گروه خودرو- صنعت و بازار خودرو همواره با چالشهای متعددی روبهرو بوده که همین امر سبب ایجاد شرایط سختی در این حوزه شده است. از سویی دیگر زدوبندهایی که در پشت صحنه این صنعت وجود دارد، خبر از لابیبازی برخی سودجویان داد که نفعشان در نابسامانی بازار خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، […]
گروه خودرو- صنعت و بازار خودرو همواره با چالشهای متعددی روبهرو بوده که همین امر سبب ایجاد شرایط سختی در این حوزه شده است. از سویی دیگر زدوبندهایی که در پشت صحنه این صنعت وجود دارد، خبر از لابیبازی برخی سودجویان داد که نفعشان در نابسامانی بازار خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، فرهاد طهماسبی؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در انتقاد به نحوه اجرای قانون واردات خودرو که با اهداف قانونگذاران فاصله زیادی دارد، گفت: هدف قانونگذار از اجرای قانون واردات خودرو این بود که برای مردم گشایشی ایجاد شود تا از نابسامانی که در حوزه عرضه و تقاضا و کیفیت پایین خودرو داریم، نجات پیدا کنند که تاکنون محقق نشده است. وی ادامه داد: متأسفانه لابیهای صنعت خودرو چه در حوزه واردات و چه خودروسازیهایی داخلی با نفوذی که در دولت دارند، اجازه نمیدهند که بازار خودرو ساماندهی شود، کمااینکه تاکنون به بهانههای مختلف مانع از اجرای صحیح و کامل مصوبه مجلس شدهاند. این عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در بیان نحوه ورود کمیسیون صنایع و معادن برای رفع موانع موجود در مسیر اجرای قانون واردات خودرو، تصریح کرد: ما جلساتی با وزیر صمت و سایر مسئولان مربوطه برای رفع موانع موجود در مسیر اجرای این قانون داشتیم و در صحن مجلس نیز بارها به مسئولان مربوطه تذکر داده شد، اما متأسفانه تاکنون اتفاق خاصی در جهت ساماندهی بازار خودرو نیفتاده است. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: ما همچنان این موضوع را بهطور جدی پیگیری خواهیم کرد و قطعاً نشست مجددی با وزیر صمت خواهیم داشت و نتیجه را به اطلاع مردم خواهیم رساند. همچنین سیدجواد حسینیکیا؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز، اظهار داشت: در حالحاضر، یکی از مهمترین چالشهایی که صنعت خودروسازی کشور با آن مواجه است، مسئله واردات خودرو و تأمین ارز مورد نیاز برای آن است. در شرایط فعلی، ارزی برای واردات خودرو تخصیص داده نشده و همین مسئله موجب شده تا روند جزئی واردات خودرو نیز به شدت کاهش یابد. وی تصریح کرد: این کاهش واردات، نه به علت افزایش تعرفهها یا تغییر در سیاستهای تجاری که صرفاً به دلیل محدودیتهای ارزی بوده است. چرا که طبق بررسیها، افزایش تعرفهها تأثیر محسوسی بر کیفیت خودروهای وارداتی یا کاهش چشمگیر حجم آنها نداشته است. ما بیش از یک میلیون خودرو در سال نیاز داریم ولی فقط ۶۰ هزار خودرو وارد میشود؛ این مقدار تأثیری ندارد. نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، در ارتباط با انتظارات مجلس از خودروسازان داخلی در زمانی که حمایت ارزی و تعرفهای از آنها صورت میگیرد، گفت: مجلس شورای اسلامی انتظارات مشخصی از صنعت خودروسازی کشور دارد. نمایندگان مجلس معتقدند؛ در شرایطی که واردات خودرو محدود شده، خودروسازان داخلی باید با ارتقای کیفیت محصولات خود، بخشی از نیاز بازار را پاسخ دهند. همچنین تأکید بر این است که خودروسازان نه فقط باید کیفیت را افزایش دهند، بلکه باید تلاش کنند قیمت محصولات خود را نیز ثابت نگه دارند تا فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد نشود. وی اضافه کرد: در همین راستا، جلسهای در کمیسیون برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد تا در دو محور اصلی، حمایتهایی از خودروسازان صورت گیرد. نخست، در حوزه کمک به تأمین قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو حمایتهایی صورت گرفت و دوم، اقدامات و سیاستهایی برای کمک به ارتقای کیفیت خودروها در دستور کار قرار گرفت. این اقدامات میتواند شامل همکاری با شرکتهای دانشبنیان، انتقال فناوری یا بهرهگیری از توان متخصصان داخلی باشد. وی ادامه داد: در مجموع، مجلس تلاش دارد با ایجاد تعامل مؤثر با صنعت خودروسازی، شرایطی فراهم کند که ضمن حفظ و بهبود کیفیت خودروهای داخلی، قیمتها نیز کنترل شده و نیاز بازار تا حد امکان از مسیر تولید داخل پاسخ داده شود. این سیاست، اگر بهدرستی اجرا شود، میتواند نقش مهمی در کاهش وابستگی به واردات و حمایت از تولید ملی ایفا کند.
کاهش تقاضای مؤثر، این روزها بازار خرید و فروش خودرو را با رکود قابلتوجهی مواجه کرده و شاید بتوان گفت؛ بهنوعی بازار خودرو قفل شده است. وضعیتی که اگرچه باعث فروکش کردن تب سوداگری در بازار شده، اما تشدید آن در ماههای اخیر خودروسازان را با بحران نقدینگی مواجه کرده و میتواند آغازی بر بحران […]
با سیاست اصلاح قیمت در صنعت خودرو، فرصتی طلایی برای حذف دلالی، دسترسی مستقیم مصرفکننده به خودرو از کارخانه و بازگشت خودروسازان به مسیر سوددهی فراهم شده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از بازار، در سالهای گذشته، بازار خودروی ایران به دلایل عدیده مانند؛ اختلاف قیمت کارخانه و بازار، محدودیتهای عرضه، و سیاستگذاریهای غیرمنعطف […]
با آغاز جنگ ۱۲ روزه و افزایش تنشها، بازار خودرو مانند بسیاری از بازارها، رکودی بیسابقه را تجربه کرد و عملاً به حالت تعطیلی در آمد اما با آتشبس میان ایران و اسرائیل و برخی سیگنالها از تصمیمگیری برای اصلاح قیمت خودرو، پرسش اصلی این است که شرایط صنعت و بازار خودرو چگونه خواهد شد […]
نبود شفافیت در سیاستگذاری، ناهماهنگی در عرضه و اخبار ضدونقیض، بیشترین تأثیر را بر بازار پُرچالش خودرو گذاشته است. فعالان بازار بر این باورند که تا زمانی که عرضه منظم، قیمتگذاری شفاف و واردات هدفمند انجام نشود، بازار خودرو صحنه نوسان و بیثباتی بوده و مردم عادی بازندگان این بازار خواهند بود. به گزارش پرشینخودرو، […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه