گروه خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی کشور، گفت: سالهاست نسبت به قیمتگذاری دستوری هشدار دادهایم. این شیوه غلط، جز خسارت و زیان برای مردم و تولیدکنندگان زنجیره تأمین، هیچ دستاوردی نداشته و با اشاره به نتایج این سیاست، افزود: تا پایان سال ۱۴۰۳، قیمتگذاری دستوری باعث زیان ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی […]
گروه خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی کشور، گفت: سالهاست نسبت به قیمتگذاری دستوری هشدار دادهایم. این شیوه غلط، جز خسارت و زیان برای مردم و تولیدکنندگان زنجیره تأمین، هیچ دستاوردی نداشته و با اشاره به نتایج این سیاست، افزود: تا پایان سال ۱۴۰۳، قیمتگذاری دستوری باعث زیان ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو و ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی سایپا شد. به گزارش مناقصهمزایده، آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی کشور، گفت: دستگاه قضا نهادی معتدل است که از ارکان مختلفی مانند سازمان بازرسی تشکیل شده و همواره عدالت، منافع و مصالح ملی را مدنظر قرار میدهد. بنابراین انتظار میرود حکمی که برای ایرانخودرو صادر شده، با توجه به مدارک ارائهشده، مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار گیرد تا حق به حقدار برسد و عدالت رعایت شود. وی در ادامه، درباره انتقادها از ورود قطعهسازان به موضوع قیمتگذاری خودروسازان، توضیح داد: سالهاست نسبت به قیمتگذاری دستوری هشدار دادهایم. این شیوه غلط، جز خسارت و زیان برای مردم و تولیدکنندگان زنجیره تأمین هیچ دستاوردی نداشته و تبعات آن امروز گریبان همه را گرفته است. محبینژاد؛ با اشاره به نتایج این سیاست، افزود: فقط تا پایان سال ۱۴۰۳، قیمتگذاری دستوری باعث زیان ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو و ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی سایپا شد. اجرای روش جدید قیمتگذاری، هرچند سود چشمگیری ایجاد نکند، اما امید خروج از زیان را زنده کرده و مانع از افزایش زیانهای ۱۳۰ هزار میلیاردی خواهد شد. به گفته دبیر انجمن قطعهسازان، روند انباشت زیان آثار بسیار مخربی به همراه دارد که عبارتنداز:
۱-آسیب جدی به صورتهای مالی و ساختار اقتصادی خودروسازان و در نتیجه مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت.
۲- از بین رفتن منابع مالی که خودروساز را مجبور به استقراض، پیشفروشهای بدون پشتوانه و آیندهفروشی میکند؛ اقدامی که فقط توان پرداخت بدهیهای کلان به قطعهسازان را کاهش میدهد.
محبینژاد؛ همچنین به عملکرد مثبت ایرانخودرو در دوره مدیریت جدید اشاره کرد و گفت: آمارها نشان میدهد ایرانخودرو در ماههای اخیر در پرداخت تعهدات به قطعهسازان موفقتر عمل کرده که این موضوع ناشی از افزایش قیمتها و کاهش فشار ناشی از قیمتگذاری دستوری بوده است. وی با بیان اینکه خسارت این سیاست برای بیش از ۱۷۰۰ شرکت قطعهساز مشخص است، تصریح کرد: مردم هم در دو حوزه متضرر میشوند؛ نخست خریدارانی که امکان خرید مستقیم از کارخانه را ندارند و مجبورند خودرو را در بازار آزاد، ۶۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه تهیه کنند که از این میزان ۲۰ درصد مستقیماً به حساب دولت میرود، نه خودروساز و نه قطعهساز. دوم، خریدارانی که به دلیل سیاستهای اشتباه با قرعهکشی و تقاضای کاذب مواجه شدهاند. آیا این حمایت از مصرفکننده است؟ اگر چنین است، چرا مردم باید خودروی داخلی را با نرخ دلار آزاد و حتی بالاتر از قیمت کارخانه در بازار آزاد بخرند؟ وی با اشاره به مفهوم «یارانه سیاه»، گفت: تا امروز حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان فقط به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار بهعنوان سوبسید سیاه در اقتصاد توزیع شده است. اگر این رقم به چرخه تولید تزریق میشد، امروز شاهد زیان انباشته خودروسازان و مطالبات معوق قطعهسازان نبودیم. محبینژاد؛ تأکید کرد: ایرانخودرو بهعنوان شرکتی بورسی و لیدر بازارسرمایه، در صورت تداوم زیاندهی، باعث ریزش بورس خواهد شد. این موضوع اعتماد مردم به بازار سرمایه را از بین میبرد و سرمایهها را به سمت حوزههایی با حاشیه سود بیشتر سوق میدهد. اکنون هم بورس به گل نشسته و قیمتگذاری دستوری، سه گروه خودروساز، قطعهساز و مشتری را به بازندگان اصلی این بازی تبدیل کرده است. دبیر انجمن صنایع همگن، در پایان خاطرنشان کرد: انتظار میرود دستگاه قضا با نگاهی عادلانه و سریع، این موضوع را بازنگری کند و دولت نیز همراهی لازم را داشته باشد تا وضعیت هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد و قطعهسازان به حقوق خود برسند. اقدام ایرانخودرو در عرضه خودرو با قیمت جدید، اقدامی قانونی بود و قطعاً دستگاه قضایی با بررسی مدارک و مستندات حکم نهایی را صادر خواهد کرد.
یک کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر تعیینتکلیف وضعیت سهام خودروسازان کشور، گفت: به دلیل پیچیدگی حقوقی و بدهبستانهایی که باید تعیینتکلیف شود، واگذاری سهامها به راحتی ممکن نیست و این گره به دست ایرانخودرو و سایپا هم باز نمیشود، بلکه در این امر حقوقدانها، سیاستگذاران و کارشناسان بورسی باید وارد عمل شوند، به زبان […]
بررسی عملکرد مالی و شرایط بنیادی شرکتهای ایرانخودرو و سایپا نشان میدهد این دو شرکت به جای تولید خودرو، در حال تولید زیان برای سهامداران خود هستند. ایران و کرهجنوبی به صورت همزمان خودروسازی خود را آغاز کردند، اما دستاورد ۵۰ سال خودروسازی دو کشور متفاوت بوده است. به گزارش فارس، ایرانخودرو در انتهای آذر […]
رئیس هیئتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر داد، در راستای واگذاری خودروساران به بخشخصوصی، سرمایهگذاران درخواستهایی ارائه کردهاند، برخی از آنها جزء خودروسازان بخشخصوصی هستند و ما در حال بررسی درخواستها هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، بابک احمدی؛ گفت: برای واگذاری خودروسازان به بخشخصوصی باید صلاحیت و اهلیت افراد به دقت بررسی شود و […]
دیدگاه بسته شده است.