تدوین طرح جامع دوچرخه شهر تهران معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و پیادهروی را دو چالش اصلی شهر تهران دانست. به گزارش مهر، سیدمازیارحسینی در کارگاه تخصصی تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران که با حضور مشاوران هلندی در هتل المپیک برگزار شد؛ با بیان این مطلب افزود: […]
تدوین طرح جامع دوچرخه شهر تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و پیادهروی را دو چالش اصلی شهر تهران دانست.
به گزارش مهر، سیدمازیارحسینی در کارگاه تخصصی تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران که با حضور مشاوران هلندی در هتل المپیک برگزار شد؛ با بیان این مطلب افزود: مهمترین مسألهای که در این کارگاه باید روی آن بحث و بررسی شود؛ این است که مردم در هنگام استفاده از دوچرخه احساس ناامنی نداشته باشند.
وی با اشاره به پیشینه استفاده از دوچرخه در ایران ادامه داد: پیشینه این موضوع نشان میدهد که ایرانیها در شهرهای مختلف از دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی استفاده میکردند اما با توسعه شهرها و طبیعت زندگی مدرن باعث شد تا این وسیله نقلیه به فراموشی سپرده شود.
به اعتقاد معاون شهردار تهران؛ زندگی مدرن باعث شده تا بسیاری از شهرها از بسترهای طبیعی و فرهنگی خود جدا شوند.
وی با تأکید بر اینکه مردم به این نتیجه رسیدهاند که باید به اصل و فطرت خود بازگردند، بیان کرد: بررسی علایق مردم نشان میدهد مردم تمایل دارند به گذشته خود بازگشت داشته باشند به همین دلیل در حوزه استفاده از مدهای حمل و نقلی پاک اگر به درستی برنامهریزی کنیم؛ میتوانیم شهروندان را در این بازگشت فرهنگی به طبیعت زندگی خود کمک کنیم.
حسینی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این که در توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک کار سخت و بزرگی در پیش داریم؛ یادآور شد: در واقع باید به این مسأله اشاره کنم کاری که میخواهیم در این زمینه انجام دهیم از ساختن یک خط مترو نیز سختتر است. وقتی یک کار عمرانی انجام میدهیم چارچوب آن کاملاً در اختیار ما قرار دارد اما کارهای که با مردم در ارتباط است و ریشه در فرهنگ دارد؛ بسیار پیچیدهتر از ساخت یک پروژه بزرگ عمرانی است.
وی با بیان اینکه در کارگاه تخصصی تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران باید بحثهای اجتماعی و فرهنگی بدون تعصب بررسی شود؛ تأکید کرد: زمانی موفق میشویم که به جای استفاده از روشهای ایجابی بیشتر به جنبههای فرهنگی و اجتماعی آن توجه کنیم.
حسینی با اشاره به این که در تهران عابران پیاده باید با آرامش خیال از پیادهراهها استفاده کند؛ گفت: شهرهای جهانی به جایی رسیدهاند که دیگر به طول بزرگراهها توجهی نمیکنند. بلکه از نظر آنها شهری قابل زندگی است که یک شهروند آزادانه و بدون نگرانی از پیاده راهها و مسیرهای دوچرخه سواری استفاده کنند.
وی با اشاره به این که تهران دو دورهگذار را در مسیر توسعه شهری طی کرده است، افزود: تهران دوران توسعه بزرگراهها و تکمیل شبکه مترو را اکنون پشت سر گذاشته است و باید به سراغ سایر مدهای حمل و نقلی برویم. طبیعی است که در یک شهر ۷۰۰ کیلومتری نمیتوان بدون وسیله نقلیه تردد کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تأکید بر اینکه وابستگی بیش از اندازه مردم به خودروهای شخصی معضلات دیگری مانند ترافیک و آلودگی هوا را به وجود میآورد؛ ادامه داد: وابستگی بیش از اندازه مردم به خودرو باعث شده تا رفتارهای اشتباهی را در استفاده از این وسیله نقلیه پیدا کنند.
وی با تأکید براینکه باید به تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده از مدهای حمل و نقلی تمرکز بیشتری کنیم؛ بیان کرد: به هر حال موضوع دوچرخه و پیادهروی دو چالش اصلی شهر تهران است. باید به این مسأله توجه داشته باشیم که برنامهریزی در خصوص توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و پیادهروی موضوعی نیست که زود نتیجه دهد بلکه هر تصمیمی که در این خصوص گرفته شود، نتایج آن در ۲۰ سال آینده ملموس خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.