گنجی به نام سواحل مکران

گنجی به نام سواحل مکران بنادر و سواحل به ویژه در جنوب کشور و خلیج‌فارس جایگاه ویژه‌ای به عنوان محور توسعه ملی دارند، جایگاهی که کارشناسان، از ضرورت تقویت آن و اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های نوین به عنوان یکی از عوامل مؤثر در این زمینه سخن می‌گویند. به گزارش ایرنا، شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ تیرماه سال […]

گنجی به نام سواحل مکران

بنادر و سواحل به ویژه در جنوب کشور و خلیج‌فارس جایگاه ویژه‌ای به عنوان محور توسعه ملی دارند، جایگاهی که کارشناسان، از ضرورت تقویت آن و اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های نوین به عنوان یکی از عوامل مؤثر در این زمینه سخن می‌گویند.

به گزارش ایرنا، شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ تیرماه سال ۱۳۸۴ نظر به ضرورت صیانت از هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ و به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌، روز اخراج‌ پرتغالی‌‌‌ها -۱۰ اردیبهشت- از تنگه‌ هرمز را به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج‌فارس‌ نام‌گذاری‌ کرد.

به همین مناسبت، کمیسیون ملی یونسکو ایران همزمان با روز ملی خلیج‌فارس به‌طور مشترک با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی و تعدادی از سازمان‌های عضو کمیته‌های یاد شده، همایش تخصصی یک‌روزه‌ای را با عنوان «خلیج‌فارس در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» در سالن آمفی‌تئاتر سازمان زمین‌شناسی برگزار کرد.

در این همایش که با حضور جمعی از مسؤولان، مدیران، فرهیختگان، صاحب‌ نظران، کارشناسان و دانشجویان همراه بود، علاوه بر سخنرانی‌های کلیدی در مراسم افتتاحیه، جلساتی تخصصی با عناوینی همچون «خلیج‌فارس و اقتصاد مقاومتی»، «خلیج‌فارس، راهبردهای ملی در همکاری‌های منطقه ای»، «خلیج‌فارس، محیط‌زیست و مخاطرات دریایی» و همچنین «خلیج‌فارس، سیاست‌گذاری علمی و فناوری» برگزار شد.

این همایشی با دعوت از بسیاری از صاحب نظران در حوزه‌های مختلف سعی در شناسایی و معرفی نقاط قوت و ضعف در حوزه خلیج‌فارس و سواحل آن داشت.

سواحل جنوب می‌تواند محور توسعه کشور قرار گیرد

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در حاشیه همایش فوق در گفت‌وگو با ایرنا، با تأکید بر این‌که سواحل جنوبی کشور و خلیج‌فارس به‌طور حتم می‌تواند محور توسعه کشور قرار گیرد، افزود: خطوط کشتیرانی، تجارت و ذخایر نفت و گاز و فرصت‌‌ها و پتانسیل‌های موجود در منطقه خلیج‌فارس واقعاً در دنیا بی‌نظیر است و همه مورخان و پژوهشگران نیز به این موضوع پرداخته‌اند.

وی با اشاره به وجود انواع و اقسام مزیت‌های اقتصادی در سواحل جنوبی کشور و به خصوص خلیج‌فارس گفت: اگر برای تأمین و بهبود وضعیت معیشتی مردم سواحل جنوب کشور از محل صید و صیادی تفکر و برنامه‌ریزی شود، به جرات می‌توانیم بگویم که یک بیکار در استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان نخواهیم داشت.

بسیاری از مناطق کشور می‌توانند از مزیت‌های سواحل جنوبی بهره‌مند شوند

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: اگر در طول سال‌های گذشته برای استفاده از مزیت‌های موجود در سواحل جنوب کشور و خلیج‌فارس به صورت مناسب برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شده بود، نه تنها چند استان جنوبی بلکه بیش از ۱۵ استان کشور از آن منتفع و بخش عمده‌ای از مشکلات کشور در زمینه اشتغال رفع شده بود، این موضوعاتی است که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: این درحالی است که زمانی نه چندان دور در همین خلیج‌فارس صیادان بومی در عمق ۹۰ متر خلیج‌فارس رفته و برای رونق یک صنعت سنتی و بومی الماس و مروارید استخراج می‌کردند که در حال حاضر آثاری از آنها نیست.

نماینده مردم بندرعباس ادامه داد: در حوزه لنج‌سازی در طول سال‌های گذشته همواره مجرب‌‌‌ترین افراد بدون این‌که ابزار مدرن روز را در اختیار داشته باشند با همکاری یکدیگر و همدلی بهترین لنج‌‌ها را می‌ساختند که در حال حاضر همه به تعطیلی کشیده شده‌اند.

احمدی با تأکید بر این‌که در صورت توجه به استان‌های جنوبی و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری لازم در این مناطق می‌توان از محل درآمد آن بسیاری از مناطق دیگر کشور را بهره‌مند کرد گفت: در حال حاضر درآمد سالانه استان هرمزگان به تنهایی از گمرکات، ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که حدود ۹۰ درصد اعتبارات بودجه جاری و تنها ۱۰ درصد مربوط به امور توسعه‌ای است، این مسأله را یک زنگ خطر برای کشور دانست و گفت: هر کسی بایستی به سهم خود به این مسایل توجه کند.

اما پیمان‌جعفری‌تهرانی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه برگزاری همایش تخصصی «خلیج‌فارس در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به این‌که در آیات قران بار‌‌ها وجود نعمت‌های دریایی متذکر شده است، افزود: همه انسان‌ها از این نعمت‌‌ها می‌توانند بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر این‌که حوزه خلیج‌فارس بسیار برای ایران با اهمیت است و بایستی نام و این روز دیرین و کهن را گرامی نگه‌داشت، افزود: اهمیت خلیج‌فارس به آن جهت است که تاریخچه پیروزی‌های نخست ما در دفاع مقدس به خلیج‌فارس وابسته است و دیگر این‌که خلیج‌فارس یکی از منابع بزرگ انرژی نفت و گاز و آبزیان در جهان است و به واسطه همین اهمیت است که امروز بسیاری از کشورهای دنیا شناورهای خود را به این منطقه گسیل می‌کنند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق آمار روزانه که ما پایش کرده‌ایم نزدیک ۸۰ فروند شناور بیگانه در منطقه خلیج‌فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و خلیج عدن حضور دارند که نزدیک به ۵۰ درصد این آمار در درون خلیج‌فارس می‌باشند و حضور ناوگروه پنجم آمریکا نیز دلیل اهمیت این منطقه است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: خلیج‌فارس از این جهت مهم است چراکه تنگه‌هرمز به‌عنوان تنها معبر ورود و خروج به خلیج‌فارس به صورت کامل در کنترل جمهوری اسلامی قرار دارد.

توجه به خلیج‌فارس در گرو توجه به سواحل مکران است

دریادار جعفری تهرانی در ادامه با بیان این‌که حوزه مکران یک حوزه بکر است و کم‌تر به آن توجه شده است، گفت: در تعریف مکران می‌گویند این حوزه عقبه اساسی خلیج‌فارس است و اگر بخواهیم به خلیج‌فارس توجه کنیم ابتدا بایستی به این حوزه توجه شود.

وی با بیان این‌که مزیت مکران واقع شدن در محدوده تنگه‌هرمز است، ادامه داد: بنده نمی‌خواهم اهمیت خلیج‌فارس را نفی کنم اما ماندن در خلیج‌فارس ماندن در گذشته است و حرکت به سوی توسعه، پیشرفت، امنیت در گرو توجه ویژه به سواحل مکران است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مجاورت سواحل مکران با اقیانوس هند گفت: اگر بخواهیم یک کریدور شمال به جنوب رسم کنیم و کشورهای آسیای میانه را به آب‌های گرم متصل کنیم که خواسته این کشور‌‌ها نیز می‌باشد، تنها از حوزه مکران این امکان پذیر است.

وی با اشاره به تأکیدات رهبرمعظم‌انقلاب در توسعه سواحل مکران به عنوان یک گنج گفت: یکی از دلایل اهمیت حوزه مکران به دلیل اهمیت اقیانوس هند است چراکه این اقیانوس سومین اقیانوس بزرگ دنیاست و در بین ۵ اقیانوس در جهان یک سوم تردد کشتیرانی در دنیا از این اقیانوس صورت می‌گیرد.

اختلاف اساسی منطقه جنوب‌شرقی کشور نسبت به شمال غرب کشور

اما معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به عقب‌ماندگی منطقه جنوب‌شرقی کشور نسبت به شمال‌غرب گفت: اگر مطابق با نقشه کشور از شمال‌شرقی مرز سرخس به جنوب‌شرقی مرز خرمشهر کشور را به دو قسمت تقسیم کنیم، آمار جالبی استخراج شده است یک نیمه جنوب‌شرقی و یک نیمه شمال‌شرقی که براساس برخی شاخص‌ها، بین این دو اختلافات اساسی وجود دارد.

جعفری‌تهرانی افزود: آمار جمعیت در نیمه جنوب‌شرقی حدود ۱۱ درصد است اما در شمال شرقی ۸۹ درصد است، آمار شاغلین در جنوب‌شرقی حدود ۱۳ درصد و در شمال غربی ۸۷ درصد، آمار بیمارستان‌ها در جنوب‌شرقی ۱۰ درصد است و در شمال‌غربی ۹۰ درصد است، آمار دانشجویان در جنوب‌شرقی ۸ درصد است و در شمال‌غربی ۹۲ درصد است؛ ما می‌توانیم از این آمار‌‌ها را تکرار کنیم و همین اختلافات را نظاره‌گر باشیم.

وی در عین حال حضور نیروی دریایی در منطقه خلیج‌فارس و سواحل مکران را در آبادانی و توسعه این مناطق بسیار اثربخش دانست و گفت: براساس مأموریت نیروی دریایی، ارتش جمهوری اسلامی در کل ساحل مکران حضور یافته و از زمان حضور آن، یک سری تغییرات اتفاق افتاده است.

نقش فناوری‌های نوین در توسعه بنادر و دریانوردی

امروزه فناوری‌های نوین نقش مهمی را در کلیه امور از جمله دریا‌‌ها ایفا می‌کنند چراکه دریا‌‌ها جزو نخستین منبع تأمین‌کننده منابع برای انسان به شمار می‌روند.

محمدحسین‌نعمتی، رییس اداره مهندسی سواحل سازمان بنادر دریانوردی در گفت‌وگو با ایرنا در حاشیه همایش «خلیج‌فارس در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، با اشاره به نقش حاکمیتی سازمان بنادر در دریا گفت: این سازمان در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری را در زمینه مهندسی سواحل و مدیریت سواحل انجام داده است.

وی با ذکر برخی اقدامات نوآورانه سازمان بنادر دریانوردی، طرح کلان ملی علمی فناوری را که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان و سازمان بنادر انجام و به تولید ۱۱ دستگاه بویه ‌موج‌نگار منجر شده است، از آن جمله عنوان کرد.

وی ادامه داد: بویه، دستگاه‌هایی است که در عمق ۲۵ متری شناور و برخی پارامترهای دریایی از جمله ارتفاع و جهت موج و سرعت و جهت باد و همچنین دمای هوا و آب و همچنین شوری را ثبت و به ساحل مخابره می‌کند و از کاربردهای بسیاری در حوزه ایمنی ترددهای شناورهای دریایی و همچنین پیش‌بینی دریایی و همچنین استخراج پارامترهای طراحی سازه‌های دریایی برخوردار است.

رییس اداره مهندسی سواحل سازمان بنادر دریانوردی همچنین از طراحی دستگاه بویه موج‌نگار ایرانی با تمام سنسور‌‌ها به صورت کاملاً بومی خبر داد و افزود: شبکه اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی کشور را نیز مبتنی بر دستگاه‌هایی که در این طرح ایجاد شده بود، افتتاح کرده‌ایم.