ژئوپلیتیک فضای مجازی در گفت‌و‌گوهای سایبری چین و استرالیا

ژئوپلیتیک فضای مجازی در گفت‌و‌گوهای سایبری چین و استرالیا با توجه به ورود بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر در عرصه فضای مجازی این بخش به یکی از حوزه‌های مهم رقابت و همکاری دولت‌‌ها تبدیل شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، کشور‌‌ها سعی دارند با ابزارهای مختلف ضمن افزایش قدرت و ایجاد فرصت‌های گوناگون برای خویش به […]

ژئوپلیتیک فضای مجازی در گفت‌و‌گوهای سایبری چین و استرالیا

با توجه به ورود بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر در عرصه فضای مجازی این بخش به یکی از حوزه‌های مهم رقابت و همکاری دولت‌‌ها تبدیل شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، کشور‌‌ها سعی دارند با ابزارهای مختلف ضمن افزایش قدرت و ایجاد فرصت‌های گوناگون برای خویش به جلوگیری از تهدید‌های آن مبادرت ورزند.

یکی از ابزارهای دولت‌‌ها که در نظریه‌های نهادگرایی نئولیبرال به آن توجه ویژه‌ای شده است، ایجاد نهادهای بین‌المللی به منظور افزایش صلح و همکاری بین‌المللی است.

یکی از مصادیق ایجاد این نهاد‌‌ها موافقتنامه‌های بین‌المللی دو یا چند جانبه است که کشور‌‌ها آن را به عنوان یک امر الزام‌آور می‌پذیرند.

در واقع نهادگرایان نئولیبرال معتقدند که درست است که عرصه روابط بین‌الملل رقابتی است ولی در عرصه‌هایی که فرصت همکاری و منافع متقابل وجود دارد می‌توان پلی میان منافع برقرار کرد و از هرج‌ومرج موجود در عرصه جهانی کاست و یکی از راه‌های آن ایجاد نهاد‌‌ها در عرصه بین‌المللی است.

به تازگی ایجاد این گونه از نهاد‌‌ها در روابط سایبری کشور‌‌ها آغاز شده است از نمونه این گونه توافقات توافق بین ایالات‌متحده و چین در حوزه سایبری بود.

دولت استرالیا و چین نیز به تازگی به یک توافق سایبری دست یافتند. برخی از صاحبنظران معتقدند که انگیزه اصلی مقامات استرالیایی جلوگیری از حملات سایبری چین به این کشور است.

به عنوان مثال به گفته مقامات استرالیایی اداره هواشناسی این کشور در سال ۲۰۱۵ دچار حمله سایبری شد و این کشور اعلام کرد که این حمله به پشتیبانی یک دولت خارجی انجام یافته است.

در این راستا، پیتر جنینگ، رییس مؤسسه سیاست‌های راهبردی استرالیا، چین را مسؤول حمله به هواشناسی این کشور اعلام کرد.

جدا از درستی و یا نادرستی این گونه ادعاها، مقامات چین و استرالیا به تازگی اولین دور گفت‌و‌گوهای سایبری را بین دو کشور برگزار نمودند.

اولین مرحله از گفت‌و‌گوهای امنیت سایبری بین چین و استرالیا در آوریل سال جاری برگزار شد. این گفت‌و‌گو‌‌ها بین وزیر خارجه استرالیا و دبیر کمیسیون سیاسی و حقوقی حزب کمونیست چین برگزار شد.

در این دور از گفت‌و‌گو‌‌ها دو طرف به چارچوبی برای همکاری مشترک در حوزه فضای مجازی دست یافتند. چین و استرالیا در خصوص موارد ذیل به توافق رسیدند:

۱-استرالیا و چین بر تعهد خویش برای صلح، امنیت و محیط همکاری جویانه تأکید کردند.

۲-دوطرف بر حمایت از اقدامات کارگروه کارشناسان سازمان ملل در حوزه فضای مجازی تأکید کرده و خودشان را ملزم به عمل به گزارش‌های ایشان نمودند.

۳-دو طرف توافق کردند مکانیسمی را در ذیل گفت‌و‌گوهای امنیتی سطح بالای دو کشور تعبیه کنند تا به وسیله آن اطلاعات دو طرف را به اشتراک گذاشته، از جرایم سایبری، سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی، جنگ و کلاهبرداری ایمیلی جلوگیری کنند و بر روی بدافزار‌‌ها کار مشترک انجام دهند.

۴-چین و استرالیا موافقت کردند در خصوص گزینه‌های همکاری مشترک برای مبارزه با جرایم سایبری تلاش کنند.

۵-دو کشور توافق نمودند در خصوص تبادل هیأت‌های امنیت سایبری، اسناد رگولاتوری، یادگیری محیط قانونی و روش‌های اجرای قانون اقدام نمایند.

۶-دو کشور متعهد شدند تا از هدایت و حمایت از دزدی و سرقت سایبری جهت کشف اسرار تجاری و اطلاعات محرمانه و نقض مالکیت معنوی با هدف به دست آوردن مزیت رقابتی جلوگیری کنند.

دو طرف توافق کردند که دومین دور گفت‌و‌گو‌‌ها را در نیمه اول ۲۰۱۸ در چین برگزار کنند.

این توافق قرار است در اجلاس کشورهای ۵ چشم متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند نیز مطرح شود.

برگزاری نشست سایبری بین دو کشور استرالیا و چین نشان می‌دهد که دو کشور به همکاری در فضای مجازی با ایجاد نهاد تسهیل‌کننده‌ای مانند موافقتنامه سایبری و تداوم گفت‌و‌گو‌‌ها در قالب این اجلاس‌‌ها امیدوارند.

 

به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور می‌بایست منتظر نتیجه بخش بودن و یا محدودیت این گونه نهاد‌‌ها برای همکاری سایبری بین این دو کشور و سایر کشورهای جهان و آزمون بخشی از نظریه نهاد گرایی نئولیبرال بود.