در آستانه سال تحصیلی جدید، زمزمههایی از مجازی شدن مدارس شنیده میشود، اما کیفیت فعلی اینترنت و ناپایداری این شبکه همچنین تأثیر قطعیهای مکرر برق بر شبکه ارتباطی کشور و تجربه کلاسهای پرچالش مجازی در دوران کرونا، این تصمیم را به مسئلهای جدی و نگرانکننده تبدیل کرده است. به گزارش سیتنا، در حالی که تنها […]
در آستانه سال تحصیلی جدید، زمزمههایی از مجازی شدن مدارس شنیده میشود، اما کیفیت فعلی اینترنت و ناپایداری این شبکه همچنین تأثیر قطعیهای مکرر برق بر شبکه ارتباطی کشور و تجربه کلاسهای پرچالش مجازی در دوران کرونا، این تصمیم را به مسئلهای جدی و نگرانکننده تبدیل کرده است. به گزارش سیتنا، در حالی که تنها چند هفته تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده، گمانهزنیها درباره احتمال آموزش مجازی بار دیگر فضای آموزشی کشور را تحتتأثیر قرار داده است. بسیاری از خانوادهها و کارشناسان نگرانند که در صورت بازگشت دوباره به آموزش آنلاین، مشکلات دوره کرونا تکرار شود؛ مشکلاتی که نهتنها به افت تحصیلی منجر شد، بلکه تبعات اجتماعی و فرهنگی نیز به همراه داشت. نمایندگان مجلس بارها هشدار دادهاند که نباید تجربه گذشته تکرار شود. زهرا علیاکبر؛ عضو کمیسیون آموزش مجلس، با اشاره به شرایط کنونی کشور، گفت: سرعت و کیفیت اینترنت در بسیاری از مناطق به ویژه شهرهای کوچک و روستاها همچنان پایین است. قطعیهای مکرر برق نیز میتواند فرآیند آموزش آنلاین را مختل کرده و مانع حضور مستمر دانشآموزان در کلاسهای مجازی شود. در همین حال، ستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم، هفته گذشته در جمع خبرنگاران از کیفیت اینترنت ابراز نارضایتی کرد. کارشناسان میگویند: در صورت تکرار این وضعیت، دانشآموزان و خانوادهها بار دیگر دچار سردرگمی خواهند شد. از سوی دیگر، آموزش مجازی تنها یک موضوع فنی نیست و پیوستهای فرهنگی و تربیتی آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. کاهش ارتباط چهرهبهچهره معلمان و دانشآموزان، افت تعامل اجتماعی و تأثیرات روانی از جمله دغدغههایی است که متخصصان آموزش و جامعهشناسی مطرح میکنند. در همین حال، برخی معتقدند اگر از فناوریهای نوین مانند هوشمصنوعی و پلتفرمهای هوشمند استفاده شود، میتوان کیفیت آموزش را بهبود بخشید و تجربه متفاوتی از دوران کرونا رقم زد. اما این چشمانداز نیازمند سرمایهگذاری گسترده در زیرساختهای ارتباطی و دیجیتال کشور است. پیگیری از روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، نشان میدهد که این وزارتخانه فعلاً و تا مشخص شدن شرایط نهایی، از ارائه موضع رسمی خودداری میکند. روابطعمومی این وزارتخانه، گفت: اکنون در آستانه بازگشایی مدارس، همچنان سرنوشت شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید در هالهای از ابهام قرار دارد. به باور کارشناسان، اگر آموزش مجازی بهعنوان گزینه اصلی مطرح شود، شرط نخست آن رفع مشکلات اساسی اینترنت و قطعیهای برق است. در غیر این صورت، احتمال بازتولید تجربه تلخ کرونا و پیامدهای آموزشی و اجتماعی آن دور از انتظار نخواهد بود.
دیدگاه بسته شده است.