رئیس انجمن قطعهسازان همگن خودروی کشور، گفت: دخالت نادرست دولت در قیمتگذاری، ریشه تمامی مسائل و مشکلات صنعت خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا نجفیمنش؛ در گفتگویی بیان کرد: تا سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ صنعت خودروسازی ایران هم سودآور بود و هم پرداختیهای آن بهطور مرتب انجام میشد، اما از زمانی که قیمتگذاری به شورایرقابت […]
رئیس انجمن قطعهسازان همگن خودروی کشور، گفت: دخالت نادرست دولت در قیمتگذاری، ریشه تمامی مسائل و مشکلات صنعت خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا نجفیمنش؛ در گفتگویی بیان کرد: تا سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ صنعت خودروسازی ایران هم سودآور بود و هم پرداختیهای آن بهطور مرتب انجام میشد، اما از زمانی که قیمتگذاری به شورایرقابت سپرده شد، مشکلات آغاز شد. به گفته او، وظیفه اصلی شورای رقابت جلوگیری از انحصار و ایجاد رقابت است، اما این شورا به اشتباه وارد حوزه قیمتگذاری شد و آن هم نه براساس واقعیتهای روز، بلکه با تأخیر و نگاه به گذشته. نجفیمنش؛ اظهار داشت: از آن زمان صنعت خودرو کشور با زیان مواجه شد؛ ابتدا حجم زیان اندک بود اما امروز زیان دو خودروساز بزرگ یعنی ایرانخودرو و سایپا به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این شرایط توان مالی شرکتها را بهشدت تضعیف کرده و موجب شده بخشی از بدهیها به بانکها و بخش دیگری به قطعهسازان پرداخت نشود. وی افزود: حجم مطالبات قطعهسازان از شرکتهای خودروسازی به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از این میزان حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان معوق است. این تأخیرها باعث شده قطعهسازان نتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را تهیه و حقوق کارگرانشان را به موقع پرداخت کنند. رئیس انجمن قطعهسازان همگن، ادامه داد: سقف دریافت تسهیلات بانکی برای بسیاری از شرکتها پر شده و ادامه این روند حتی قطعهسازان باسابقه را به فکر تعدیل نیرو انداخته است. او خاطرنشان کرد: تاکنون جلسات متعددی با وزارت صمت، مجلس، قوهقضاییه و دولت برگزار شده و مهمترین درخواست قطعهسازان این است که به صورت فوری ۵۰ هزار میلیارد تومان وام به صنعت پرداخت شود تا امکان تسویه بخشی از بدهیها فراهم و مسیر ادامه فعالیت این بخش هموار گردد.
مهدی قرهداغلی -صنعت خودروی ایران که سالها بهعنوان یکی از پیشرانهای اقتصادی و صنعتی کشور شناخته میشد، امروز بیش از هر زمان دیگر با چالشهای عمیقی ناشی از سیاستهای دستوری و خصوصیسازی نیمهتمام دستوپنجه نرم میکند. به گزارش مناقصهمزایده، از یکسو، دولت با تعیین دستوری قیمتها و محدود کردن عرضه و تقاضا، عملاً حاشیه سود […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه صنعت خودرویی کشور، با چالشها و مسائل پیچیدهای همیشه طی مدتها همراه بوده، اما کماکان این موضوعات ظاهراً تمامی ندارد و با خصوصیسازی و آزادسازی قیمتها و امثال آنها، مشکلات اساسی این صنعت حل نخواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، مصطفی طاهری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن […]
یک کارشناس صنعت خودرو، تصریح کرد: همه از صنعت خودروی ایران ناراضی هستند، اما میخواهم بپرسم چرا سیاستی که خروجی آن زیان انباشته، اُفت کیفیت، توقف توسعه و فروپاشی زنجیره تأمین است، همچنان ادامه دارد؟ به گزارش مناقصهمزایده، هاشم حکمه؛ با بیان اینکه آیا قیمتگذاری دستوری، تصمیمی ناآگاهانه است یا باید آن را شکلی از […]
گروه خودرو- با توجه به تصمیمات وزارت صمت درخصوص تولید خودروهای اقتصادی که در کارخانجات خودروسازی داخلی اخذ گردیده است، این سؤال بهوجود میآید که آیا با وجود مشکلاتی که خودروسازان و زنجیره تأمین با آن دستوپنجه نرم میکنند، این امکان در صنعت خودرو وجود دارد و یکی دیگر از سؤالاتی که به ذهن میرسد […]
دیدگاه بسته شده است.