قرارداد‌های تعرفه ترجیحی رکود صنعت پوشاک را تشدید کرده است

رییس اتحادیه پوشاک تهران قرارداد‌های تعرفه ترجیحی رکود صنعت پوشاک را تشدید کرده است رییس اتحادیه پوشاک تهران با بیان این‌که تجربه نشان داده که هر وقت تورم وجود داشته کسب و کار هم پررونق بوده است، گفت: در دوران رکود، پرداخت مالیات و حق بیمه کارگری توسط کارفرمایان از عوامل بازدارنده توسعه تولید و […]

رییس اتحادیه پوشاک تهران

قرارداد‌های تعرفه ترجیحی رکود صنعت پوشاک را تشدید کرده است

رییس اتحادیه پوشاک تهران با بیان این‌که تجربه نشان داده که هر وقت تورم وجود داشته کسب و کار هم پررونق بوده است، گفت: در دوران رکود، پرداخت مالیات و حق بیمه کارگری توسط کارفرمایان از عوامل بازدارنده توسعه تولید و صنعتی شدن است.

به گزارش فارس علی‌رغم این‌که صنعت پوشاک یکی از صنایع اشتغال‌زا محسوب می‌شود اما به دلیل واردات بی‌رویه از کشورهای چین و ترکیه در سال‌های اخیر این صنعت دستخوش آسیب‌های فراوانی شده است و بسیاری از واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای کوچک تعطیل شدند.

اگرچه ارقام دقیقی برای واردات پوشاک قاچاق اعلام نمی‌شود اما به گفته دست‌اندرکاران این بخش صنعتی و تولیدی، طی سال‌های اخیر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار پوشاک ایران را پوشاک وارداتی قبضه کرده و از این مقدار هم حدود ۹۵ درصد واردات غیررسمی و قاچاق است.

براساس فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری در زمینه حمایت از تولید داخلی و مبارزه با قاچاق مسؤولان باید اقدامات اصولی و کارشناسی انجام دهند چرا که صنعت پوشاک می‌تواند نقش به‌سزایی در اشتغال‌زایی ایفا کند.

در این رابطه گفت‌وگویی با ابوالقاسم‌شیرازی، رییس اتحادیه پوشاک تهران انجام داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که در سال‌های اخیر بر اثر بی‌توجهی به واردات رسمی و غیررسمی پوشاک، تولید و خدمات مرتبط با اشغال تولیدات کشورهایی مثل ترکیه، چین و تایلند به تاراج رفت، گفت: پوشاک غیرایرانی آنقدر بازار را قبضه کرده بود که دیگر کسی نمی‌توانست بگوید این اجناس قاچاق است بلکه به‌صورت عادی در بازار عرضه می‌شد.

رییس اتحادیه پوشاک تهران با انتقاد از برخی سیاست‌گذاری‌های غلط دولت در حمایت از تولید داخلی، افزود: در مقطعی تعرفه واردات پوشاک به ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ درصد افزایش یافت که عملاً این اتفاق پیامی برای واردات پوشاک قاچاق بود.

وی با اشاره به رشد روز‌افزون واردات پوشاک قاچاق در سال‌های گذشته تصریح کرد: مبارزه‌ای هم برای جلوگیری از واردات آن صورت نمی‌گرفت و همین موضوع به جولان هر چه بیش‌تر قاچاق در بازار کمک می‌کرد.

شیرازی با اشاره به رکود حاکم در بازار پوشاک بیان داشت: در دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد اگرچه هر روز تورم افزایش می‌یافت اما به گفته دارندگان واحدهای صنفی کاسبی رونق داشت.

رییس اتحادیه پوشاک تهران با اشاره به تجربه خود در بازار گفت: از بعد انقلاب هر وقت قیمت‌ها افزایش یافته است که به آن افزایش تورم می‌گویند در مقابل کاسبی رونق داشته و خرید و فروش زیاد بوده است.

وی افزود: اما رفته‌رفته در همان دوران آنقدر واردات پوشاک قاچاق افزایش یافت که در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بخش خدمات پوشاک (عرضه) هم دچار رکود شد.

شیرازی در پاسخ به این سؤال که علاوه بر قاچاق چه عواملی در رکود این بخش مؤثر است، بیان داشت: انعقاد قراردادهای ترجیحی برای واردات پوشاک با کشورهایی مثل ترکیه مزید بر علت بود و بازار داخلی را با رکود مواجه کرد.

رییس اتحادیه پوشاک تهران با تأکید بر این‌که وجود برندهای مختلف حتی غیرایرانی موجب رقابت می‌شود، گفت: اینگونه واردات باید کاملاً مدیریت شده باشد چرا که در غیراین صورت بازار داخلی از بین می‌رود. ما همین تجربه را داشتیم که با دادن تعرفه‌های ترجیحی برای واردات پوشاک به کشورهایی مثل چین و ترکیه و واردات پوشاک توسط برندهای بنجل، حتی بخش خدمات پوشاک (عرضه) هم دچار رکود شد.

وی با اشاره به ساخت متعدد پاساژ‌‌‌ها با تعداد زیادی واحدهای صنفی گفت: به ازای هر گاراژی که خراب می‌شود مجتمع‌های تجاری با واحدهای صنفی زیادی ساخته می‌شود در حالی که تعداد واحدهای صنفی خود تورم‌زاست.

شیرازی با اشاره به این‌که حتی واحدهای صنفی خوب را به برندهای خارجی اجاره داده می‌شد، گفت: این در حالی بود که اجناس عرضه شده توسط این به اصطلاح برند‌‌‌ها جنس اصل آن نمایندگی نبود و فقط عرضه کننده از نام آن برند برای عرضه استفاده می‌کرد.

رییس اتحادیه پوشاک تهران با بیان این‌که دولت ترکیه حمایت‌های مختلفی از تولید‌کنندگانش برای قبضه بازار ایران انجام داده است، اظهار داشت: تبلیغات توسط بیلبوردهای گران‌قیمت یکی از این اقدامات بود و منجر به این شد تا بخش خدمات پوشاک (عرضه)، جولانگاه پوشاک ترک شود.

شیرازی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مبارزه با قاچاق، گفت: بعد از رهنمودهای ایشان خوشبختانه شاهد اتفاقاتی در رفع معضل قاچاق و حمایت از تولید داخلی بودیم.

* مسیر مبارزه با قاچاق، در سطح عرضه نیست

وی همچنین با انتقاد از مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه گفت: مگر فروش کالا حرام است؟ واحدهای صنفی جنسی را عرضه می‌کنند که از بازار می‌خرند، نباید مبادی ورودی را ر‌‌‌ها کرد و در سطح عرضه به مبارزه با کالاهای قاچاق پرداخت.

رییس اتحادیه پوشاک تهران بیان داشت: البته در حال حاضر گمرک اقداماتی را برای مبارزه با ورود کالای قاچاق از مبادی ورودی و مرز‌‌‌ها انجام داده که اقدامات خوبی است و می‌تواند در راستای جلوگیری از واردات قاچاق نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

شیرازی با اشاره به این‌که رویکرد مردم در استفاده از اجناس ایرانی تغییر کرده است، گفت: این اتفاق به‌خصوص از ۳ ماه آخر سال ۹۵ تاکنون بیش‌تر احساس می‌شود.

وی افزود: بزرگ‌‌‌ترین و بهترین عامل در تقویت تولید داخلی و کاهش واردات پوشاک خارجی حتی مجاز و تقویت عرق مردم به سمت استفاده از کالای ایرانی است.

رییس اتحادیه پوشاک تهران با تأکید بر این‌که در تولید پوشاک ایرانی کم و کسری وجود ندارد، گفت: امکان هر گونه تولید با بهترین کیفیت در این بخش در کشور فراهم است اما باید برخی موانع توسط دولت از سر راه برداشته شود.

شیرازی با بیان این‌که بخش خصوصی برای تقویت تولید داخلی اقداماتی را آغاز کرده است، تصریح کرد: دانش‌بنیان کردن تولید یکی از اقدامات ما در این راستا است. انعقاد قرارداد بین اتحادیه پوشاک و دانشگاه پیام‌نور برای آموزش در بخش‌های مختلف مثل طراحی، تولید و عرضه از جمله این اقدامات است.

وی با بیان این‌که در فدراسیون پوشاک جهانی عضو شده‌ایم، گفت: با ایتالیا، فرانسه و اتحادیه اروپا در آلمان رایزنی کرده‌ایم و از آنها برای مشاهده ظرفیت‌های تولید پوشاک در ایران دعوت شده است که اینگونه تبادلات در ارتقای صنعت پوشاک کمک بزرگی است.

رییس اتحادیه پوشاک تهران افزود: همچنین از دانشگاه فرانسه برای انتقال دانش آنها و زمینه مدسازی و بومی‌سازی مد کمک گرفته‌ایم و مذاکراتی برای انتقال بروز تکنولوژی پوشاک داشته‌ایم.

شیرازی در پاسخ به این سؤال که اتحادیه در راستای حمایت از تولید داخلی چه اقداماتی انجام داده است، بیان داشت: تلاش کرده‌ایم تا تولید‌کنندگان کوچک را در راستای کاهش هزینه‌های تولید با هم ادغام کنیم، همچنین سرمایه‌گذاران را با تولید‌کنندگانی که در سال‌های اخیر به دلیل رکود و نبود نقدینگی واحدهایشان تعطیل شده است هم مرتبط کرده‌ایم و این اقدامات توسط اتحادیه از ابتدای امسال آغاز شده است.

وی افزود: برای توسعه تولید پوشاک و همچنین کاهش هزینه‌ها از دولت می‌خواهیم تا شهرک‌های صنعتی در این بخش ایجاد شود تا تولید‌کنندگان به صورت خوشه‌ای در این بخش به فعالیت بپردازند.

شیرازی با بیان این‌که با ۵ میلیون تومان می‌توان در بخش پوشاک یک واحد تولیدی را راه‌اندازی کرد، گفت: اما نگاه ما در این بخش ارتقای تولید سنتی است و هدف ما صنعتی شدن در این بخش است. ایجاد شهرک‌های صنعتی در ارتقاء این بخش با توجه به کاهش هزینه‌های تولید بسیار‌ اثرگذار است.

* موانع بازدارنده صنعتی شدن تولید پوشاک

وی با بیان این‌که ملزومات صنعتی شدن فراهم نیست، گفت: پرداخت ۳۰ درصد حق بیمه توسط کارفرمایان به ازای هر یک کارگر در شرایط رکود امکان پذیر نیست و همین موضوع کارفرما را از استخدام کارگر بیش‌تر و توسعه واحد تولیدی باز می‌دارد.

شیرازی بیان داشت: در حال حاضر دولت به ازای بیکاری حاکم بر جامعه هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کند، چرا که بیکاری منجر به بروز انواع جرایم، بزه، اعتیاد و حتی فحشاء می‌شود در حالی که اگر دولت هزینه‌های این بخش را به کمک به‌کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه اختصاص دهد هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم جرایم و مفاسد ناشی از بیکاری کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که اصناف سهم ۴ درصدی در پرداخت مالیات دارند، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی که تولید و عرضه در بخش پوشاک با رکود دست‌ به گریبان است حتی پرداخت این سهم هم برای واحدهای صنفی میسر نیست.

شیرازی بیان داشت: سال گذشته سازمان امور مالیاتی کشور به علت رکود اعلام کرد، اصناف مالیات سال ۹۴ خود را بر اساس مالیات سال ۹۳ پرداخت کنند، اگرچه با توجه به این‌که پرداخت این مالیات باز هم برای اصناف سخت بود اما پذیرفتند.

وی افزود: علی‌رغم این موضوع سازمان امور مالیاتی بازهم از برخی از واحدهای صنفی دعوت کرده تا اسناد و مدارک سال ۹۴ خود را به این سازمان ارایه دهند که این امر به معنای خارج شدن از توافق است.

رییس اتحادیه پوشاک تهران در پاسخ به این سؤال که سهم مالیات و قاچاق در تعطیلی واحدهای تولیدی چقدر است، گفت: رقم دقیقی ندارم، اما براساس مشاهدات عینی مالیات سهم ۱۰ درصدی و قاچاق سهم ۵۰ درصدی و برخی قوانین کار سهم ۵ درصدی در تعطیلی واحدهای تولیدی پوشاک داشته‌اند.

شیرازی در پاسخ به این سؤال که سهم پوشاک قاچاق در بازار چقدر است، گفت: از ماه‌های پایان سال گذشته مردم تمایل بیش‌تری به مصرف پوشاک ایرانی پیدا کرده‌اند اما برآورد از سهم پوشاک قاچاق در بازار ۳۵ درصد است.

وی بیان داشت: با توجه به دستورالعمل جدید واردات پوشاک که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است، در حال حاضر ثبت سفارش واردات پوشاک متوقف شده است و حتی کسانی که پوشاک قاچاق وارد می‌کردند، دست نگه‌داشته‌اند و اقدام به این کار نمی‌کنند.

 

رییس اتحادیه پوشاک تهران تصریح کرد: با کمک رسانه‌های جمعی باید فرهنگ ایرانی، کالای ایرانی بخر را در بوق و کرنا کنیم تا هرچه بیش‌تر تمایل مردم به مصرف اجناس ایرانی در بخش پوشاک افزایش یابد.