قیمت گوشت اسیر تناقض ساختاری تنظیم بازار شده است

قیمت گوشت اسیر تناقض ساختاری تنظیم بازار شده است رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی با بیان این که قیمت گوشت اسیر تناقض ساختاری تنظیم بازار شده است، گفت: حمایت از تولید داخلی باید به شکلی باشد که قیمت در یک بازه زمانی، به سمت نرخ‌های جهانی سیر کند. به گزارش فارس، فرهادآگاهی ضمن تحلیل […]

قیمت گوشت اسیر تناقض ساختاری تنظیم بازار شده است

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی با بیان این که قیمت گوشت اسیر تناقض ساختاری تنظیم بازار شده است، گفت: حمایت از تولید داخلی باید به شکلی باشد که قیمت در یک بازه زمانی، به سمت نرخ‌های جهانی سیر کند.

به گزارش فارس، فرهادآگاهی ضمن تحلیل مشکلات و دشواری‌هایی که بازار گوشت قرمز را در ماه‌های پایانی سال ۹۵ پرنوسان کرد، اظهار داشت: بخشی از این مشکلات که منجر به افزایش روزافزون قیمت گوشت قرمز در سال گذشته حتی به بیش از ۴۰ هزار تومان در هر کیلوگرم شد، ریشه در پارادوکس‌‌‌‌‌ها و تناقضات ساختاری در حوزه گوشت داشت که باید با سعه‌صدر به آنها پرداخته شود و البته بخشی دیگر نیز مربوط به خطا‌‌‌ها و اشتباهات استراتژیک و نقص برنامه‌‌ریزی‌ کوتاه‌‌مدت و میان مدت بود.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی افزود: واقعیت این است که گوشت قرمز، پرهزینه‌‌‌‌ترین کالای سبد غذایی خانوار‌‌‌ها است و به همین دلیل منحنی مصرف آن در خانواده‌های مختلف، شدیداً تحت‌تأثیر وضعیت مالی آنها است، به‌طوری که میزان مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه، چندین برابر خانواده‌هایی است که وضعیت مالی مناسب و با ثباتی ندارند.

آگاهی بیان داشت: به همین دلیل است که دولت‌‌‌‌ها تلاش می‌کنند شرایط لازم برای دسترسی کلیه دهک‌‌های جامعه به این کالا را فراهم سازند، ولی متأسفانه بازار گوشت قرمز در سال گذشته آنچنان پرنوسان بود که علی‌رغم همه تلاش‌ها، مصرف‌کنندگان تحت فشار قرار گرفتند.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی افزود: واقعیت غیرقابل انکار آن است که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، میزان مصرف گوشت قرمز در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است. به‌طوری که پس از این‌که در طول سال‌های ۸۰ تا ۸۹ سیر صعودی داشته، از این سال، سرانه مصرف آن کاهش پیدا کرده و این شیب نزولی متأسفانه ادامه‌دار بوده است.

وی بیان داشت: مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر کاهش میزان مصرف گوشت در سال‌های اخیر، بحث افزایش قیمت آن و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها است و آنچه رنج‌آور و گزنده‌تر است، این است که در این مدت در بازارهای جهانی، جهش قیمتی چندانی شاهد نبوده‌ایم و افزایش قیمت در بازارهای داخلی، ریشه داخلی داشته است.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی افزود: همان‌طور که اشاره شد، بخشی از مشکلات تنظیم بازار گوشت، مشکلات ریشه‌ای و ساختاری است که در این میان می‌توان به مقولات متعددی نظیر بحث اختلاف آمار در دستگاه‌های دولتی، نوع سبد حمایت از تولید داخل، قیمت‌های دستوری و عدم بهره‌برداری بهینه از ظرفیت تشکل‌ها اشاره کرد.

آگاهی بیان داشت: متأسفانه آمار درست و منطبق بر واقع در مورد میزان گوشت تولید داخل و همچنین میزان سرانه مصرف وجود ندارد و اغلب داده‌های آماری با یکدیگر در تعارض چند صد هزار تنی هستند و واقعیت این است که علاوه بر خلأ یک سامانه آماری و یک ساختار قوی و منسجم داده‌ها، جای یک تحقیق و پژوهش دانشگاهی مستند و متقن در کشور ما خالی است.

وی تصریح کرد: یک نکته دیگر که در کشور ما به صورت یک معضل ساختاری ریشه دوانده این است که یک نگرش خاصی میان دولتمردان ما وجود دارد که حمایت از تولیدکننده داخلی را می‌خواهند در قالب جلوگیری از کاهش قیمت کالا در بازار پیاده‌سازی کنند. یعنی برای این‌که از دامدار داخلی حمایت کنند، به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که قیمت گوشت از یک مقدار مشخصی پایین‌تر نیاید.

آگاهی گفت: این درحالی است که تعریف بسته‌های حمایت از تولید داخل، باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده داخلی به صورت مستقیم منتفع شود، نه این‌که مصرف‌کننده جور آن را بکشد.

رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی بیان داشت: البته نمی‌توان انکار کرد که تولید گوشت در کشور ما که با مشکل کم‌آبی مواجه است، یک فرایند پر هزینه است و ارتباطی با این دولت یا آن دولت ندارد. ضمن این‌که بخشی از هزینه تولید گوشت نیز به دلیل وابستگی خوراک دام به قیمت دلار، تحت تأثیر افزایش قیمت ارز بوده است.

آگاهی گفت: البته بحث قیمت‌های دستوری نیز در رابطه با افزایش قیمت گوشت در سال گذشته مؤثر بود. ولی به هرحال برای سال جدید باید برای کاهش فشار بر مصرف‌کننده، برنامه‌ریزی‌‌ مؤثر در پیش گرفته شود و حلقه‌های اولیه تنظیم بازار بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

آگاهی افزود: مهم‌ترین تغییری که در سال‌های آتی باید در حوزه تنظیم بازار گوشت اتفاق بیافتد این است که دولت دست از قیمت‌های دستوری برداشته و اجازه دهد قیمت‌ها از طریق عرضه و تقاضا شکل بگیرد و البته در این میان بسته‌های حمایت از تولید داخل را نیز به صورت مشخص برای دامداران لحاظ کند، به‌طوری که به افزایش قیمت نینجامد.

وی درباره تعرفه واردات گوشت قرمز در سال گذشته تصریح کرد: همیشه تغییر و تحول‌های متوالی و غافلگیرکننده در نرخ تعرفه، بلای جان فعالان تجارت خارجی بوده و متأسفانه سال ۹۵ یکی از دلایل به هم ریختگی بازار گوشت، همین موضوع بود که تعرفه واردات در طول سال چندین مرتبه تغییر کرد و همه برنامه‌ریزی فعالان بخش خصوصی را مخدوش کرد.

 

آگاهی افزود: نوسان قیمت گوشت قرمز و تجربیاتی که از سال پیش به جای ماند، نشان می‌دهد که دولتمردان باید ضمن رفع مشکلات ساختاری تنظیم بازار گوشت، بیش از گذشته از ظرفیت‌های تشکل‌های تخصصی و صنفی بهره‌برداری کرده و با سرکوب کردن عطش بدنه دولت به تصدی‌گری، بخشی از امور را به تشکل‌ها واگذار کنند.