حدود شش ماه پیش مالک شرکت کروز در دیدار با رهبر انقلاب، تعهد داد که در صورت عدم موفقیت در نجات ایرانخودرو، پاسخگو خواهد بود. اما اکنون با گذشت این مدت، نهتنها بهبود در تولید و کیفیت محصولات این شرکت اتفاق نیفتاده، بلکه آمارها از کاهش ۲۰ هزار عددی تولید حکایت دارد. به گزارش دانشجو، […]
حدود شش ماه پیش مالک شرکت کروز در دیدار با رهبر انقلاب، تعهد داد که در صورت عدم موفقیت در نجات ایرانخودرو، پاسخگو خواهد بود. اما اکنون با گذشت این مدت، نهتنها بهبود در تولید و کیفیت محصولات این شرکت اتفاق نیفتاده، بلکه آمارها از کاهش ۲۰ هزار عددی تولید حکایت دارد. به گزارش دانشجو، واگذاری سهام شرکت ایرانخودرو به شرکت قطعهسازی کروز اقدامی بود که با شروع دولت پزشکیان جرقه آن زده شد. این اقدام با نام عمل به اصل ۴۴ قانون اساسی که بر خصوصیسازی تأکید میکند، مطرح شد، اما در روند طی شده در این مسیر، صرفاً انحصارگرایی به چشم خورد. دلیل آن نیز مشخص بود. ایرانخودرو یک شرکت خودروسازی و کروز، یک شرکت قطعهسازی است و به همین خاطر این نوع واگذاری در دنیا متداول نیست؛ زیرا هنگامی که یک شرکت قطعهساز بهطور کامل یک خودروساز را خریداری میکند، احتمالاً تمایلی به استفاده از تأمینکنندگان دیگر ندارد و تصمیم میگیرد قطعات مورد نیاز خود را از منابع داخلی خود تأمین کند. به این ترتیب قطعهسازان دیگر به مرور از چرخه فروشندگان ایرانخودرو کنار میروند و عملاً از رقابت کیفیت و قیمت حذف میشوند. این موضوع نیز در نهایت منجر به بالا رفتن قیمتها و کاهش کیفیت میشود. البته مدیرعامل شرکت کروز، هنگامی که مسئله واگذاری ایرانخودرو مطرح بود، برای رد کردن موضوعات مطرحشده، ادعایی را در دیدار با رهبر انقلاب مطرح کرد. در این دیدار حمید کشاورز؛ مالک شرکت کروز، درخصوص نجات صنعت خودرو به رهبر انقلاب پیشنهاد داد: «مدیریت ایرانخودرو را بدهند دست ما، اگر موفق نشدیم ما را در میدان آزادی اعدام کنند.» حالا و با گذشت شش ماه از واگذاری ایرانخودرو به کروز، باید دید آیا تغییری در میزان تولید خودروهای شرکت ایرانخودرو یا افزایش کیفیت آن اتفاق افتاده است یا خیر. براساس صورت مالی ماهانه ایرانخودرو، این شرکت خودروسازی در چهار ماهه ابتدای سال گذشته، یعنی از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه، حدود ۳۳۶ هزار خودرو تولید کرده بود، در حالی که آمار تولید خودرو در مدت مشابه سالجاری حدود ۳۱۶ هزار خودرو برآورد شده است. به عبارت دیگر تولید خودرو در شرکت ایرانخودرو طی مدت مشابه سال گذشته و صرفاً با تغییر مدیریت به کروز، با کاهش ۲۰ هزار عددی مواجه شده؛ بنابراین نهتنها تعداد تولید خودروهای این شرکت ثابت نمانده است، بلکه با کاهش شش درصدی همراه بوده است. کاهش تعداد تولید خودروها در حالی اتفاق افتاده است که کیفیت خودروها نیز ارتقاء نیافته و خودروها با همان کیفیت گذشته در حال تولید و ارائه به بازار هستند و برنامهای نیز درخصوص توسعه زیرساختها و رشد کیفیت خودروها دیده نمیشود. اتفاق دیگری که طی شش ماه اخیر و پس از واگذاری رخ داد، این بود که در تیرماه قیمت خودروهای ایرانخودرو افزایش پیدا کرد. پس از انتشار لیست قیمت جدید محصولات ایرانخودرو، وزارت صمت به این موضوع واکنش نشان داد و با قیمتهای جدید مخالفت کرد، چرا که براساس نام رسمی این وزارتخانه، تمامی خودروسازان باید فرآیند تنظیم قیمت را با ابلاغ وزارت صمت انجام دهند، اما شرکت ایرانخودرو این فرآیند قانونی را طی نکرده است و با این وجود دست به افزایش قیمت خودروها زده است. اشاره به این نکته نیز حائزاهمیت است که شرکت کروز در قوهقضاییه به اتهام قاچاق قطعههای خودرو پرونده باز دارد و طبق گفته کارشناسان، یکی از اتهامات کروز این بود که این شرکت قطعهای که در گمرک ۱٫۵ دلار ثبت شده است را به قیمت هفت دلار فروخته است، به همین دلیل پرونده فساد این شرکت در قوهقضاییه هنوز باز است. با وجود مسائل مطرح شده درخصوص وضعیت ایرانخودرو، به نظر نمیرسد وضعیت شرکت ایرانخودرو پس از واگذاری به کروز بهبود یافته باشد؛ چرا که پس از بررسی مهمترین معیار افزایش بهرهوری که همان تولید است، نتیجه کاهش تولید خودرو در این شرکت خودروسازی مشاهده شد. با توجه به ادعای کشاورز در مقابل رهبر انقلاب و تغییر ایجاد نشده در وضعیت ایرانخودرو، باید دید موضع مدیرعامل کروز درخصوص مسائل مطرحشده، چیست.
دیدگاه بسته شده است.