ماندگار شدن یا نشدن؛ مسأله این است

بازیگرانی با سودای خوانندگی ماندگار شدن یا نشدن؛ مسأله این است  همه چیز با یک اتفاق کوچک شروع می‌شود، با یک پیشنهاد دوستانه یا با یک هدف خاص؛ از همین جا که «تو صدای خوبی داری… تو می‌تونی در حد و اندازه‌های یک خواننده خوب و پرطرفدار روی صحنه حاضر بشی… بدرخشی… مشهور بشی… پولدار […]

بازیگرانی با سودای خوانندگی

ماندگار شدن یا نشدن؛ مسأله این است

 همه چیز با یک اتفاق کوچک شروع می‌شود، با یک پیشنهاد دوستانه یا با یک هدف خاص؛ از همین جا که «تو صدای خوبی داری… تو می‌تونی در حد و اندازه‌های یک خواننده خوب و پرطرفدار روی صحنه حاضر بشی… بدرخشی… مشهور بشی… پولدار بشی… تو می‌تونی… شروع کن… مگه بعضی‌‌ها چه طوری شروع کردن؟ تو هم مثل همونا. به امتحان کردنش می‌ارزه… شروع کن.»

به گزارش مهر، آنها بازیگرند، بازیگرانی خوشنام و البته مطرح در میان مخاطبانی که یا آنها را در تئاتر دیده‌اند یا در سینما و تلویزیون، اما آنها غیر از بازیگری سودای دیگری در ذهن دارند؛ یک سودای شیرین و یک حال و هوای متفاوت. آنها دوست دارند غیر از بازیگری به رویای دیگری برسند. آنها می‌خواهند یا برای هنر یا برای تجارت شغل دیگری را هم تجربه کنند. آنها می‌خواهند خواننده شوند. حرفه‌ای به غایت جذاب و اغواگر که حتی مردمان عادی هم حداقل یک بار هم که شده به آن فکر کرده‌اند؛ حالا چه برسد به بازیگران‌ که نزدیکی بیش‌تری با این حرفه دارند.

سودای خوانندگی و خواننده شدن برای بازیگران چیزی نیست که تنها در ایران تبدیل به اپیدمی شده باشد بلکه در کشورهای دیگر هم جاری و ساری است. به هر ترتیب دنیای هنر، اقیانوسی گسترده است که هر هنرمندی اعم از بازیگر و نقاش و مجسمه‌ساز می‌تواند به فراخور توانایی خود از شاخه‌های مختلف آن بهره‌منده شود، اما بار‌‌ها هم دیده شده بسیاری از بازیگران با وجود انرژی و انگیزه زیادی که برای ورود به خوانندگی داشتند، نتوانستند آن‌طور که باید و شاید عمل کنند و حتی شهرت قبلی خود را نیز از دست داده‌اند.

مرتضی احمدی؛ صدای تهران قدیم

زنده‌یاد مرتضی‌احمدی از جمله بازیگران و هنرمندانی بود که همزمان با بازیگری و صداپیشگی فعالیت‌های بسیار ارزشمندی در گردآوری فرهنگ فولکلور تهران قدیم و موسیقی‌های این دوره انجام داد.

او که در ایام جوانی در تئاترهای پرمخاطب تهران پیش‌پرده‌خوان قهاری بود، طی سال‌های پایانی عمر پربار خود با بازخوانی آوازی موسیقی‌های تهران قدیم در قالب مجموعه آلبوم‌های «صدای طهرون قدیم» نقش به‌سزایی در احیای این ترانه‌ها و نغمه‌های میان نسل امروز داشت.

خسرو شکیبایی؛ خواهران غریب را یادتان است؟

زنده‌یاد خسرو شکیبایی هم از جمله بازیگرانی بود که در طول عمر هنری خود فعالیت‌های زیادی را در حوزه کلام و موسیقی انجام داد. او تقریباً یکی از فعال‌‌‌ترین بازیگران کشورمان بود که بیش‌تر و پیش تر از هم‌صنفان خود در این حوزه فعالیت می‌کرد.

زنده‌یاد شکیبایی گرچه اجرای زنده‌ای در حوزه موسیقی به صورت رسمی نداشت اما مخاطبان دهه ۷۰ سینما با ترانه «مادر من» وی به آهنگسازی ناصرچشم‌آذر در فیلم «خواهران غریب» با صدای صمیمانه‌‌اش آشنا هستند.

پرویز پرستویی؛ خوانندگی بعد از روایتگری

پرویز پرستویی بدون تردید یکی از شاخص‌‌‌ترین بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان است که غیر از بازیگری فعالیت‌های کم و بیش زیادی را در عرصه موسیقی انجام داده است. او که اخیراً با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» مجموعه آثاری را به عنوان خواننده به صورت تک‌آهنگ و نماهنگ در بازار موسیقی منتشر کرده است، در سال‌های گذشته به عنوان روایتگر چند اثر ادبی موسیقایی نیز حضور فعالی داشته است.

«من یک بازیگرم»، «بابایی» با همراهی بیژن‌مفید، «دوستت دارم» به خوانندگی زنده‌یاد ناصرعبداللهی، «عشق است»، «بی‌بی‌جان» به خوانندگی رسول نجفیان، «سلام، خداحافظ» از جمله فعالیت‌های پرستویی در عرصه موسیقی بوده است.

مهران مدیری؛ بازیگری که خوانندگی را خیلی دوست دارد

مهران مدیری بازیگر، کارگردان و طراح بسیاری از مجموعه‌های طنز تلویزیونی که در یکی دو دهه گذشته فعالیت‌هایش درصدر اخبار فرهنگی هنری رسانه‌ها قرار داشته و دارد، همواره گرایش زیادی به موسیقی و خوانندگی نشان داده است.

مدیری که قرار است طی ماه‌های آینده تازه‌‌‌ترین آلبوم خود را با همراهی مهیارعلیزاده روانه بازار موسیقی کند تاکنون خواننده تیتراژ آثاری چون «هم‌نفس»، «مهروماه»، «شب‌های‌برره»، «باغ‌مظفر»، «قهوه‌تلخ»، «زعفرانی» و «دورهمی» بوده است.

شهاب حسینی؛ خیلی دور خیلی نزدیک

شهاب حسینی هم از هنرمندان دوستدار موسیقی است که گاهی نزدیک و گاهی دور از حد تصور، تمایلانی برای خوانندگی دارد. او سال‌ها قبل همراه با برادرش سیدمهدی‌حسینی و تعدادی دیگر از هنرمندان گروه موسیقی «هفت» را   کردند. آنها تاکنون ۴ مجموعه آهنگ از این گروه را منتشر کرده‌اند که شهاب حسینی در آلبوم یک و دو به دکلمه پرداخته و در آلبوم ۳ و ۴ خوانندگی کرده است.

حسینی که فعلاً علاقه‌ای برای اجرای زنده و یا تولید آلبوم جدید ندارد در آلبوم «هفت» خواننده ۴ قطعه «پریچهر»، «آشنای غریب» و «بدرود» و «شهزاده رویا» بوده است.

حامد بهداد؛ او یک تهیه‌کننده موسیقی است

به‌طور حتم وقتی با نام حامد بهداد روبه‌رو می‌شویم بازی‌های درخشان و به یادماندنی‌‌اش در سینما به یاد مخاطبان می‌افتد اما جالب است بدانید که این بازیگر خراسانی یکی از پیگیران و علاقه‌مندان سفت و سخت موسیقی است که تاکنون تجربه‌های جالبی را در این حوزه از سر گذارنده است.

بهداد که بعد از سال‌ها فاصله از همکاری با گروه دارکوب قرار است روز دهم خرداد ماه به عنوان یکی از خوانندگان این گروه حضور متفاوتی را در عرصه خوانندگی تجربه کند. او غیر از تولید چندین تک‌آهنگ و تیتراژ در تهیه‌کنندگی موسیقی نیز دستی بر آتش دارد، به‌طوری که چندی پیش آلبوم «سمبل» به تهیه‌کنندگی وی و خوانندگی فردی به نام «ججو» رونمایی شد.

محمدرضا فروتن؛ رویای موسیقی قبل از ورود به سینما

محمدرضا فروتن هم از جمله بازیگران مطرح سینمای کشورمان است که به گفته خود رویای حضور در موسیقی قبل از سینما برایش اهمیت داشته است. او از جمله هنرمندانی است که از مدت‌‌ها پیش با خوانندگی در فیلم سینمایی «شب‌یلدا» کیومرث‌پوراحمد و خوانش تیتراژ فیلم سینمایی «متروپل» مسعود کیمیایی علاقه خود به خوانندگی را به مخاطبانش نشان داد.

وی زمستان سال ۹۵ با همراهی دوستان سرشناس خود از جمله بابک‌زرین، مرحوم افشین یداللهی، سیروان‌خسروی، رضاتاجبخش و امیرمیلادنیکزاد اولین آلبوم رسمی خود به نام «می فهممت» را در بازار موسیقی منتشر کرد و بر این باور بود که تا پیر نشده باید این کار را انجام می‌داد. البته تا به امروز غیر از انتشار چند خبر و گزارش بازتاب گسترده‌ای نسبت به آلبوم «می فهممت» منعکس نشده است و البته بعید به نظر می‌رسد که فعلاً خبری از کنسرت وی باشد.

امین حیایی؛ او مجبور شد به موسیقی بیاید

امین حیایی بازیگر با سابقه سینما از سال‌ها پیش در عرصه موسیقی فعالیت خود را آغاز کرد.

به هر روی حضور در آلبوم‌های «کویر»، «بوی بهشت» و پرفورمنس «قحطی نور»، موسیقی تصویر «تو می‌تونی» عمده فعالیت‌های حیایی در عرصه موسیقی است که قطعاتی از این آثار را گاه در محافل تلویزیونی و برنامه‌های مناسبتی به صورت زنده اجرا کرده است.

محمدرضا گلزار؛ موسیقی، سینما، موسیقی

محمدرضا گلزار بازیگری که به مدد خوش چهره بودن از سال ۷۹ به عنوان بازیگر پولساز سینمای ایران مطرح شده از مدت‌‌ها پیش در گروه موسیقی «آریان» به عنوان نوازنده حضور داشت. او اگرچه بعد از ورود به سینما و تبدیل شدن به سوپراستار فعالیت در برنامه‌های رسمی موسیقی را ر‌‌ها کرد اما علاقه‌مندی‌هایش به موسیقی کاسته نشد به‌طوری که چندماهی است با تشکیل گروهی مستقل در زمستان سال ۹۵ فعالیت در عرصه خوانندگی و نوازندگی را جدی‌تر کرده و عملاً وارد جریان حرفه‌ای اجراهای زنده شده است.

گلزار فعلاً جزو معدود هنرمندان عرصه سینماست که اجراهای صحنه‌ای خود را محدود به یک یا دو اجرا در تهران نکرده است. او از زمستان سال گذشته تا کنون در کنار فعالیت در سینما اقدام به برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان‌ها کرده است.

بهرام رادان؛ انگار موسیقی‌‌اش رفت و تمام شد

بهرام رادان دیگر بازیگر صاحب نام و یا به اصطلاح ستاره سینمای ایران است که دوست داشت در موسیقی فعالیت داشته باشد، اما گویا این ماندگاری فقط به انتشار یک آلبوم پرحاشیه با نام «روی دیگر» محدود شد و دیگر خبری از رادان خواننده نشد که نشد.

آلبوم «روی دیگر» بهمن ماه سال ۹۱ با برگزاری مراسم رونمایی در یکی از هتل‌های تهران مشتمل بر ۹ قطعه فارسی و ۳ قطعه انگلیسی با تنظیم کیوان‌هنرمند منتشر شد. آلبومی که بعد از انتشار نه به مذاق منتقدان خوش آمد و نه انگیزه‌ای برای سازندگانش به وجود آورد تا اجراهای زنده مستمری از این آلبوم داشته باشند.

محمدرضا هدایتی؛ او موسیقی را دوست دارد

 

محمدرضا هدایتی بازیگر و صداپیشه نیز علاقه‌مندی خود به موسیقی را از سال‌ها پیش به طرفدارانش نمایان کرده است.