رئیس انجمن قطعهسازان همگن خودروی کشور، گفت: دخالت نادرست دولت در قیمتگذاری، ریشه تمامی مسائل و مشکلات صنعت خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا نجفیمنش؛ در گفتگویی بیان کرد: تا سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ صنعت خودروسازی ایران هم سودآور بود و هم پرداختیهای آن بهطور مرتب انجام میشد، اما از زمانی که قیمتگذاری به شورایرقابت […]
رئیس انجمن قطعهسازان همگن خودروی کشور، گفت: دخالت نادرست دولت در قیمتگذاری، ریشه تمامی مسائل و مشکلات صنعت خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا نجفیمنش؛ در گفتگویی بیان کرد: تا سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ صنعت خودروسازی ایران هم سودآور بود و هم پرداختیهای آن بهطور مرتب انجام میشد، اما از زمانی که قیمتگذاری به شورایرقابت سپرده شد، مشکلات آغاز شد. به گفته او، وظیفه اصلی شورای رقابت جلوگیری از انحصار و ایجاد رقابت است، اما این شورا به اشتباه وارد حوزه قیمتگذاری شد و آن هم نه براساس واقعیتهای روز، بلکه با تأخیر و نگاه به گذشته. نجفیمنش؛ اظهار داشت: از آن زمان صنعت خودرو کشور با زیان مواجه شد؛ ابتدا حجم زیان اندک بود اما امروز زیان دو خودروساز بزرگ یعنی ایرانخودرو و سایپا به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این شرایط توان مالی شرکتها را بهشدت تضعیف کرده و موجب شده بخشی از بدهیها به بانکها و بخش دیگری به قطعهسازان پرداخت نشود. وی افزود: حجم مطالبات قطعهسازان از شرکتهای خودروسازی به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از این میزان حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان معوق است. این تأخیرها باعث شده قطعهسازان نتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را تهیه و حقوق کارگرانشان را به موقع پرداخت کنند. رئیس انجمن قطعهسازان همگن، ادامه داد: سقف دریافت تسهیلات بانکی برای بسیاری از شرکتها پر شده و ادامه این روند حتی قطعهسازان باسابقه را به فکر تعدیل نیرو انداخته است. او خاطرنشان کرد: تاکنون جلسات متعددی با وزارت صمت، مجلس، قوهقضاییه و دولت برگزار شده و مهمترین درخواست قطعهسازان این است که به صورت فوری ۵۰ هزار میلیارد تومان وام به صنعت پرداخت شود تا امکان تسویه بخشی از بدهیها فراهم و مسیر ادامه فعالیت این بخش هموار گردد.
مهدی قرهداغلی – استانداردسازی خودروهای تولیدی یکی از مسائل کلیدی صنعت خودروسازی است، با وجود اینکه استانداردهایی خودرویی از ۸۵ به ۱۲۲ مورد افزایش یافته، اما هنوز فاصله زیادی تا تحقق کامل آنها در خطوط تولید خودروسازان وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، گزارشها حاکی از لنگ زدن این فرآیند و عدم اجرای استانداردهای لازم در […]
در همین شش ماه گذشته چالش میان ایرانخودرویِ واگذارشده به بخشخصوصی و وزارت صمت بر سر قیمتگذاری دستوری به اوج خود رسیده و این وزارتخانه با شیوههایی از جمله به تعویق انداختن جلسات تصمیمگیری، بههم زدن روال و فرمول قیمتگذاری و زدن زیر میز توافقها، حاضر به پذیرش ابتداییترین قواعد اقتصاد، تولید و صنعت نیست. […]
مهدی قرهداغلی -صنعت خودروی ایران که روزگاری نماد خودکفایی و توان صنعتی کشور بهشمار میرفت، اما امروز به یکی از پُرچالشترین حوزههای اقتصادی تبدیل شده است. به گزارش مناقصهمزایده، تورم افسارگسیخته، کیفیت پایین محصولات، نارضایتی مصرفکنندگان و وابستگی مزمن به حمایتهای دولتی، همه نشانههایی از بحران در مدیریت و سیاستگذاری این صنعت هستند. تحلیلها نشان […]
خودروسازان ایرانی در سالهای اخیر همواره با اتهام انحصار در بازار، روبهرو بودهاند و بارها تلاش کردهاند این اتهام را رد کرده و نشان دهند رقابت در بازار خودرو هر چند محدود، وجود دارد. خودروسازان تأکید دارند؛ بازار خودرو در ایران انحصاری نیست و تعدد تولیدکنندگان و حضور واردکنندگان، مانع از شکلگیری انحصار طبیعی شده […]
دیدگاه بسته شده است.