کشنده‌های باری وارداتی زمین‌گیر در گمرک

گروه خودرو- با توجه به موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و به‌خصوص ناوگان باری در کشور، با توجه به قوانین وضع‌شده در طی سال‌های گذشته، همچنان شاهد آن هستیم که واردکنندگان و خریداران این محصولات، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و از سویی دیگر آن تعداد از کشنده‌های واردشده به کشور نیز، با مسئله تأمین لوازم‌یدکی […]

گروه خودرو- با توجه به موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و به‌خصوص ناوگان باری در کشور، با توجه به قوانین وضع‌شده در طی سال‌های گذشته، همچنان شاهد آن هستیم که واردکنندگان و خریداران این محصولات، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و از سویی دیگر آن تعداد از کشنده‌های واردشده به کشور نیز، با مسئله تأمین لوازم‌یدکی مواجه هستند و عملاً در این حوزه نظارت دقیقی صورت نگرفته و باعث به‌وجود آمدن چالش‌های متعددی گشته است و جدا از آن موضوعات، مثل بیمه رانندگان نیز از دغدغه‌های فعالین این عرصه نیز می‌باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، غلامرضا شریعتی‌اندراتی؛ رئیس کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته برای رفع مشکلات کامیون‌داران، گفت: مشکلات متعددی در این حوزه وجود داشت که حتی در فضای مجازی نیز بازتاب زیادی داشت، اما مجلس با جدیت و با اولویت به این موضوع ورود کرده و تمامی ابعاد آن را با جلسات متعدد کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار داد. وی افزود: نمایندگان کامیون‌داران در جلساتی که در کمیسیون عمران با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد، مشکلات خود را مطرح کردند. یکی از مهم‌‌ترین موضوعات، بحث بیمه رانندگان بود که با حضور رئیس سازمان تأمین‌اجتماعی و معاونان وی بررسی شد و در نهایت به توافقات مثبتی رسیدیم که مورد رضایت جامعه حمل‌ونقل قرار گرفت. شریعتی؛ ادامه داد: موضوع دیگر، تأمین قطعات و لوازم‌یدکی مانند لاستیک و روغن بود. همچنین بحث سهمیه سوخت براساس پیمایش نیز مورد بررسی قرار گرفت و پس از برگزاری جلسات با معاونان وزیر راه‌وشهرسازی و نمایندگان صنفی، به توافقی رسیدیم که رضایت اصناف را به همراه داشت. وی با اشاره به مسئله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، گفت: از سال گذشته کمیسیون عمران، ورود جدی به این موضوع داشته و خوشبختانه اکنون روند واردات خودروهای جدید در مسیر اجرا قرار دارد؛ به‌گونه‌ای که دیگر مانع جدی در گمرک یا سازمان راهداری وجود ندارد. هدف این است که ناوگان حمل‌ونقل به‌ویژه کامیون‌داران خودمالک، از این طرح بهره‌مند شوند. رئیس کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای کمیسیون عمران، تأکید کرد: کمیسیون عمران مجلس به‌طور کامل پای مشکلات کامیون‌داران ایستاده است و تاکنون بیش از شش جلسه تخصصی با حضور نمایندگان کامیون‌داران و مسئولان اجرایی برگزار کرده‌ایم. حتی نامه‌هایی رسمی و با اولتیماتوم و زمان‌بندی دقیق به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال شده تا مشکلات این قشر زحمتکش برطرف شود. در حال‌حاضر نیز روند کار‌ها تحت نظارت کمیسیون است و اجازه نخواهیم داد، کامیون‌داران بار دیگر با مشکلات جدی روبه‌رو شوند. همچنین سیدسلمان ذاکر؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، در انتقاد به نحوه پاسخگویی اخیر وزارت صمت به انتظار طولانی مدت مالکان کشنده‌های معطل‌مانده در مرز، گفت: کمیسیون صنایع و معادن از یکسال‌واندی گذشته در حال پیگیری حقوق تضییع‌شده این رانندگان است که به یک شرکت به‌عنوان واردکننده مبالغ زیادی ارز پرداخت کرده‌اند تا ثبت سفارش انجام دهد با اطمینان به اینکه دولت در راستای اجرای قانون مجلس، ثبت سفارش را آزاد می‌کند یا سامانه مربوطه مجدد متصل می‌شود. قطعاً هدف قانون‌گذاران از تصویب این قانون، افزایش ظرفیت بیشتری برای ایجاد اشتغال، رفع مشکلات حوزه ترانزیتی کشور و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بود، همچنین با ارتقای کیفیت خودرو‌ها ضمن کاهش حوادث ترافیکی، میزان مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند که متأسفانه محقق نشد. وی در، ادامه گفت: متأسفانه به‌رغم تلاش‌های مستمر کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنان این رانندگان بلاتکلیف و سرگردان هستند و خودروهای آن‌ها نیز آن سوی مرز‌ها معطل مانده است. ذاکر؛ خاطرنشان کرد: برخورد دولت با مالکان این خودرو‌ها نیز به‌گونه‌ای است که گویا وارداتشان به کشور آسیب می‌رساند و این در حالی است که این رانندگان با پشتوانه قانون نسبت به خریداری کشنده‌ها اقدام کرده‌اند. وی یادآور شد: هم‌اکنون این سؤال مطرح است که آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک‌مرکزی، قانون واردات خودرو را به‌گونه‌ای اجرا کرده‌اند که مشکلی از مردم حل شود؟ بی‌تردید رفتار کنونی دولت برخلاف سیاست‌های کلی است. ضمن اینکه ما نباید مدت زمان طولانی منتظر اجرای قانون بمانیم سپس یا قوانین سلیقه‌ای اجرا شوند یا مجدد با ارائه لایحه اصلاحی به نفع دولت اصلاح شوند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: دولت چهاردهم باید به دنبال رفع مشکلاتی باشد که در دولت‌های قبل حل نشده بود نه اینکه بدون ارائه راهکاری در جهت حل مشکلات مردم فقط صورت مسئله را پاک کند.