عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، مسیر حذف واسطهگران و بازگشت سود به تولید است. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… ایزدخواه؛، با اشاره به اهمیت شفافسازی در بازار خودرو، افزود: عرضه سازمانیافته خودرو در بورس کالا میتواند به منزله راهکاری جدی برای مقابله با فعالیتهای واسطهگری و سوداگری باشد. وی […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، مسیر حذف واسطهگران و بازگشت سود به تولید است. به گزارش مناقصهمزایده، روحا… ایزدخواه؛، با اشاره به اهمیت شفافسازی در بازار خودرو، افزود: عرضه سازمانیافته خودرو در بورس کالا میتواند به منزله راهکاری جدی برای مقابله با فعالیتهای واسطهگری و سوداگری باشد. وی با تأکید بر اینکه موفقیت این طرح مشروط به قیمتگذاری بر پایه بهای تمامشده واقعی به همراه سود متعارف است، گفت: هرگونه دخالت دستوری در قیمت، مسیر اصلاح را منحرف میکند و باید به منطق اقتصادی بازگشت. ایزدخواه؛ با اشاره به سازوکار رقابتی بورس کالا، گفت: رقابت باید بهتدریج و در یک بازهزمانی معین اجرا شود تا از جهشهای ناگهانی قیمت و سوءاستفاده رباتها در خریدهای غیرواقعی جلوگیری شود. به باور او، این مدل فروش، باعث میشود تقاضای واقعی بهدرستی شناسایی شده و عرضه با آن هماهنگ گردد. این نماینده مجلس، همچنین از پیشنهاد تخصیص درآمد حاصل از مابهالتفاوت قیمت پایه و قیمت کشفشده در بورس، به برنامههای توسعهای صنعت خودرو خبر داد. وی افزود: این منابع میتوانند صرف افزایش داخلیسازی قطعات، بهبود کیفیت و تسریع در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شوند. بخشی از این درآمد نیز مشروط بر تحقق اهداف، دوباره به زنجیره تولید بازگردد. ایزدخواه؛ شرط اساسی قطع فعالیت دلالان را الزام ثبت و پلاکگذاری صرفاً برای خودروهای خریداریشده از بورس کالا دانست و گفت: وقتی راههای فرعی بسته شود، عملاً فروش خارج از سازوکار رسمی بیمعنا شده و شبکه واسطهگری از بین میرود. وی از برنامههایی، چون لیزینگ، اعتبار اسنادی و فروشهای اعتباری بهعنوان ابزارهایی نام برد که قرار است در بورس کالا برای تسهیل خرید خودرو مورد استفاده قرار گیرد. ایزدخواه؛ تصریح کرد: این طرح اگر بهدرستی اجرا شود، نهتنها به سود مصرفکننده و تولیدکننده منجر میشود، بلکه با حذف سوداگران، فضا برای رقابت سالم باز خواهد شد. وی گفت: این مدل عرضه، پیشتر نیز در مجلس مطرح شده و حتی کلیات آن به تصویب کمیسیون صنایع رسید، اما ملاحظات برخی نهادها مانع اجرای آن شد. اکنون بار دیگر بحث احیای این طرح در جریان است و امیدواریم این بار با جدیت و همراهی همهجانبه به سرانجام برسد.
مهدی قرهداغلی- با توجه به اینکه قیمتگذاری دستوری کماکان ضربات مهلکی را به صنعت خودرو وارد میکند، خصوصیسازی خودروسازان دولتی هم نتوانسته جلوی این غول بیشاخ و بیدُم قیمتگذاری دستوری را بگیرد و مسئولان شرکت ایرانخودرو با توجه به زیانی که هر روز برای آنها خلق میگردد، تصمیم گرفتهاند در صورت برداشته نشدن موضوع قیمتگذاری […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه تولید خودرو در چهار سال اخیر با اُفت تیراژ تولید روبهرو شده بود، در سال گذشته خودروسازان داخلی موفق شدند که میزان تولید را افزایش دهند و تعداد خودروهای تولیدی را به بالای یک میلیون دستگاه برسانند. با توجه به این موضوع وزارت صمت وعده داده است که در […]
مهدی قرهداغلی – معاون وزیر صمت، با اشاره به اینکه متوسط افزایش قیمت خودرو در سال آینده حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود، گفت: برای سال آینده عرضه خودرو در بورس منتفی شده و عرضه خودرو از طریق نوبتدهی انجام میشود. به گزارش مناقصهمزایده، منوچهر منطقی؛ در نشستی خبری، درخصوص وضعیت عرضه خودرو در […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه