مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در مورد آخرین وضعیت ورود اتوبوسهای برقی به پایتخت با تأکید بر اینکه در مرحله اول تعداد ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و در حالحاضر در ۱۱ خط اتوبوسرانی در حال سرویسرسانی به شهروندان است، گفت: در مرحله دوم تاکنون تعداد ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده […]
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در مورد آخرین وضعیت ورود اتوبوسهای برقی به پایتخت با تأکید بر اینکه در مرحله اول تعداد ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و در حالحاضر در ۱۱ خط اتوبوسرانی در حال سرویسرسانی به شهروندان است، گفت: در مرحله دوم تاکنون تعداد ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است که مراحل ترخیص اتوبوسها از بندر شهیدرجایی در دستور کار قرار داشته و تاکنون تعداد ۱۲۲ دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شده و هماکنون در مرحله انجام بازرسی کلی اتوبوسهای برقی قبل از تحویل هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، احمد قیومی؛ درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، با بیان اینکه شهر تهران با جمعیت رسمی حدود ۱۰ میلیون نفر و جمعیت سیار روزانه تا ۱۳ میلیون نفر، نیازمند ناوگان حملونقل عمومی قدرتمند و متناسب با این جمعیت است تا بتواند جابهجاییهای درونشهری را به شکل شایستهای انجام دهد، گفت: در مورد وضعیت ناوگان در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری باید بگویم که در ابتدای این دوره، تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر تهران فعال بود که این تعداد، پایینترین میزان در سالهای گذشته به شمار میآمد. اما امروز این تعداد به حدود ۳۴۰۰ دستگاه اتوبوس رسیده است. وی بیان کرد: از این تعداد، بخشی از اتوبوسها نوسازی شدهاند و بخشی نیز از محل قراردادهای داخلی با شرکتهای خودروساز داخلی تأمین شدند و بخشی نیز از محل قراردادهای خارجی است که مربوط به اتوبوسهای برقی هستند و در حال خدمترسانی در سطح شهر تهران هستند. قیومی؛ گفت: براساس برنامه تحول، توسعه و پیشرفت شهر تهران، هدفگذاری ما تا پایان سال ۱۴۰۴، دستیابی به ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر است. این یعنی اضافه شدن حدود ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس نسبت به ابتدای دوره که گام بسیار بزرگی در توسعه حملونقل عمومی به شمار میرود. قیومی؛ با تأکید بر اینکه مسیری که شهرداری تهران با حمایت شورای اسلامی شهر در دوره ششم در پیش گرفته، مسیر ویژهای است و نگاه متفاوتی به حملونقل عمومی و بهویژه اتوبوسرانی دارد، اضافه کرد: آنچه تا امروز محقق شده، نشاندهنده رشد حدود ۵۰ درصدی نسبت به برنامه است. البته اگر بخواهیم با آغاز دوره مقایسه کنیم، میتوان گفت ناوگان اتوبوسرانی تهران رشدی سه برابری را تجربه کرده است. بخشی از این رشد از طریق نوسازی، و بخشی دیگر از طریق بازسازی اتوبوسهای موجود، به ویژه در سامانههای تندرو (BRT) است که بار اصلی جابهجایی را برعهده دارند، محقق شده است. وی با اشاره به نقش خطوط تندرو و خطوط فرعی (فیدر)، گفت: امروز در شهر تهران، بخشی از ناوگان خطوط فیدر نیز نوسازی شدهاند که این موضوع به وضوح در سطح شهر قابل مشاهده است و امیدواریم تا پایان سال، بتوانیم برنامه تحول توسعه را به شکل کامل و در قالب حکم پنجم آن محقق کنیم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته در قالب نوسازی ناوگان و عقد قرارداد با خودرو سازان داخلی و خارجی تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۳۲۰۰ اتوبوس فعال محقق شده و در راستای اجرای سیاستهای زیستمحیطی شهرداری تهران و انجام برنامههای نوسازی ناوگان و با توجه به روند خرید و بکارگیری خودروهای جدید، اتوبوسهای فرسوده که مدتها بیشتر از عمر مفید خود شاغل بودهاند به تدریج از چرخه سرویسدهی خارج شدند، همچنین تعدادی از اتوبوسها به دلیل حجم زمان طولانی تعمیرات امکان بهربرداری را نداشته که این امر موجب کاهش آمار ناوگان فعال این شرکت شده است. قیومی؛ با تأکید بر اینکه با توجه به نیاز مبرم شبکه حملونقل عمومی به نوسازی و همچنین به منظور تجهیز خطوط بهرهبرداری، خوشبختانه با حمایت شورای شهر تهران و شهرداری تهران برنامهریزیهای گستردهای پیرامون این مهم به انجام رسیده و نوسازی بهعنوان یکی از طرحهای اولویت دار در حوزه حملونقل عمومی کلانشهر تهران لحاظ شد، گفت: این حمایتها بهطوری بوده است که در این مرحله از اجرای طرح نوسازی از مجموع تعداد ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس تککابین دیزلی خریداری شده از شرکتهای خودروساز داخلی، طی ماههای گذشته تعداد ۸۲۰ دستگاه اتوبوس در چارچوب قراردادهای منعقده تحویل ناوگان شده که متعاقباً در خطوط بهرهبرداری مربوطه بکارگیری شدهاند. به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی تهران، در این راستا پروسه تحویلگیری مابقی اتوبوسهای خریداری شده در آینده نزدیک نیز در دست پیگیری و اقدام است تا با پیشبرد هرچه سریعتر این طرحها امکان پوشش هرچه مطلوبتر تقاضاهای سفرهای درون شهری بیش از پیش فراهم شود. وی در مورد آخرین وضعیت ورود اتوبوسهای برقی به پایتخت با تأکید بر اینکه شهرداری تهران نسبت به انعقاد قرارداد تأمین و خرید اتوبوس برقی به تعداد۲۵۰۰ دستگاه با شرکت هایگر اقدام کرده است، اظهار کرد: در مرحله اول تعداد ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و در حالحاضر در ۱۱ خط اتوبوسرانی در حال سرویسرسانی به شهروندان است. قیومی؛ گفت: در مرحله دوم تاکنون تعداد ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است که مراحل ترخیص اتوبوسها از بندر شهیدرجایی در دستور کار قرار داشته و تاکنون تعداد ۱۲۲ دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شده و هماکنون انجام بازرسی کلی اتوبوسهای برقی قبل از تحویل به شرکت واحد توسط شرکت ارائهدهنده خدمات پس از فروش، در دستور کار است. قیومی؛ با اشاره به اهداف فراتر از جابهجایی صرف در استفاده از اتوبوسهای برقی در تهران، گفت: این اتوبوسها نه فقط برای حملونقل عمومی هستند، بلکه قرار است فضای آرام، آسوده و حتی کاربردهای اطلاعرسانی و آموزشی برای شهروندان فراهم کنند. هدف این است که اتوبوسها به محیطی برای ارتقای فرهنگ شهری و آگاهی عمومی تبدیل شوند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، در مورد ایجاد زیرساخت و احداث ایستگاه شارژ برای اتوبوسهای برقی نیز، تأکید کرد: قراردادهای احداث ایستگاههای شارژ توسط شرکت کنترل ترافیک با پیمانکاران متخصص، جهت احداث ایستگاه شارژ در ۱۱ نقطه محل در نقاط مختلف شهر تهران منعقد و عملیات عمرانی احداث ایستگاه شارژ در محلهای انتخاب شده آغاز شده است. وی گفت: بر همین اساس در سال ۱۴۰۳ ایستگاه شارژ سامانه اتوبوس برقی(بعثت) با ظرفیت۴۰ دستگاه شارژر و۲۰ دستگاه پاوریونیت، ایستگاه شارژ منطقه۶ (تقی آباد) با ظرفیت ۲۰ دستگاه شارژر و۱۰ دستگاه پاوریونیت و ایستگاه شارژ پایانه جدید شرق با ظرفیت ۴ دستگاه شارژر افتتاح شده و همچنین برنامهریزیهای لازم برای راهاندازی و افتتاح سایر ایستگاههای شارژ در سال ۱۴۰۴ انجام شده است. مدیر عامل اتوبوسرانی تهران، ادامه داد: با توجه به نوین بودن اتوبوسهای تمام برقی در ناوگان برابر برنامهریزیهای صورت گرفته طی سالهای اخیر روند احداث ایستگاههای شارژ آغاز شده است، بهطوری که در حالحاضر از تعداد هشت جایگاه شارژ در دست احداث در جایگاههای پایانه بعثت (دارای تعداد ۴۰ دستگاه استند شارژ ۱۲۰ کیلوواتی با ظرفیت شارژ تعداد ۴۰ دستگاه اتوبوس در هر سه ساعت با پیمانکاری شرکت مکو)، جایگاه تقیآباد (دارای تعداد ۲۰ دستگاه استند شارژ ۱۲۰ کیلوواتی با ظرفیت شارژ تعداد ۲۰ دستگاه اتوبوس در هر سه ساعت با پیمانکاری دانشگاه شریف)، جایگاه پردیس (دارای تعداد ۴ دستگاه استند شارژ ۱۲۰ کیلوواتی با ظرفیت شارژ تعداد چهار دستگاه اتوبوس در هر سه ساعت با پیمانکاری قرارگاه خاتمالانبیا(ص)) راهاندازی شده و در حال سرویسدهی میباشند و راهاندازی نهایی سایز جایگاهها در مجموع هشت جایگاه، در دست پیگیری و اقدام است. قیومی؛ در پاسخ به این سؤال که در داخل اتوبوسهای جدید چه امکانات و تجهیزاتی است، گفت: با توجه به اینکه افزایش کیفیت توأم به کمیت ناوگان اتوبوسرانی مورد تأکید این نهاد خدمتگزار میباشد، لذا علاوه بر بکارگیری سیستم تولید نیرو با استاندارد زیستمحیطی روز (نظیر موتورهای یورو ۵)، اتوبوسهای خریداری شده دارای سیستم تهویه مطبوع با قدرت خنککنندگی کافی، تابلوهای اعلام پیام به مسافران در کابین، امکانات ویژه جانبازان نظیر رمپ ورودی و محل استقرار ویلچرسوار، نورپردازی مکفی کابین، شیشههای دودی و… میباشند. وی در مورد برنامه بازسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز، گفت: طی قراردادهای منعقده با پیمانکاران از سال ۱۴۰۱ تاکنون تعداد ۳۹۱ دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی شده است و بالغ بر ۳۲۷ دستگاه اتوبوس فرسوده نیز در برنامه جاری و آتی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جهت راهاندازی و بهسازی در مناطق قرار دارند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، در پاسخ به این سؤال که چه تعداد اتوبوس در سال از رده خارج میشوند؟ گفت: تعداد اتوبوسهای خارج از رده در هر سال بسته به اتمام عمر مفید کاری اتوبوس مصوب هیئت محترم دولت، فرسودگی شدید تجهیزات بهویژه موتور که منتج به خرابی و مراجعات مکرر و زودهنگام به مراکز تعمیراتی میشود، بوده و در صورتی که برابر دلایل مشخص، اتوبوسهای ناوگان خارج از رده محسوب شود، فرآیند اسقاط اتوبوسها با همکاری پلیس راهور محقق شده و نهایتاً از طریق برگزاری مزایده نیز به فروش میرسند. قیومی؛ در مورد وضعیت معاینه فنی و کولر اتوبوسهای پایتخت نیز با تأکید بر اینکه معاینه فنی یکی از پیش نیازها و الزامات صدور حکم کار برای خودروهای ناوگان بوده است، افزود: اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی باید جهت اخذ تأییدیه معاینه فنی به یکی از مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین شامل مراکز بسیج، جنت آباد، پایانه غرب (تحت پوشش شهرداری تهران) و مرکز امام رضا(ع) (تحت پوشش راهداری) مراجعه کنند و خوشبختانه با تلاش شهرداری تهران، چه از طریق قراردادهای داخلی و چه خارجی، در مسیر رسیدن به این هدف هستیم. در حوزه جانبازان و معلولان نیز برخی شهروندان هنوز در نوبت دریافت خدمات هستند که تلاش خواهیم کرد با توسعه ناوگان، این مشکل نیز برطرف شود.
دیدگاه بسته شده است.