اجرای طرح اختصاص بنزین به کارت ملی در گروی وجود یک بانک اطلاعاتی دقیق

موضوع اتصال کارت سوخت به کارت بانکی از دولت سیزدهم مطرح و در دولت چهاردهم نیز ادامه یافت. هدف اصلی این طرح، عدالت‌محوری در توزیع یارانه سوخت و کاهش هزینه‌های صدور کارت‌های مجزا عنوان شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی گامی جدی در مسیر اصلاح نظام سوخت‌رسانی محسوب می‌شود و به‌زودی […]

موضوع اتصال کارت سوخت به کارت بانکی از دولت سیزدهم مطرح و در دولت چهاردهم نیز ادامه یافت. هدف اصلی این طرح، عدالت‌محوری در توزیع یارانه سوخت و کاهش هزینه‌های صدور کارت‌های مجزا عنوان شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی گامی جدی در مسیر اصلاح نظام سوخت‌رسانی محسوب می‌شود و به‌زودی در شهریور ماه وارد فاز اجرایی خواهد شد، هرچند شواهد نشان می‌دهد که اراده جدی برای اجرای این برنامه وجود دارد، اما تجربه اجرای آزمایشی و شناسایی ایرادات نشان می‌دهد که موفقیت طرح وابسته به آماده‌سازی کامل سامانه‌ها و هماهنگی میان دستگاه‌های متولی است؛ مسیری که هنوز نیازمند اطمینان‌بخشی و نظارت دقیق خواهد بود. در این باره بهروز نعمتی؛ مشاور وزیر نفت در امور اجرایی بر ضرورت وجود زیرساخت‌های مناسب و بانک اطلاعاتی قوی برای اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: یکی از الزامات اصلی اجرای طرح اختصاص بنزین براساس کارت ملی، وجود یک بانک اطلاعاتی کامل و دقیق است که بتواند مبنای تصمیم‌گیری‌های بعدی قرار گیرد. وی افزود: اینکه آیا در حال‌حاضر چنین بانکی موجود است یا خیر، موضوعی است که نیازمند بررسی دقیق است و دولت باید روی آن فکر کند. این نماینده سابق مجلس، یادآور شد: با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، ساماندهی ضروری است، اما باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا مردم به‌عنوان مشتریان اصلی از این طرح راضی باشند و دچار مشکل نشوند. وی درخصوص سهمیه‌بندی، اظهار داشت: جراحی اقتصادی در شرایط کنونی ممکن است باعث فشار و نارضایتی مردم شود و گفت: بنزین یکی از کالا‌های بسیار اثرگذار است که روی تمام ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار است، بنابراین باید پیش از هر اقدام اصلاحی، زیرساخت‌‌ها به ویژه در بخش خودرو فراهم شود. نعمتی؛ با اشاره به طرح‌های مطالعاتی انجام شده در مؤسسه مطالعات انرژی، بر لزوم اصلاحات تدریجی و بهینه‌سازی مصرف بنزین تأکید کرد و گفت: درآمد‌های حاصل از اصلاحات باید صرف توسعه زیرساخت‌های بهینه مصرف شود، مانند توسعه خودرو‌های هیبریدی، استفاده از گاز و سوخت‌های پاک‌تر که بتوانیم با راه‌حلی جامع و بلندمدت با مصرف بالای بنزین در کشور مواجه شویم. مشاور وزیر نفت در امور اجرایی، درباره اثرات احتمالی افزایش قیمت بنزین بر اقشار آسیب‌پذیر و افرادی که درآمد ثابتی ندارند، هشدار داد و تصریح کرد: بسیاری از افراد در بخش حمل‌ونقل مانند رانندگان اسنپ و تپسی فعالیت می‌کنند و افزایش قیمت بنزین هزینه‌های زندگی آن‌ها را به شدت تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؛ از این‌رو درک حساسیت و دقت در اجرای هر برنامه‌ای بسیار ضروری است. نعمتی؛ در پایان تأکید کرد: هرگونه تغییر در ساختار سهمیه‌بندی و قیمت‌گذاری بنزین باید با دقت، در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، و با هدف حفظ آرامش و رضایت مردم انجام شود و دولت باید در این مسیر به جای تصدی‌گری، نقش نظارتی خود را تقویت کند و به بخش‌خصوصی اعتماد کند تا بتواند با همکاری یکدیگر اصلاحات مؤثری را در بازار سوخت کشور به انجام رسانند. نادرقلی ابراهیمی؛ نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس، گفت: تخصیص سهمیه بنزین به کدملی افراد یکی از جنبه‌های تقویت پدافند غیرعامل است. با اجرای بنزین به نفر زمینه‌سازی برای افزایش عدالت در توزیع یارانه‌های سوخت و مدیریت مصرف صورت می‌گیرد. نکته بعد بهینه‌سازی مصرف بنزین است که وقتی سهمیه بنزین مازاد داشته باشیم؛ می‌توانیم در بازار آزاد به فروش برسانیم.