طرح وزارت صمت برای ۸ سال آینده ایران باید مقام اول تولید خودرو در منطقه شود وزارت صنعت جدیدترین ویرایش برنامه راهبردی صنعت خودرو را منتشر کرد که براساس آن ایران در سال ۱۴۰۴ باید به مقام اول تولید خودرو در منطقه، مقام پنجم در آسیا و مقاوم یازدهم در جهان دست یابد. وزارت صنعت […]
طرح وزارت صمت برای ۸ سال آینده
ایران باید مقام اول تولید خودرو در منطقه شود
وزارت صنعت جدیدترین ویرایش برنامه راهبردی صنعت خودرو را منتشر کرد که براساس آن ایران در سال ۱۴۰۴ باید به مقام اول تولید خودرو در منطقه، مقام پنجم در آسیا و مقاوم یازدهم در جهان دست یابد.
سند اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ دربرگیرنده اهداف و راهکارهای دستیابی به اهداف سند چشمانداز ۲۰ ساله توسعه کشور در حوزه صنعت خودرو و قطعهسازی است.
این سند در سال ۱۳۹۳ با توجه به شرایط روز اصلاح شده و ویرایش دوم آن به تصویب شورای سیاستگذاری خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و ابلاغ شد.
اخیراً نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت ویرایش جدید برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنعت خودرو را منتشر کرد که دربرگیرنده اهداف و راهکارهای تحقق سند چشمانداز ۲۰ ساله توسعه کشور در حوزه صنعت خودرو است.
براساس این سند ایران در سال ۱۴۰۴ باید به مقام اول تولید خودرو در منطقه (شامل خاورمیانه، آسیای میانه، آسیای غربی، قفقاز و کشورهای همسایه)، مقام پنجم تولید خودرو در آسیا و مقاوم یازدهم تولید خودرو در جهان دست یابد.
در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو راهبردهای توسعه صنعت خودرو و راهکارهای دست یافتن به اهداف صنعت خودرو در فاصله زمانی باقی مانده تا سال ۱۴۰۴ تعیین شده است.
هدفگذاریهای انجام شده برای بهبود وضعیت صنعت خودروی ایران در حالی انجام شده است که صنعت خودروی کشور، پس از اعمال تحریمهای اقتصادی علیه کشور با چالش جدی مواجه شدند و تقریباً همه شرکای خود را از دست دادند و اکنون در پسابرچام، توانستهاند قراردادهایی را با همان شرکای قبلی امضا کنند با این تفاوت که در قراردادهای جدید، طرفهای خارجی نیز به سرمایهگذاری در صنعت خودروی ایران و صادرات بخشی از تولیدات مشارکتی ملزم شدهاند در حالی که در مشارکتهای قبلی، خودروساز خارجی تقریباً هیچ تعهدی در قبال تولید در ایران نداشت و صرفاً در جایگاه یک صادرکننده قطعه فروشنده تکنولوژی دست چندم قرار داشت.
شورای جدید سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، قطعهسازان و انجمنها و تشکلهای ذیربط نیز یکی از مهمترین تحولاتی بود که در دولت فعلی در صنعت خودرو تشکیل شد. از دیگر سو، در دولت یازدهم و پس از اجرایی شدن برجام، اقدامات مناسبی برای برقراری تعامل صنعت خودروی ایران با کشورها و شرکتهای صاحب تکنولوژی صورت گرفته که در این زمینه میتوان به قراردادهای منعقده با پژو و سیتروئن اشاره کرد.
کیفیت پایین، چالش اصلی
صنعت خودروی کشور از سال ۹۱ به بعد تحت تأثیر برخی مشکلات داخلی و خارجی در روند تولید خودرو تنزل کرد بهطوریکه از مجموع یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده در سال ۹۰ به ۹۲۴ هزار دستگاه در سال ۹۱ رسید.
البته در سال ۱۳۹۲ نیز روند نزولی تولید خودرو تشدید شده و تولید این محصولات به ۷۳۷ هزار دستگاه کاهش یافت.
به دنبال حمایتهای قابل توجهی که از سوی دولت یازدهم از صنعت خودرو به عمل آمد، در سال ۱۳۹۳ روند تولید خودرو در ایران مجدداً روند صعودی شده بهطوریکه به یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه افزایش یافته همچنین در سال ۱۳۹۴ به۹۷۸ هزار و ۷۹۶ دستگاه رسید. در سال ۹۵ نیز یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده و به نظر میرسد این صنعت از لحاظ تیراز تولیدات در حال رسیدن به دوران اوج باشد اما مسألهای که در این میان مطرح میشود این است که هنوز استاندارد کیفی خودورهای تولید داخل به شدت نامطلوب است و اغلب خودروهای تولید شده از دو گروه خودروسازی بزرگ کشور فقط یک ستاره کیفیت دارند و این مسأله یکی از بزرگترین چالشهای خودروسازان برای صادرات محصولات است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.