درآمد ۱۳۵۰۰ میلیارد تومانی گمرک در سال ۹۴

  علی‌رغم کاهش ۲۰ درصدی واردات، به لطف ایجاد کارشناس مجازی و سامانه ارزش کالا، درآمد گمرک در سال گذشته به ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید. به گزارش فارس، گمرک جمهوری اسلامی در سال ۹۴ علی‌رغم کاهش ۲۰ درصدی واردات، مبلغ ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل عوارض و حقوق گمرکی کسب کرد. […]

 

علی‌رغم کاهش ۲۰ درصدی واردات، به لطف ایجاد کارشناس مجازی و سامانه ارزش کالا، درآمد گمرک در سال گذشته به ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش فارس، گمرک جمهوری اسلامی در سال ۹۴ علی‌رغم کاهش ۲۰ درصدی واردات، مبلغ ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل عوارض و حقوق گمرکی کسب کرد.

این درآمد در سال گذشته با احتساب تخفیف‌های گمرکی ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

با وجود ثابت ماندن تعرفه‌ها و نیز کاهش محسوس واردات بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که درآمدهای گمرک نسبت به سال ۹۳ کاهش یابد، اما به لطف راه‌اندازی کارشناس مجازی و سامانه TSC (ارزش کالا) درآمد سال گذشته نسبت به سال قبل آن فراتر رفته است.

مسؤولان گمرک عنوان می‌کنند، با ایجاد سامانه TSC طی دو ماه اخیر درآمدهای گمرک رشد ۵ هزار میلیارد تومانی داشته است.

در گذشته کارشناس گمرک ارزش کالا را مشخص می‌کرد که اکنون در سامانه مزبور کف قیمت کالا بدون در نظر گرفتن سلایق وجود دارد و دیگر امکان تبانی و یا استفاده از ارزش‌های نازل در ارتباط میان کارشناس و ارباب رجوع وجود ندارد.

همچنین ایجاد کارشناس مجازی در گمرک منجر به کاهش فساد و شفاف شدن بسیاری از فرایند شده به‌طوری که پرونده ورود یک کالا در بندر شهید رجایی توسط کارشناس دیگر گمرکات کشور بررسی و پیگیری می‌شود و امکان هر گونه سوءاستفاده را به پایین‌‌‌ترین سطح می‌رساند.

با وجود کاهش وزن کالا‌‌ها گزارش پروانه‌های وارداتی از اول شهریور تا ۱۶ اسفند ماه سال ۹۴ نشان از واقعی‌تر شدن ارزش‌ آن‌‌ها دارد.

 

پیش از این مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران گفته بود، گمرک ایران از مهم‌ترین پروژه گمرکی در تعیین ارزش کالا‌‌ها رونمایی کرد و با اجرایی شدن این پروژه با عنوان تعیین شناسه ارزش واحد کالا (TSC) ارزش کالا‌‌ها با استفاده از سامانه جامع گمرکی به‌صورت آنلاین تعیین می‌شود.