در سالهای اخیر بازار خودروی کشور شاهد تغییرات شگرفی بوده است؛ از ورود برندهای چینی و اروپایی گرفته تا چالشهای عجیب در تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش؛ بسیاری از خریداران با این تصور سراغ خودروهای وارداتی میروند که کیفیت و اصالت آنها تضمین شده است، اما وقتی پای خدمات پس از فروش، […]
در سالهای اخیر بازار خودروی کشور شاهد تغییرات شگرفی بوده است؛ از ورود برندهای چینی و اروپایی گرفته تا چالشهای عجیب در تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش؛ بسیاری از خریداران با این تصور سراغ خودروهای وارداتی میروند که کیفیت و اصالت آنها تضمین شده است، اما وقتی پای خدمات پس از فروش، هزینه تعمیرات و حتی سادهترین قطعه مثل چراغ جلو به میان میآید، تازه مشکلات یکییکی رخ نشان میدهند. از تفاوت قیمت حیرتانگیز میان خودروهای ژاپنی و چینی گرفته تا کیفیت رنگ و مونتاژ، همه و همه نشان میدهد پشت صحنه این بازار پرهیاهو، واقعیتهای متفاوتی جریان دارد. به گزارش بازار، در همین راستا، جواد میرآفتابی؛ کارشناس صنعت خودرو، درخصوص اینکه قطعات خودروهای وارداتی وضعیت نابسامانی دارد، وضعیت تأمین لوازمیدکی این محصولات چگونه است، گفت: در حالحاضر، برای برخی قطعات، حتی در امارات هم پارتنامبرشان پیدا نمیشود و واردکننده مجبور است مستقیماً به چین برود. بهعنوان مثال در مورد قطعات خودروی آئودی کیو۵ ای-ترون که کیفیت فوقالعادهای دارد، یک مشکل بزرگ وجود دارد. مالک این خودرو اگر همین الان بخواهد چراغ جلوی خودرواش را خریداری کند؛ قیمت آن تقریباً با قیمت خود ماشین برابری میکند. این خودرو ۲۳ هزار دلار ارزش دارد، اما برای خرید چراغهای جلو در صورت بروز حادثه، مالک ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار باید پرداخت کند. این یک چالش جدی است و نه فقط برای این مدل خودرو، بلکه حتی برای پیکاپهایی که در بازار هستند، چنین مشکلی وجود دارد. در حالحاضر قطعات برخی خودروهای چینی هم چالشهای زیادی دارد. پارتنامبرهای آنها با پارتنامبرهای تویوتا متفاوت است؛ یعنی حتی اگر بخواهند همان قطعه را در بازار کشور امارات تهیه کنند، تهیه آن بسیار سخت خواهد بود و باید از کشور چین سفارشگذاری انجام شود. حتی خودروهایی که مونتاژ چین هستند و با برند اصلی به ایران میآیند، در بخش فنی تفاوتهایی با نسخه ساخته شده در شرکت اصلی دارند. برخی افراد مدعی هستند که این خودروها همان اصالت ژاپنی را دارند، اما ما در همین بحث پارتنامبر میبینیم که تفاوت وجود دارد. وی درباره اینکه کیفیت برندهایی که در چین مونتاژ شدند با کشور اصلی تفاوت دارد نیز، بیان کرد: بله، کیفیت مونتاژ هم فرق دارد؛ ضخامت رنگ نمونههای وارداتی جدید را با مدلهای قبل از ۲۰۱۹ قابل مقایسه نیست و ضخامت رنگ خودروهای خارجی جدید بیشتر از ۷۵ یا ۸۵ میکرون نیست. کیفیت رنگ پایینتر است چرا که مونتاژ، استاندارد چین است و سیاستهای تولید برای بازار چین اعمال شده است. حتی برخی قطعات این خودروها تولید محلی چین هستند. در مورد اینکه چرا خودروهای مونتاژ چین با برندهای ژاپنی و اروپایی در بازار جهانی فاصله قیمتی زیادی دارند نیز گفت: دقیقاً در بحث واردات خودرو همین نکته مهم است، بهعنوان مثال؛ خودروی تویوتاکرولا تولید ژاپن در بازار جهانی ۳۳ هزار دلار قیمت دارد، ولی مدل مونتاژ چین بین ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار عرضه میشود؛ یعنی تفاوت تقریباً دو برابری وجود دارد. حالا سؤال این است که چرا نباید واردکننده این مدل ارزانتر را انتخاب کند؟ وی در ادامه، در پاسخ به این سؤال که، وزارت صمت برای خدمات پس از فروش چه برنامهای دارد، گفت: وزارت صمت درخصوص خدمات پس از فروش مورد خاصی را تدوین ابلاغ نکرده است. در حالحاضر تمام واردکنندگان موظف هستند تعمیرگاه مرکزی خودشان را داشته باشند یا خدمات را از شرکتهای دیگر بگیرند. اما این هم با محدودیت بودجه مواجه است، فرض کنید برای تأسیس و تجهیز تعمیرگاه ۴۰ هزار دلار بودجه تعیین میشود؛ این عدد چقدر میتواند اعتبار ایجاد کند یا دانش فنی وارد کند؟ محدودیتها به همین شکل ادامه دارد. میرآفتابی؛ درخصوص خودروهای برقی نیز، اضافه کرد: تعداد زیادی خودروی برقی وارد شده اما زیرساخت وجود ندارد. در حالحاضر اگر بخواهید با خودروی برقی از تهران به شمال بروید، چند جایگاه شارژ میبینید؟ پاسخ هیچ است! فقط در جاده چالوس یک ایستگاه شارژ وجود دارد که اغلب برق ندارد. در نظام مهندسی ساختمان هم الزام قانونی برای پیشبینی زیرساخت شارژ وجود ندارد. این یعنی استفاده از خودروهای برقی با مشکلات جدی همراه است. ممکن است مشتریان شارژر خانگی ۳۰ کیلوواتی بگیرند، ولی آیا برق جدا برای آن دریافت کردند؟ با چه هزینهای این کار را انجام دادند؟ در شرایطی که بنزین در کشور ما ارزانتر از آب معدنی است، چه انگیزهای برای جایگزینی وجود دارد؟ یک بطری آب معدنی ۱٫۵ لیتری حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است، ولی یک لیتر بنزین سههزار تومان عرضه میشود. با این شرایط میتوان گفت که بحث توسعه خودروهای برقی در کشور فقط در حد شعار است.
دیدگاه بسته شده است.