ادعای ایجاد ۶ میلیون شغل بدون ارایه راهکار علمی، خیانت به کشور است

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ادعای ایجاد ۶ میلیون شغل بدون ارایه راهکار علمی، خیانت به کشور است معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این‌که ایجاد شغل با شعار دادن درست نمی‌شود و باید نسبت به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیاد اقدام شود، گفت: ادعای ایجاد ۵ تا ۶ میلیون […]

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری

ادعای ایجاد ۶ میلیون شغل بدون ارایه راهکار علمی، خیانت به کشور است

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این‌که ایجاد شغل با شعار دادن درست نمی‌شود و باید نسبت به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیاد اقدام شود، گفت: ادعای ایجاد ۵ تا ۶ میلیون شغل بدون ارایه راهکارهای علمی خیانت به استعدادهای جامعه و فرزندان این کشور است.

وی یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال و افزایش سهم تولید ناخالص ملی از صادرات غیرنفتی را توجه به نیروی انسانی دانست و گفت: این مسأله باید در سطح جامعه تفهیم شود که با شعار نمی‌توان ایجاد اشتغال کرد؛ چراکه با شعار تنها می‌توانیم مواد خام صادر کنیم و این کاری است که تاکنون انجام می‌شده است.

ضرورت توجه به بازارهای بین‌المللی

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با بیان این‌که اگر روزنه‌ای ایجاد شود همه تمایل به واردات محصولات دارند، خاطرنشان کرد: اگر محصولی از نظر قیمت و خدمات پس از فروش قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد می‌تواند نیازهای بازارهای داخل را مرتفع کند ولی از سوی دیگر برای آن‌که شرکت‌ها بتوانند در داخل کشور به حیات خود ادامه دهند نباید نگاه صرفاً به مصرف داخل باشد و باید بازارهای منطقه و بین‌المللی نیز هدفگذاری کند.

وطنی به اقدام کشور در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی تأکیدکرد: در این راستا هر قراردادی که با شرکت‌های خارج بسته می‌شود، حتماً در کنار جذب سرمایه باید به انتقال فناوری و اختصاص بخشی از بازارهای جهانی برای محصولات تولید داخل توجه شود.

شرکت دانش‌بنیان تنها راه‌حل معضل بیکاری

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از رویکرد خانواده‌ها در خصوص اشتغال‌آفرینی گفت: در حال حاضر خانواده‌ها به دنبال تعداد پست‌های خالی سازمانی دولتی هستند که این رویکرد به معنای «دفن‌استعدادها» است.

به گفته وی افرادی که در این نوع سازمان‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند هرگونه فعالیت کنند، حقوق خود را دریافت می‌کنند ولی اگر براساس اسناد ملی توسعه فناوری‌های راهبردی اقدام شود، موجب شکوفا شدن استعدادهای آنها خواهد شد؛ چراکه بر اساس این اسناد فعالیت‌ها براساس نوآوری و مبتنی بر فناوری است.

وطنی تأکید‌کرد: بر این اساس لازم است تا طبق اسناد توسعه فناوری و احصای اقدامات ملی، شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شود و از این طریق اشتغال‌آفرینی در کشور صورت گیرد.

پدیده مهاجرت مغز‌ها یا فرار مغزها

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به پدیده «مهاجرت نخبگان از داخل به خارج کشور»، یادآور شد: هنر ما در این زمینه آن است که به نوعی بستر‌سازی کنیم تا مهاجرت‌‌ها معکوس شود و اگر فردی به هر دلیل از ایران رفته به آنها برچسب «فرار مغزها» نگذاریم، چراکه کسی فرار نکرده است و از مبادی رسمی پذیرش و ویزا دریافت کرده و این فرد به دلیل نبود زمینه مناسب به خارج از کشور رفته است.

وی با بیان این‌که این افراد اغلب در خارج از کشور یا شرکتی تأسیس کرده و یا در شرکتی مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: این در حالی است که اگر بستر‌سازی شود تا همان کاری که این افراد در خارج از کشور انجام می‌دهند، در داخل کشور انجام دهد پدیده مهاجرت‌های معکوس خواهد شد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با تأکید بر این‌که باید این بستر در کشور فراهم شود، اظهارکرد: در کنار آوردن سرمایه از خارج باید تلاش شود سرمایه‌های داخل که نیروی انسانی هستند، به خارج از کشور نروند و اگر این افراد برای کسب تجربه به خارج رفتند باید تلاش شود این سرمایه‌های فکری به کشور بازگردند.

وی حل معضلات کشور را در گرو ارایه راهکارهای مبتنی بر دانش دانست و گفت: به کمال رسیدن در گرو داشتن احساس مفید بودن است از این رو علمی مفید است که نافع باشد و نسل جوان ما راه را انحراف نرود و بر این اساس توصیه من به دانش‌آموزان و دانشجویان این است که با یک مدرک تنها از مدارس و دانشگاه‌ها خارج نشوند. در دانشگاه‌ها نحوه کارآفرینی را تمرین کنند و بدانند زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند چه کاری را به اتکای مغز و مهارت خود می‌توانند انجام دهند.

انتظار از دولت آینده

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که دولت‌ آتی باید براساس تأکیدات مقام معظم رهبری اقدام کند، خاطرنشان‌کرد: توسعه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه متوازن کشور از جمله تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری است.

وی تأکیدکرد: با عملیاتی شدن ایده‌ها و استفاده از نیروی انسانی متخصص و شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های دانش بنیان دیگر نباید در کشور دغدغه اشتغال داشته باشیم ولی هست.

معاون توسعه فناوری با اشاره به برخی از ادعا‌ها برای ایجاد ۵ تا ۶ میلیون شغل بدون ارایه راهکارهای علمی، گفت: اینها تنها نشان دادن یک راه گمراه و انحرافی است و این گفته‌ها تنها براساس خفه کردن استعداد‌ها است تا بگویند از بودجه خام فروشی به افراد کمک می‌کنیم تا به افراد یارانه‌ای اعطا شود تا کار نکنند و این اقدام خیانت به استعدادهای جامعه و فرزندان این کشور است.

وی این ادعا را نابود کردن منایع زیرزمینی دانست که نسل‌های آینده برای تأمین انرژی خود باید دست خود را به سمت ابرقدرت‌‌ها دراز کند و اظهارکرد: به نظر من باید هوشمندانه و با توجه به مزیت‌های نیروی انسانی متخصص، راهکارهای علمی اقدام به اشتغال‌آفرینی کنیم و در این مسیر در جایی باید از مزیت نسبی بهره ببریم و در جای دیگر باید خلق مزیت شود که به نظر من بهترین راه در این زمینه توجه به اقدامات ملی ذیل اسناد راهبردی توسعه فناوری‌های است.

 

وطنی در پایان ادامه‌داد: افرادی که بدون راهکار علمی اعلام می‌کنند ایجاد شغل می‌کنند به نظر من در آینده باید پاسخگوی بیکاری نسل جوان باشند.