازمان وظیفه حمایت و دادن امتیاز به کمیسیون‌های صادراتی را بر عهده دارد و طبق قانون باید این حمایت‌ها صورت بگیرد.

این اظهارات در حالی است که بازار سنگ ایران در سال‌های اخیر به خاطر برخی ناآرامی‌ها در کشورهای همسایه دچار مشکل شده و به دستیابی به بازار‌های جدید نیاز دارد که البته با توجه به غیبتی که پیش از این در بازارهای دورتر داشت این بازار‌ها اغلب مشتری محصولات سنگی افغانستان شدند.

در این میان موضوع بالا بودن قیمت تمام شده و هزینه‌های تولید نیز از جمله عواملی است که تولیدکنندگان آن را مانع ورود مناسب به بازار جهانی می‌دانند؛ به گونه‌ای که دبیر انجمن سنگ ایران، تسهیلات ۱۸ درصدی اعطایی بانک‌ها را واقعی نمی‌داند و معتقد است که اولین مشکل در حوزه تولید، موضوع پرداخت تسهیلات با سود بالای ۲۰ درصدی است و باید گفت که ۱۸ درصد سود اعلام شده از سوی بانک‌ها برای تولیدکنندگان واقعی نیست و عملاً یک تولیدکننده تسهیلاتش را با سود بالای ۲۰ درصد برمی‌گرداند که این ناشی از تورم موجود در جامعه است که باید به شکل ریشه‌ای حل شود، چراکه رقبای ما از تسهیلات ۳ تا ۴ درصدی برخوردارند و مشخص است که قطعاً این موضوع در بالا رفتن قیمت تمام شده تأثیرگذار است و قدرت رقابت را از ما می‌گیرد.

 

کارشناسان اعتقاد دارند که برای احیای بازار‌های سنگ باید در روندهای بازاریابی صادراتی تجدیدنظر شود و در کنار انجام طراحی‌های لازم برای بازار هدف در داخل ایران، با ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی این محصول باید با قدرت بیش‌تری وارد بازارهای جهانی شد.