گروه خودرو- اسقاط خودروهای فرسوده در کشور در طی چند سال اخیر عملاً تعطیل شده بود و توجهای به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به حداقل رسیده بود، اما از سال گذشته مسئولان ذیربط در این حوزه نگاه عمیقی به اسقاط خودروهای فرسوده در کشور داشتهاند که باعث شده سرعت انجام این فرآیند بیش […]
گروه خودرو- اسقاط خودروهای فرسوده در کشور در طی چند سال اخیر عملاً تعطیل شده بود و توجهای به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به حداقل رسیده بود، اما از سال گذشته مسئولان ذیربط در این حوزه نگاه عمیقی به اسقاط خودروهای فرسوده در کشور داشتهاند که باعث شده سرعت انجام این فرآیند بیش از پیش افزایش یابد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، فرشاد مقیمی؛ رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، درباره مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه خودروهای فرسوده، افزود: در دوره فعلی با وجود افزایش ۷۰ درصدی تکالیف ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، اضافه شدن صدور مجوز شمارهگذاری خودروهای تولیدی بهازای هر نیروی انسانی در سال ۱۴۰۳، تعداد ۲۹ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است. فرشاد مقیمی؛ با بیان اینکه نظارت بر مراکز اسقاط و فرآیند اسقاط خودرو نیز تقویت شده است، گفت: در این زمینه، برگزاری دورههای مستمر کمیته انضباطی مراکز اسقاط با حضور دستگاههای مجری، پیادهسازی پروندههای انضباطی الکترونیک در سامانه برای ثبت تخلفات، بازدیدهای میدانی و دورهای از مراکز اسقاط و تعیین شاخصهای جدید انضباطی در دستورالعمل مراکز اسقاط به منظور پیشگیری و بازدارندگی از تخلفات احتمالی اجرایی شده است. رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، همچنین به رفع انحصار در صدور مجوز مراکز اسقاط اشاره کرد و افزود: در این دوره، دستورالعمل جدید تأسیس مراکز اسقاط بدون محدودیت ابلاغ شد و هماکنون در حال بارگذاری در درگاه ملی مجوزها برای دسترسی سرمایهگذاران است. این اقدام همراه با پیادهسازی سامانه عرضه و تقاضا موجب حذف دلالان و انحصارگران از بازار فروش گواهی اسقاط شده است. مقیمی؛ با اشاره به اینکه شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی نیز از دیگر اقدامات مهم بود، گفت: در این راستا، نخستین سازمان وزارت صمت با مجوز سقف نامحدود پرداخت از درگاه اینترنتی (IPG) اقدام به راهاندازی سامانه عرضه و تقاضا بر بستر درگاه کرد. این سامانه به حذف دلالان و سفتهبازان از بازار گواهی اسقاط و تأمین گواهی اسقاط برای واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز اسقاط کمک میکند. معاون وزیر صمت، درباره قوانین و مقررات، افزود: همکاری در تدوین لایحه اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، تدوین آییننامه اجرایی ماده ۱۰ و اصلاح آن پس از ۱۸ ماه با هدف افزایش اسقاط خودروهای فرسوده، همچنین بازنگری در دستورالعمل اعطا، لغو و فعالیت مراکز اسقاط از جمله اقدامات مهم بوده است. رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، همچنین درباره پیادهسازی سامانه یکپارچه نوسازی ناوگان، گفت: همه سامانههای اسقاط کشور متمرکز شدهاند، صدور مجوز شمارهگذاری برای تمام خودروهای تولیدی و وارداتی نوشماره و فرآیند تولید، واردات و اسقاط خودروهای فرسوده یکپارچه شده است. همچنین فرآیندهای مبتنی بر کاربر حذف و تمامی ارتباطات سامانه با بیش از ۲۰ دستگاه و نهاد اجرایی به صورت برخط انجام میشود. همچنین محمود مشهدیشریف؛ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده نیز، نسبت به کاهش قابلتوجه آمار اسقاط خودروهای فرسوده در سالجاری در صورت عدم متناسبسازی مصرف و عرضه گواهی اسقاط خودرو در کشور هشدار داد. مشهدیشریف؛ با اشاره به عدم تناسب عرضه و تقاضای گواهی اسقاط خودرو در کشور، بیان کرد: عرضه مازاد گواهی اسقاط نسبت به مصرف آن در حالحاضر به چالش جدی در حوزه اسقاط تبدیل شده است، چراکه مصرف گواهی ۹۰۰ هزار و تعداد عرضه براساس قانون برنامه توسعه هفتم ۵۰۰ هزار گواهی اسقاط است که تا یکمیلیون و ۴۰۰ هزار گواهی نیز قابلیت تولید خواهد داشت؛ به همین دلیل در حالحاضر حدود ۵۰۰ هزار گواهی اسقاط مازاد در صفحات مراکز اسقاط موجود است. وی در ادامه نسبت به کاهش آمار اسقاط خودروهای فرسوده در سالجاری در صورت عدم متناسبسازی مصرف و عرضه گواهی اسقاط خودرو در کشور هشدار داد و عنوان کرد: بهرغم سال گذشته که ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد، امسال افت چشمگیر حدود هزار و ۵۰۰ دستگاهی را خواهیم داشت، مگر اینکه با تجدیدنظر در آییننامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده و تنوع در محل مصرف، میزان تقاضا برای گواهی اسقاط افزایش پیدا کرده و با مصرف گواهیهای انباشتی، تعداد اسقاط خودروهای فرسوده جهش پیدا کند. رئیس مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، با اشاره به اینکه تقریباً نیمی از گواهیهای اسقاط سال ۱۴۰۴ در سال گذشته تولید شده و بخشی نیز در جریان تولید است، خاطرنشان کرد: به این ترتیب اگر در شش ماه اول امسال یک دستگاه خودرو هم اسقاط نمیشد، در حالحاضر نیازی به تولید گواهی نبود و تنها برای شش ماهه دوم سال نیاز به تولید ۵۰۰ هزار گواهی خواهیم داشت. مشهدیشریف؛ یادآور شد: بر این اساس اگر چارهای برای عرضه مازاد گواهی اسقاط در کشور اندیشیده نشود، آمار اسقاط خودروهای فرسوده در بهترین حالت به ۲۰۰ هزار دستگاه در سالجاری خواهد رسید که با هدفگذاری اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در برنامه هفتم توسعه فاصله زیادی خواهد داشت.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، درخصوص ملاک تعیین تعداد گواهی اسقاط خودرو توضیحاتی ارائه داد. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، محمود مشهدیشریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، درخصوص تعداد گواهی اسقاط برای خودروهای فرسوده، گفت: برای واردات خودرو براساس گرید انرژی محاسبه میشود بهطوری که برای خودروهای وارداتی سه رتبه انرژی (B […]
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: متقاضیان واردات خودروی دستدوم، برای شمارهگذاری خودرو میتوانند گواهی اسقاط را از سامانه ستاد نوسازی ناوگان خریداری کنند و نیازی به خرید خودروی فرسوده نیست. به گزارش مناقصهمزایده، مهران سالاریه؛ درخصوص آییننامه اجرایی واردات خودروهای دستدوم، گفت: برای واردات خودرو به داشتن خودرو فرسوده و یا […]
گروه خودرو- ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در جدولی، تعداد گواهی اسقاط برای شمارهگذاری انواع خودروها را اعلام و رئیس این ستاد تأکید کرد که تا زمان تصویب آییننامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلفند از گروه گواهی اسقاطِ مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند. به گزارش مناقصهمزایده، ستاد نوسازی […]
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، با اشاره به قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: تولیدکنندگان وسایل نقلیه مکلفند برای دریافت مجوز شمارهگذاری نسبت به ارائه گواهی اسقاط و در صورت نبود آن، واریز ۱٫۵ درصد مبلغ خودرو اقدام کنند. به گزارش مناقصهمزایده، مهران سالاریه؛ اظهار کرد: در پی ابلاغ اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت […]
دیدگاه بسته شده است.