رئیس سازمان هواپیمایی

برخی فرودگاه‌ها در کشور بدون توجیه اقتصادی ساخته شده‌اند

احداث فرودگاه و توسعه آن به‌عنوان یک زیرساخت حمل‌ونقل و مواصلاتی، جزء ضروریات است اما نه در هر جا و استانی؛ منطق می‌گوید که ایجاد فرودگاه باید براساس آمایش سرزمینی، جمعیت و تقاضای سفر باشد، گو اینکه گاهی اوقات ایجاد فرودگاه‌های کوچک در هر کشوری براساس مباحث استراتژیک است. به گزارش ایرنا، حسین پورفرزانه، رئیس […]

احداث فرودگاه و توسعه آن به‌عنوان یک زیرساخت حمل‌ونقل و مواصلاتی، جزء ضروریات است اما نه در هر جا و استانی؛ منطق می‌گوید که ایجاد فرودگاه باید براساس آمایش سرزمینی، جمعیت و تقاضای سفر باشد، گو اینکه گاهی اوقات ایجاد فرودگاه‌های کوچک در هر کشوری براساس مباحث استراتژیک است. به گزارش ایرنا، حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در سال‌های گذشته برخی فرودگاه‌ها در کشور بدون توجیه اقتصادی ساخته شده‌اند و ما هم اعلام کرده‌ایم بخش‌خصوصی که بخواهد فرودگاهی ایجاد کند، می‌تواند با سرمایه خود وارد شود. البته به آن‌ها توصیه می‌کنیم که توجیه اقتصادی پروژه را در نظر بگیرند و سازمان هواپیمایی نیز مشاوره لازم را ارائه خواهد داد. وی درباره تأمین ناوگان هوایی، افزود: دولت توجیه و توان خرید مستقیم هواپیما را ندارد؛ همان‌طور که در بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه، امارات و قطر نیز ایرلاین‌‌ها مالک مستقیم هواپیما نیستند و از طریق لیزینگ و جذب سرمایه خرد اقدام کرده‌اند و ما هم به همین سمت حرکت کرده‌ایم. به گفته پورفرزانه؛ اگر اقتصاد ما مردم‌محور باشد، باید سرمایه‌های خرد را جذب کنیم بنابراین سیاست‌گذاری جدید بر این اساس است که به سرمایه‌گذاران اجازه فعالیت در قالب ایرکریر و مارکت‌کریر داده شود. وی توضیح داد: ایرکریر مالک هواپیماست و خدمات حمل‌ونقل هوایی ارائه می‌دهد، اما صلاحیت فروش بلیت ندارد و در مقابل، مارکت‌کریر برند و لوگو دارد و بلیت‌فروشی انجام می‌دهد؛ این مدل در آمریکا نیز رایج است و از میان صد‌ها ایرکریر تنها چند ایرلاین بزرگ فعالیت برندینگ دارند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تأکید کرد: به مسئولین محلی و سرمایه‌گذاران استانی گفته‌ایم اگر توان تضمین حداقل نرخ اشغال صندلی هواپیما برای برقراری اقتصادی یک مسیر پروازی را ندارند، وارد عرصه ایرلاین‌داری نشوند اما می‌توانند با خرید یا اجاره هواپیما و راه‌اندازی ایرکریر استانی نیاز مردم خود را تأمین کنند. وی یادآور شد: این موضوع علاوه بر رونق فرودگاه‌های کوچک باعث افزایش رضایت عمومی نیز خواهد شد و همچنین تاکسی‌های هوایی برای جابه‌جایی مسافر در شهرهای کوچک نیز وارد مدار شده و در حال توسعه است.