دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد

افزایش تدریجی ناوگان هوایی کشور

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد افزایش تدریجی تعداد ناوگان هوایی کشور هستیم؛ امری که پیش از هر چیز نیازمند تأمین مالی و اعطای تسهیلات لازم است. به گزارش ایرنا، مقصود اسعدی‌سامانی؛ افزود: با آزادسازی نرخ بلیت پرواز‌‌ها که از سال گذشته محقق شد، شاهد افزایش تدریجی تعداد ناوگان […]

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد افزایش تدریجی تعداد ناوگان هوایی کشور هستیم؛ امری که پیش از هر چیز نیازمند تأمین مالی و اعطای تسهیلات لازم است. به گزارش ایرنا، مقصود اسعدی‌سامانی؛ افزود: با آزادسازی نرخ بلیت پرواز‌‌ها که از سال گذشته محقق شد، شاهد افزایش تدریجی تعداد ناوگان هوایی کشور هستیم اما شرکت‌ها به دلیل تحریم، ترجیح می‌دهند در این زمینه اطلاع‌رسانی چندانی نداشته باشند. این مقام صنفی، خواستار تأمین مالی شرکت‌ها و اعطای تسهیلات به آن‌‌ها برای تأمین ناوگان بیشتر شد و افزود: صندوق توسعه حمل‌ونقل هنوز اعتبار لازم در اختیار نداشته که بتواند به نوسازی ناوگان شرکت‌های هوایی کمک کند. وی درباره تجارب سایر کشور‌‌ها در تجهیز و توسعه ناوگان هوایی، اظهار داشت: در دیگر کشور‌‌ها مؤسسات اعتباری و بنگاه‌ها به صورت لیزینگ هواپیما خریداری کرده و برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های هوایی قرار می‌دهند. اسعدی‌سامانی؛ با بیان اینکه در بخش‌خصوصی در ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت هوایی خود باید به تأمین مالی اقدام کند، افزود: اگر تسهیلاتی به صنعت هوایی کشور داده شده، مربوط به شرکت‌های دولتی بوده و به شرکت‌های خصوصی توجه نشده است. وی تأکید کرد: نرخ سودی که برای تسهیلات در نظر گرفته می‌شود، ۳۵ درصد و بسیار بالاست و در عمل برای شرکت‌ها مقرون به‌صرفه نیست. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در ادامه با اشاره به پروازهای اربعین، گفت: در روزهای گذشته شاهد بازگشت خالی برخی پرواز‌‌ها از مبدأ عراق به کشورمان بودیم؛ به‌طوری که شش مورد از پروازهای هواپیمایی ماهان در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ مردادماه بدون حتی یک نفر مسافر و به اصطلاح «فری‌فلایت» بوده است. وی با بیان اینکه بیشتر زائران به دنبال حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین هستند، افزود: تاکنون استقبال از پروازهای بازگشت اربعین کمرنگ‌ بوده و همچنان بلیت برای بازگشت زوار عتبات عالیات موجود است. اسعدی‌سامانی؛ ادامه‌ داد: در مقابل، در ایام پس از روز اربعین وضعیت برعکس خواهد شد؛ به‌طوری که پرواز‌‌ها از ایران خالی و پروازهای بازگشت پُر خواهد بود. وی یادآور شد: با صدور مجوز پرواز بوئینگ‌های MD از سوی سازمان هواپیمایی کشوری عراق از چهارشنبه گذشته، بخشی از صندلی‌های پرواز این هواپیما‌‌ها که به ظرفیت اربعین اضافه شده بود به فروش رفته است. گفتنی است که قیمت‌گذاری دستوری بلیت هوایی در سال‌های گذشته سبب شده بود تا قیمت‌ها کمتر از نرخ تمام شده هر صندلی پرواز باشد و به همین دلیل بازارسیاه بلیت هواپیما نیز رواج داشت. آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در سال ۹۴ نشان داد که واقعی‌سازی نرخ‌‌ها در بازار به بهبود ناوگان هوایی کشور کمک می‌کند.