مهم‌‌‌ترین مشکلات صنعت گوهرسنگ‌ها کدامند؟

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، با بیان اینکه ضعف در زنجیره ارزش، کمبود سرمایه‌گذاری هدفمند در بخش تجهیزات، معدن و آموزش و نبود استانداردهای لازم، از مهم‌‌‌ترین مشکلات صنعت گوهرسنگ‌‌هاست، گفت: با سامانه ردیابی گوهرسنگ‌‌‌ها شاهد ممنوعیت خام‌فروشی در این حوزه خواهیم بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، سید ابومحمد هاشمی؛ در ارزیابی وضعیت فعلی […]

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، با بیان اینکه ضعف در زنجیره ارزش، کمبود سرمایه‌گذاری هدفمند در بخش تجهیزات، معدن و آموزش و نبود استانداردهای لازم، از مهم‌‌‌ترین مشکلات صنعت گوهرسنگ‌‌هاست، گفت: با سامانه ردیابی گوهرسنگ‌‌‌ها شاهد ممنوعیت خام‌فروشی در این حوزه خواهیم بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، سید ابومحمد هاشمی؛ در ارزیابی وضعیت فعلی این صنعت، اظهار داشت: از مهم‌‌‌ترین نقاط قوت ایران، تنوع و کیفیت ذخایر معدنی است. ما انواع گوهرسنگ‌‌ها را در کشور داریم؛ از معادن قدیمی فیروزه و عقیق گرفته تا گارنت دمانتوئید که از برجسته‌‌‌ترین ذخایر کشور محسوب می‌شود. همچنین ایران دارای پیشینه غنی در هنر و صنایع‌دستی و سابقه طولانی در گوهرتراشی است که موجب شکل‌گیری نیروی انسانی متخصص و برجسته در این حوزه شده است. علاوه بر این، ظرفیت‌های علمی و آموزشی بالا در زمینه گوهرشناسی و گوهر تراشی، مزیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، در ادامه به نقاط ضعف این صنعت اشاره کرد و افزود: ضعف در زنجیره ارزش، کمبود سرمایه‌گذاری هدفمند در بخش تجهیزات، معدن و آموزش، و نبود استانداردهای لازم از مهم‌‌‌ترین مشکلات بوده است. هرچند در سال‌های اخیر گام‌هایی برای ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع، مانند آزمایشگاه مرکز تحقیقات و فناوری مواد معدنی ایران، برداشته شده است. همچنین فقدان آزمایشگاه‌های معتبر و استانداردهای ملی و بین‌المللی از چالش‌های جدی این حوزه به‌شمار می‌رود که رفع آن در دستور کار قرار دارد. هاشمی؛ تأکید کرد: به جای اصطلاح فرآوری، بهتر است از گوهرتراشی استفاده کنیم. ایران در حوزه تراش سنگ‌‌ها در سطح منطقه‌ای جایگاه بسیار بالایی دارد و حتی در صدور شناسنامه گوهرسنگ‌‌ها نیز پیشگام است. با این حال، در تجاری‌سازی گوهرسنگ‌‌ها هنوز در ابتدای مسیر هستیم و باید حضور جدی‌تری در بازارهای جهانی داشته باشیم. وی با اشاره به موانع موجود در مسیر توسعه این صنعت، گفت: یکی از چالش‌های عمده، مقررات و سیاست‌گذاری‌های گذشته بود که گوهرسنگ‌‌ها را در گروه کالای چهار و کالاهای لوکس قرار داده بود. خوشبختانه از اسفند سال گذشته این محدودیت برداشته شد. همچنین کمبود سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین گوهرتراشی و ضعف در برندسازی از دیگر موانع مهم هستند. هاشمی؛ با بیان اینکه نمایشگاه امسال بر نمایش کامل زنجیره از معدن تا محصول نهایی تمرکز دارد، گفت: تراش گوهرسنگ‌‌ها و تبدیل آن‌‌ها به زیورآلات، برگزاری ورکشاپ‌ها، نشست‌های تخصصی و ایجاد فضای B2B و B2C از اهداف مهم این رویداد است. ما قصد داریم از آموزش تا تولید محصول نهایی را به نمایش بگذاریم. او افزود: نمایشگاه‌ها ویترین هر صنعت هستند و هرچه باشکوه‌تر برگزار شوند، ظرفیت‌های بیشتری را معرفی می‌کنند. بخشی از صنعت گوهرتراشی ما در قالب مشاغل خانگی فعالیت می‌کند و این نمایشگاه فرصتی است تا این فعالان دیده شوند. همچنین تولیدکنندگان تجهیزات و واردکنندگان ابزار گوهرشناسی می‌توانند محصولات خود را معرفی کنند. هاشمی؛ با تأکید بر نقش نمایشگاه در جذب سرمایه، گفت: با نمایش زنجیره کامل و ارزش‌افزوده بالای این صنعت، می‌توان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جذب کرد. سال گذشته بازدیدکنندگانی از افغانستان، عمان و امارات داشتیم و امسال نیز انتظار می‌رود این حضور گسترده‌تر شود. وی درباره اقدامات انجام‌شده در این زمینه، توضیح داد: یکی از برنامه‌ها، همکاری با مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران برای اختصاص کدیکتا به هر گوهرسنگ از مرحله استخراج تا محصول نهایی است. این سامانه ردیابی که در نمایشگاه رونمایی می‌شود، نقش مهمی در شفاف‌سازی زنجیره و جلوگیری از خام‌فروشی دارد. مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، در پایان خاطرنشان کرد: حجم بالای گردش مالی و ظرفیت ایجاد ارزش‌افزوده در این صنعت بسیار چشمگیر است و دومین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌‌ها، می‌تواند محلی برای معرفی این ظرفیت‌‌ها و گامی مهم در مسیر توسعه این صنعت در ایران باشد.